Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 16:55 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

CPU temperatur på 73 grader ved gaming. for varmt ?

Hej eksperter,

Jeg har lige bygget en pc,

Core i7 2700k - 3,5 ghz på et asus maximus IV extreme bundkort,
med be quiet dark rock advance køler( http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=59&ProductID=235&websiteLang=en )

undre mig over at temperaturene stiger voldsomt under gaming - fra 47 grader idle til 73 grader.

har monteret køleren med et tyndt lag køler pasta..

nogle idder eller råd ? - har ud over det 3 kabinet kølere som sørger for airflow ...

MVH
newman
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 16:57 #1
jeg var lige for hurtig, cpu køleren hedder :

shadow rock pro. og er her ( http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=59&ProductID=253&websiteLang=en )
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 16:58 #2
Er der air flow i din pc? :) og gør det en forskel om siden af kabinettet er taget af?
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 17:03 #3
der er airflow ja, og nej, det gir ingen forskel :)

har 3 kabinet blæsere, 2 i front og en bagved.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 17:16 #4
#3 da du tilføjede kølepastaen hvordan gjorde du så?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 17:16 #5
Og hvilket kølepasta bruger du?
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 17:37 #6
Den fulgte med køleren, så ved ikke hvilken præcist det er.

lagde en "dråbe" på cpu'en og spredte den herpå i et meget tyndt lag
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 17:40 #7
#6 Ja, men hvad spredte du det ud med? :) En finger? Plastic kort eller andet? :)
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 17:51 #8
brugte et visitkort
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 18:14 #9
#8 Prøv og giv den 1 dags tid og hvis det er det samme så synes jeg du skal kontakte forhandleren du har købt cpu køleren ved og spørge mht temperatur..

Du kan os arbejde på den i noget tid så kølepastaen bliver holdt varm og se om det gør en forskel, man skal ikke regne med den korrekte temperatur i starten.. selvom jeg synes følgende temperatur er rimelig høj.. dog er der jo os en del kræfter i den..
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 18:18 #10
har set en test af køleren, hvor de tester på en overclocket i5 processor - hvor dnel igger på 50 grader idle og ca 73 under gaming.

så det må vel bare være køleren der ikke kan yde mere ? syntes også det lød højt, men har faktisk ikke nogen idé om hvad der er normalt af grader ?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 18:24 #11
#10 Så kan det være den skal være der omkring, skønt jeg synes temp er ret voldsom, hvad koster følgende cpu køler?
Avatar billede mnewman Nybegynder
16. april 2012 - 18:32 #12
350 kr
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 18:40 #13
#12 Ja okay, tja svært og sige, må indrømme jeg ikke kan finde den på edbpriser og heller aldrig hørt om mærket før.. Undrer mig blot over at temp ligger så høj på den, men du kan udskifte blæseren på den og montere en af dine egne blæsere, går ud fra der er høj cfm på dem hvis muligt :) Har selv Artic F12 120 mm blæsere i mit kabinet og en fantastisk god temperatur i mit system.. dog har jeg kun en i7-860'er som ikke er OC'et :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2012 - 19:22 #14
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2012 - 19:30 #15
#15 Du er yderst velkommen til og skrive hvad du søgte på google eller bare bruge kortlink.dk til og gøre linket kortere :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2012 - 19:30 #16
#15
Linket virker.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2012 - 19:31 #17
Avatar billede mnewman Nybegynder
17. april 2012 - 16:39 #18
Ja efter lidt research er det åbenbart et problem for denne processor..

jeg har nu prøvet at slå Turbo Mode fra i bios'en og det ser ud til at ha hjulpet en del... køre nu på 35grader idle og 55 grader under gaming. så en rimelig stor betydning.

der er nogle som foreslår at sænke Volten til CPUen en smule, så dette skulle sænke varmen, men tør ikke rigtig pille ved det :)
Avatar billede Blueeyez Mester
17. april 2012 - 18:32 #19
#18 Følgende lyder væsentligt bedre :) Nu er du på samme temp som min i7 er på :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. april 2012 - 19:53 #20
Jeg vil sige at sænke Volt ikke er nødvendigt. Tror ikke du vil kunne se forskel i temp.
Avatar billede mnewman Nybegynder
18. april 2012 - 08:14 #21
jeg tror jeg lukker emnet herm tak for hjælpen begge.
hvis i vil have points så læg lige et svar :)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 11:00 #22
Får du her :)