Avatar billede jmarques Nybegynder
26. april 2012 - 18:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vis de sidste 5 poster der er ændret/skrevet i

Hej alle,

Vi er flere i min afdeling der arbejder i samme db (access 2007). Ofte arbejder vi videre på andres sager (gamle som nye), såfremt der kommer yderligere relevant information til sagen. Posterne er dermed allerede lavet og kan være flere år gamle. Dette arbejde foregår i en specifik tekstboks i formularen.

Når vi åbner vores db er det ikke muligt at se hvilke poster der har været arbejdet i, medmindre vi skriver en besked et andet sted (Vi bruger Outlook/Opgaver. Her noteres postens nummer og at tilføjelse til denne sag er lavet - super oldnordisk men db er gammel. Jeg forsøger at udvikle på den)

Info om formularen.

- Formularen hedder GS Rapport (ved godt at navnet er misvisende men det skal den hedde får jeg at vide).

- Hver post har et nummer der laves automatisk ved åbning af ny post. De har dette format "GS260412-01".

- Feltnavn "Beskrivelse"

- Datatype "Notat"

Spørgsmål:

- Er det muligt på db forsiden på en eller anden måde at vise numrene på de 5 seneste poster, der har været skrevet i.

(Kan se at der i egenskaber for tekstboksen i fanebladet "hændelser" er noget der hedder VedÆndring eller VedÆndret - er det mon her man kan lave en vba kode??)

Håber at det giver mening ellers spørg gerne - jeg er nybegynder og kan på ingen måde vba kode.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Joachim
Avatar billede terry Ekspert
26. april 2012 - 21:20 #1
Er det muligt på db forsiden på en eller anden måde at vise numrene på de 5 seneste poster, der har været skrevet i.

No it isnt.

You need to add a datetime field to the table and set the default value to Now()

then you need to give all existing records a date, you can do this in an update query.

Now you have a start point to work from.

In all forms where you can alter the records you need to add some code which updates the new date field.

In the forms before update event add

Me.YourDateField = Now()

alter YourDateField to correct name.

now you shoul dbe able to find last five updated record using SQL
Avatar billede terry Ekspert
26. april 2012 - 21:21 #2
You will very likely need to add the field to the form too, but it can be hidden if it isnt necessary to see it.
Avatar billede jmarques Nybegynder
27. april 2012 - 11:09 #3
Thanks !!

Der er allerede et dato og klokkeslet felt. Jeg nævnte det ikke fordi jeg ikke var klar over at det skule bruges.

Jeg prøver at indsætte dit forslag.

Men SQL ???
Avatar billede terry Ekspert
27. april 2012 - 11:52 #4
SELECT TOP 5 * FROM YOurTable order by DateField DESC
Avatar billede jmarques Nybegynder
27. april 2012 - 12:18 #5
Jeg tror det her er langt over mit niveau. Jeg aner ikke hvad det er du vil have mig til...

Det jeg gerne vil kunne se er:

Lige så snart der skrives data ind i en eksisterende eller ny post skal nummeret på denne post automatisk vises på en liste på forsiden af databasen(sidste 5 berørte numre/poster er fint).

Denne liste skal opdatere automatisk. Dvs når nyt nummer kommer på listen skal det ældste nummer forsvinde igen.

Måske er jeg helt på afveje - er der mon et alternativ hvor man automatisk modtager info om aktivitet på de 5 (eller 10 det er ligegyldigt) seneste poster ??
Avatar billede terry Ekspert
27. april 2012 - 17:34 #6
Does the date Time field get update every time a recorde gets changed or a new record is added?

If it does then you can use this to show you records soreted by when they were last modified.

For example in the form "GS Rapport" you could change the records source property to a query or SQL where you sort the records by the  the date time field.

This will show ALL records sorted, not just first 5.If you only want to see the first five then you change the record source to just select the top 5 (first five) records.

Sort all records
SELECT * FRom YourTable order by TheDateTimeFiled DESC

or if you only want first five
SELECT TOP 5 * FRom YourTable order by TheDateTimeFiled DESC
Avatar billede terry Ekspert
27. april 2012 - 17:35 #7
are you aware that you can use SQL as the forms records source?
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2012 - 09:22 #8
status please
Avatar billede terry Ekspert
29. maj 2012 - 19:11 #9
havent we forgotten something?
Avatar billede terry Ekspert
06. august 2014 - 21:38 #10
thanks