Avatar billede superdrum Novice
12. april 2012 - 11:32 Der er 15 kommentarer

Myphpadmin problem på wampserver...

Hej

Jeg har installeret wampserver 2.2D på windows 7(64bits).

Når jeg forsøger adgang til myphpadmin får jeg følgende fejl:

#2002 - Serveren svarer ikke (eller den lokale MySQL servers socket er ikke korrekt konfigureret)

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 12:46 #1
Hej superdrum,

Hvilken TCP port bruger du i din wamp-server?
Har du tjekket at porten er tilladt i routeren og i din firewall?

Venlig hilsen,
pvaa
Avatar billede superdrum Novice
12. april 2012 - 13:52 #2
Hej pvaa

Jeg er ret sikker på at det er port 3306

Jeg er helt ny i det her webdesign game, så undskyld hvis jeg spørger fjollet, men er det vigtigt om porten er tilladt i router og firewall hvis wampserver bare skal køre lokalt?

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg tjekker router og firewall for dette. Det er bullguard der leverer firewall.

Hilsen Superdrum
Avatar billede groenaert Novice
12. april 2012 - 14:17 #3
Så længe du kører lokalt er det ligegyldigt med din router og firewall.
Men er MySQL startet op? Jeg mener at kunne huske at man i kontrol panelet til WAMP kan installerer MySQL som en service. Prøv at klikke start > Kør og skriv services.msc og se om der er installeret en MySQL service og om den er startet op. Hvis ikke, så kik i WAMP's kontrol panel og se om du ikke kan få installeret MySQL som en service.
Avatar billede superdrum Novice
12. april 2012 - 14:32 #4
Ifølge wampserver er mysql installeret og kører.
Jeg har prøvet at afinstallere mysql service og geninstallere, hvilket afføder at jeg skal bede wampserver starte servicen, men det kan jeg også sagtens hvorefter wampserver giver melding om at mysql kører.

Uanset hvad, så kan jeg ikke se mysql på listen services.msc...
Avatar billede groenaert Novice
12. april 2012 - 14:39 #5
Avatar billede superdrum Novice
12. april 2012 - 14:59 #6
Det ser jo bestemt ud som der er tale om det samme problem.

Men, jeg er bare på et niveau hvor jeg ikke ved hvor jeg finder de omtalte filer eller hvordan man ændrer dem... Øv ;-)
Avatar billede groenaert Novice
12. april 2012 - 15:07 #7
De ligger inde i mappen WAMP... under såvidt jeg husker PhP og MySQL mapperne.
Sørg for at du kan se alle fil endelser og skjulte system filer (Kontrolpanel > mappe indstillinger > Fjern flueben i Skjul filtypenavne for kendte filer, Sæt "prik" i Vis skjulte filer, mapper eller drev. Klik Ok.
Ellers så er det vel blot at søge efter dem i stifinder i feltet "Søg i biblioteker"
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 15:17 #8
Selvom det er lokalt, kan der stadig ligge et problem med routeren/firewallen.
MySQL kan ikke bruges uden firewallen på egen computer tillader det. Selvom det er lokalt.

Tjek om wampserver-programmet er tilføjet på routerens, eller på den computer wampserveren et hosted på.

Venlig hilsen,
pvaa
Avatar billede groenaert Novice
12. april 2012 - 15:33 #9
#8
Nu er MySQL installeret lokalt under localhost. og derfor burde det ikke være nødvendigt at åbne op for noget i den henseende. Jeg kører selv med MySQL + PhP, blot under IIS, og jeg har aldrig haft behov for at åbne for porte i Windows Firewall, router eller andre steder for at få det til at fungerer.

Venlig hilsen

Grønært
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 15:57 #10
Hej Grønært.

Jeg kører selv egen server under IIS. IIS åbner automatisk for de pågældende porte som skal bruges til: Web(80), MySQL(3306) og diverse andre nyttige porte.
Det er noget andet med wamp og mamp, da den ikke kan gå ind og ændre i systemets indstillinger.

Har kørt server i knap 4 år nu, og har oplevet den slags problemer ofte, efter re-installering af pc'er :)

Venlig hilsen,
pvaa
Avatar billede groenaert Novice
12. april 2012 - 16:11 #11
#10
Nu er det ikke en server eller andet han køre med. En alm. pc, hvor WAMP bruges i udviklings/lærings øjemed. Da der ikke umiddelbart skal være adgang fra computere til WAMP, så er det ikke nødvendigt at tænke i disse baner. Hvis han har installeret WAMP på én computer og skal have adgang fra en anden computer, så har du ganske ret. Men det lader ikke til, at være tilfældet her.

Venlig hilsen

Grønært
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 16:24 #12
#11
Nu var det ikke min mening at komme forkert ind på dig. Men, har selv været ude for at firewallen skulle være problemet, selv lokalt.
Jeg ved godt at han ikke kører server, men et lokalt serverprogram, som bruges til at kører en server. Men firewallen kan godt forhindre ham i at logge ind på MySQL lokalt, da firewallen kan blokere for alle indgående forbindelser til lige netop port 3306.

# Superdrum
Prøv en gang at skifte porten i WAMP-serverprogrammet en anden port. Hvis det er muligt at logge ind på MySQL nu, kan det sagtens være pga. firewallens blokerede porte.

Hvordan prøver du at logge på MySQL databasen? phpMyAdmin, eller et mysql client program?
Avatar billede superdrum Novice
12. april 2012 - 18:56 #13
Det lyder jo alt sammen meget spændende :-) men måske skal jeg forklare mig anderledes...

Jeg skal igang med at lære at bruge MODx.

Til dette formål har jeg fået anbefalet wampserver, så jeg har mulighed for at arbejde med MODx lokalt, uden at skulle have en konto hos en eller anden host.

Har i måske nogle andre forslag som evt. virker istedet for wampserver? Jeg har nemlig ingen specifikke præferencer overfor netop dette serverprogram, jeg skal bare bruge et lokalt udviklingsmiljø der fungerer sammen med MODx.

Og så lige foreløbig tusind tak for jeres entusiastiske hjælp, det er virkelig fedt at komme her på eksperten og møde kvalificerede mennesker med lyst til at hjælpe...
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 20:10 #14
I stedet for wampserver, kan du installere IIS7. Dette kan bådes bruges lokalt, eller som host.
Dog er dette mere besværligt, da du selv skal gå ind og installere PHP, MySQL, SQL, Apache osv.

Bruger selv IIS på Windows Server 2008 R2. IIS findes på alle computere, og du kan finde guides/tutorials ved en simpel google søgning.

Venlig hilsen,
pvaa
Avatar billede groenaert Novice
13. april 2012 - 09:05 #15
#14
Nej IIS findes ikke på alle computere. Kun fra Windows 7 Pro og op efter. Ydermere vil man i en del tilfælde få problemer hvis man vil have både IIS og Apache kørende samtidigt, for så skal man have styr på hvilke porte der bruges. At begynde at blande Windows server ind i denne debat her er uden relevans, når det ikke er det spørger efterlyser. Des uden er det nogle helt andre ting der gør sig gældende når man skal have en rigtig server op og kører.

Superdrum, hvis du er interesseret, så vil jeg rent undtagelsesvis gerne hjælpe dig via Teamviewer, http://www.teamviewer.com/download/TeamViewerQS_da.exe

Når du har hentet den, så send en mail til mig på groenaert(a)fhn.dk med dit telefonnr. Så kontakter jeg dig og vi tager den derfra.

Venlig hilsen

Grønært