Avatar billede Lasse Novice
27. april 2012 - 20:44 Der er 5 kommentarer

Ominstallering af AD

Hej,

Jeg har en windows server 2008 r2 maskine, hvorpaa der koerer foelgende:
Active directory server
DNS server
DHCP server
File server

Jeg bruger Active directory til authentication og automatisk installering af programmer paa vores klienter.
Jeg kunne godt taenke mig at ominstallere denne maskine. Hvis jeg ominstallere den, og opretter alle brugere igen med samme navne, saa er disse brugere forskellige for de gamle idet de har forskellige SID.
Hvordan ominstallere jeg denne maskine saaledes at det er de samme brugere, og saaledes at min automatiske installering ikke fucker klienterne op?
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2012 - 17:10 #1
Det er ikke noget man bare gør, men hvad er grunden til at du ønsker at reinstallere den ?
Avatar billede Lasse Novice
30. april 2012 - 15:54 #2
Hej, der er flere grunde til at jeg gerne vil flytte den (det skal siges at denne maskine er en server paa mit arbejde):
1) Naar maskinen genstarter (efter stroem afbrydelse, hvilket sker tit hvor jeg bor), saa starter DNS serveren ikke op. I loggen skriver den at den ikke kan starte servicen da den ikke kan finde noget et netvaerks kort. Har proevet at faa dette til at fungere - uden held.
2) Kunne godt taenke mig at laere hvad jeg skal goere i tilfaelde af en dag at serveren fejler.
3) Den er installeret paa en 64 bit maskine, og kunne godt taenke mig at bruge 64 bitteren til noget andet.

Uden at vide mere om det, saa kunne jeg forestille mig replication til en secondary AD, og derefter lave denne primary, eller er der en smartere maade?
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2012 - 08:27 #3
Ja, du kan sætte en extra DC op (Der er ikke noget i AD som direkte er Primær og Sekundær, da det er blot den hurtigste der svarer), men ja, køre med en extra DC, flytte alle filer til en anden server -> demote den nuværende og reinstallere den og derved promote den igen og flytte alle filer tilbage.

Husk DNS og fil henvisninger lige pludselig skal laves om hvis de ligger på en anden server.
Avatar billede montago Praktikant
31. maj 2012 - 11:51 #4
3) Den er installeret paa en 64 bit maskine, og kunne godt taenke mig at bruge 64 bitteren til noget andet.

Windows 2008 R2 er 64 bit... så maskinen SKAL kunne kører 64bit !
Avatar billede Lasse Novice
31. maj 2012 - 18:48 #5
Ideen er at jeg skal ominstalere til en win 2008 server (32 bit)...

Min ide var at lave en sekundaer AD (32 bit) men dette er ikke muligt da min nuvaerende har functional level = Windows Server 2008 R2.

Mine options er ved at loebe ud.... :-(