Avatar billede 2c Nybegynder
03. april 2012 - 11:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ny computer til freelance konsulent

Hej,

Skal til at starte op som freelance konsulent, og skal derfor bruge en ny computer.

Jeg har arbejdet som almindelig konsulent de sidste 5 år, og har de sidste par år brugt en macbook pro.

Jeg har været utrolig glad for Apple, men jeg er bange for at det er det forkerte signal den sender, når jeg kommer ud som freelancer. Derfor har jeg tænkt mig at købe en almindelig bærbar PC.

Jeg syntes Apples hjemmeside er utrolig god i forhold til at konfigurere en computer, og det er nemt at se hvad man får for en computer.

Jeg vil gerne finde det samme, hvor man kan konfigurere computeren til sit eget behov.

Nogen der ved hvor man kan det?
Eller går man bare ned i El giganten nu om stunder, når man skal have en almindelig PC?

Det jeg leder efter er:
En let bærbar.
15 tommer.
Min 8 GB RAM
Gerne en kombi af HD og SSD. Skal bruge minimum 500GB hardisk.

Eventuelt link til steder hvor man kan købe sådanne maskiner i dag vil også være meget velkomne.

Jeg deler pointene til der kommer med et brugbart svar.

Mvh
2c
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2012 - 12:15 #1
Bruger du nogle specielle programmer i forbindelse med dit job? Det kan jo være de kræver noget specielt hardware.

Hvorfor 8 GB RAM? Det lyder lidt som overkill. Du skal i så fald have en processor der kan "følge med" til de 8 GB RAM og det er nok kun de bedste i7'ere der kan det =)

Ved godt den her ikke har 500 GB harddiskplads, men den er altså fantastisk flot og superhurtig med SSD: http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar.aspx?nf=price%3a%5b1662%3b20905%5d%c2%a7&qft=asus+zen&qt=Fql Måske kunne du købe en ekstern harddisk til det du ikke bruger så tit? 500 GB ekstern HDD kan fås for en plovmand.
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2012 - 12:30 #2
De der hybridcomputere med både SSD og HDD er ikke blevet så udbredt endnu. Det kommer dog med garanti i fremtiden. Denne her har en lille SSD der gør at computeren starter hurtigt op, men jeg er ret sikker på at du ikke kan gemme noget på disken. Det er kun system: http://www.fcomputer.dk/computer/baerbar/samsung/series-5-530u3b-a01-4gb-core-i5-13.3-aluminium-fiberglas.html
Avatar billede 2c Nybegynder
03. april 2012 - 12:30 #3
Som udgangspunkt skal den bruges til behandling af store datamængder. Derfor de 8GB.

Grunden til den store harddisk er, at jeg har alle mine data gemt i skyen, og de synkroniserer direkte til min faste disk på computeren. Og jeg gider ikke det der med at slæbe en ekstern harddisk med. Syntes det er noget rod. Så hvis jeg kan få en bærbær med en stor HD er det at foretrække.

Men tak for linket. Jeg kigger på det. Bare smid et svar.
Jeg venter lige med at acceptere til jeg har fået så mange svar som muligt.
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2012 - 12:42 #4
Ved de to foregående forslag er jeg gået efter så meget SSD som muligt. Hvis man ser bort fra dette er der også noget som Sony VAIO: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=5593000;6715093 Ved dem begge kan du opgradere fra 4 GB RAM til 8 GB RAM efterfølgende hvis du finder ud af at 4 ikke er nok (jeg tror dog 4 GB er nok!).
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2012 - 12:43 #5
OBS: Sony VAIO har 640 GB HDD ;-)
Avatar billede 2c Nybegynder
04. april 2012 - 21:16 #6
Tak for dine svar.

Jeg tror sq jeg ender med den her:

http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5A-S04SE

Har du nogen kommentar til den?

