Avatar billede aryan Nybegynder
27. april 2012 - 12:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HP bærbar kan ikke starte(Hardwarefejl)

En HP notebook bærbar kan ikke startes ligepludselig, kan man godt konstater at(Motherboard kan ikke starte, skyldes en tilstoppet blæser)?

En logisk & teknisk forklaringsvar får pointen, tak...
Avatar billede Blandy Praktikant
27. april 2012 - 12:56 #1
Det behøver ikke at være motherboardet der er problemet. Kan være en strømforsyning f.eks.

Hvad sker til helt præcist når du trykker på startknappen? kommer der lys? Hvor den evt slukker lige bagefter?

Eller finder den bare ikke et os at boote?
Avatar billede aryan Nybegynder
27. april 2012 - 13:14 #2
Tak Blandy

bærbaren kunne ligepludeslige ikke tændes, ingen lys eller noget, heller ikke for 1 sekunde når man trykker på tænde knappen.
Jeg sat det til strøm og pørvede på at tænde det, sker ikke slet ikke noget.

En rigtig rigtig store ekspert mener at motherboard kan ikke tændes fordi, processor-blæseren blev stoppet pga. for meget støv i blæseren. Jeg synes det er bare så latterlig sagt af den stor ekspert. Nu vil jeg gerne høre jeres teknisk forklaring på det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2012 - 13:19 #3
HP/Compaq maskiner oplyser ved boot (før indlæsning af bios) hvis blæser ikke kører, så kan den slet ikke starte, er det ikke blæseren der er problemet.
Avatar billede aryan Nybegynder
27. april 2012 - 13:26 #4
Tak john_stigers

Blæseren larmede meget, og eksperten skiftede motherboarden, men ikke blæseren.

her kommer hans sætning:
"...
  Fejlbeskrivelsen er at den ikke kan starte op. Denne gang skiftes motherboard, hvilket igen kan skyldes en tilstoppet blæser..."

Jeg kan ikke finde en eneste sætning på google at giver en god grunde til at skift motherboard fordi blæseren "lad os sige brændt" eller virker ikke. Hvis blæseren virker ikke, er det ikke stor chance for processer brænder sammen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2012 - 13:47 #5
Jo så vil processoren som det første brænde af.
Det er sjældent det er bundkortet der er fejlen, og hvis processoren er stået af vil den ikke kunne starte.
Avatar billede haverslev Novice
27. april 2012 - 18:42 #6
Prøv dette enkle trick, fjern 220V opladeren og batteriet fra maskinen.
Når det er gjort så tryk nogle gange på startknappen,uden der er batteri sat i og ej heller 220V, herved aflades nogle komponenter på bundkortet og den kan så muligvis starte op efterfølgende ved at sætte batteri og 220V til igen og start op
Avatar billede aryan Nybegynder
28. april 2012 - 16:45 #7
Tak john_stigers

tak fordi, du giver mig ret, men jeg tror stadig væk ikke på at der er 1% chance for at bundkortet skal skiftes bare fordi blæseren er stoppet.
Avatar billede aryan Nybegynder
28. april 2012 - 16:57 #8
Tak haverslev

Som jeg har skrevet på annoncen, En af HP's autoriserede operatør som er ansat hus FONA påstår at han har skiftet bundkort fordi bærbarn kunne ikke tændes af blæser tilstoppe. haha

Bærbar kunne finde starte, men efter 1 uges bruge, den begyndte igen at larme i blæseren og nu ved opstart viser en sort skærm med tekst "one of processor fans not running", men bærbaren starter alligevel. Jeg kan godt tænke mig at svar ham tilbage med at "DET ER SATME DUMTE AF HAM AT SKIFT BUNDKORT, NÅR FEJLEN I BLÆSEREN". men før jeg svar ham, vil jeg gerne være 180% sikker på at jeg har ret.

PS: En teknisk forklaring, som giver "FONA's hp autoriserede operatør" ret får pointen.
Avatar billede aryan Nybegynder
09. september 2014 - 14:47 #9
Ingen svar. Jeg lukker spørgsmålet.