Jeg ved ikke så meget om CPU'er. Er den CPU fin? Det er en Intel® Core™ i5 Processor. Hved du hvor mange kerner der er i den?

En anden grund til at jeg skal bruge mange RAM, er jeg også skal køre nogen virtuelle maskiner. Dog nok kun en af gangen. De virtuelle maskiner skal også lave tung databehandling.
Avatar billede pstidsen Novice
04. april 2012 - 22:42 #7
I5 processorer har 2 kerner men derfor er de ikke nødvendigvis dårlige. Den er kun lidt dårligere end i7.

Dog er computeren ikke "let" som du gerne vil have =)
Avatar billede 2c Nybegynder
04. april 2012 - 22:57 #8
Ok. tak for alle dine svar. Det har været en stor hjælp.
Avatar billede pstidsen Novice
04. april 2012 - 23:12 #9
Du får heller ikke så meget for pengene som du kan få.. Se disse alternativer: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6399687;6289438;5498308
Avatar billede 2c Nybegynder
05. april 2012 - 10:11 #10
Det har du ret i. Men Samsung modellen er også virkelig pæn :-)

Jeg syntes egentligt ikke at jeg kan finde nedenstående model i DK nogen steder. Kan det være rigtigt?

http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5A-S01SE

Den vil jeg egentligt helst ha
Avatar billede pstidsen Novice
05. april 2012 - 12:27 #11
Nej det kan det ikke.

Du kan få den i f.eks. Elgiganten: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/SANP700Z5AS04/samsung-15-6-barbar-computer-gra-np700z5a-s04s og Proshop: http://www.proshop.dk/Baerbar/Samsung-Series-7-NP700Z5AH-15.6-2321943.html?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite til samme pris når gebyrer og fragt er lagt sammen. I andre butikker er den dyrere. Helt op til 6000 mere! Begge firmaer er professionelle, så du behøver ikke have skrupler ved at bestille den hos nogen af dem =)
Avatar billede 2c Nybegynder
05. april 2012 - 13:56 #12
De 2 du linker til er den første version jeg linkede til.

Den sidste jeg linker til har en Intel® Core™ i7-processor og 8 GB RAM.

Den første har kun  i5 processor  en og 6 GB RAM.

Ved du om man kan få den sidste jeg linker til i DK?
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5A-S01SE
Avatar billede pstidsen Novice
05. april 2012 - 23:48 #13
Nu skal vi lige have det på plads :-)

Det her link: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6399687;6289438;5498308 indeholder tre computere. Nummer 1 er den fra Samsung som du har fundet. Den kan købes i Elgiganten og Proshop? Se #11.

De to andre er nogle jeg har fundet. De er billigere og bedre men vejer lige et par hundrede gram mere. Hvis du kan leve med det så vælg en af de to til højre. Hvis du vil have en af de to kan du klikke på billedet og se links til steder i Danmark hvor du kan købe dem.
Avatar billede 2c Nybegynder
06. april 2012 - 09:49 #14
Ja, nummer 1, er den samme som jeg linkede til her:
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5A-S04SE

Men så så den var i en bedre model, med 8GB RAM og i7 processor her:
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/notebook/high-performance/NP700Z5A-S01SE

Den sidste kan jeg dog ikke finde i DK nogen steder.

Jeg har sendt en mail til el giganten, men får nok ikke svar før efter påske.
Avatar billede pstidsen Novice
06. april 2012 - 12:19 #15
Du kan jo bare trykke "Køb her" og så er der en liste over forhandlere. Bl.a. Computercity.
Avatar billede 2c Nybegynder
06. april 2012 - 23:05 #16
Det er rigtigt. Men når jeg så kommer ind på deres hjemmeside, har de kun den første model.

Men lad det ligge. Jeg forhører mig rundt efter påske.

Men du skal have 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede pstidsen Novice
07. april 2012 - 09:52 #17
Eller ring til Samsung selv.

Fortsat god påske (hvis den har været det indtil videre ;-))