29. april 2012 - 14:56Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Tomtom one xl gps
I august 2010 købte jeg denne gps i elgiganten.
Dagen før den er et år gammel i 2011, afleverer jeg den til reklamation, da den slet ikke vil tænde. Der er bare sort skærm og den reagerer ikke, selvom den har være forsøgt opladet flere gange. Jeg får en ny gps.
Nu den 29. april har jeg indleveret den nye igen og med samme problem. De første gange jeg prøvede at tænde den, viste den dog noget skrift på sort skærm, der lignede noget fra et DOS program på en pc, og den kunne ikke engang slukkes før den havde ligget nogle timer og slukkede af sig selv. Igår og idag ville den så ikke engang tænde.
Jeg indleverer den endnu engang og de sender den ind til tjek. Nu er jeg bange for at jeg bare får en ny retur, som så laver samme problem til september, hvor den er over 2 år gammel.
Er der nogle der har oplevet samme problem ?
Skal sige at jeg de sidste 1½ år måske har brugt den 10 gange.
Jeg overvejer at kontakte tomtom direkte, for at få at vide hvad fejlen er. Hvis de ikke kan det, burde jeg så ikke kunne få mine penge tilbage da jeg ikke vil have det problem igen ? Jeg hader bare de sager hvor jeg skal kæmpe med købeloven i hånden.
#1 er helt rigtig! Du har ny garanti på din nye gps, hvis du ikke får den gamle retur. Den nye gps må gerne være en der har været på værksted og blive repareret, også kaldet en refurbished model. Uanset hvad du får i bytte, så har du ny garanti hvis du ikke får din egen retur.
Nej, du kan ingen steder i lovgivningen finde ordet "garanti" - det er noget forvirrede forbrugere kalder det.
Lidt læsestof.
== Den halvårlige formodningsregel Seneste ændring af Købeloven indførte en formodningsregel, hvorved varige forbrugsgoder som indenfor det første halve år efter købet er fejlbehæftet, må antages at være mangelfulde. Herved bliver bevisbyrden omvendt - det vil sige, at det påhviler den erhvervsdrivende at påvise produktets fejlfrihed. ==
Det er det der fortolkes som "Garanti" - uden at være det. Men det er sælger der skal bevise at varen IKKE er i stykker, og ikke dig der skal bevise at fejlen har været der fra start.
==
Reklamationsfrist Med virkning fra 1. januar 2002 har Købeloven udvidet sin periode fra 12 til 24 måneder. Det er dog værd at bemærke, at reklamationsfristen ikke må sidestilles med en garanti. Formålet med ændringen har ikke været at foretage ændringer i den almindelige mangelsbedømmelse, men i stedet at imødekomme et stigende praktisk problem, hvor kunder alene kunne gøre deres indsigelser gældende et år efter købet. Lovændringen ændrer ikke ved, at forbrugeren hurtigst muligt skal påberåbe sig manglen/forsinkelsen. I modsat fald kan forbrugeren miste sine misligholdelsesbeføjelser ad denne vej. Afhjælpning og reparation Lider det købte af en mangel har køber krav på afhjælpning - sælger skal for egen regning forestå udbedring. Afhjælpning kan dog kun kræves, hvor den må anses som mulig og ikke påfører sælger uforholds-mæssigt store omkostninger. Normalt vil sælger ligeledes kunne kræve at afhjælpe en mangel, inden køber kan gøre brug af sine andre misligholdelsesbeføjelser. Dette kan dog kun kræves, hvor afhjælpning må anses for hensigtsmæssigt og uden unødige gener for kunden. Gentagne afhjælpningsforsøg i form af reparationer af samme mangel o.l. er at anse for nytteløs, hvilket man som forbruger ikke er forpligtet til at acceptere.
Hvis i begge lægger et svar, kan i få lov at dele.
Jeg fik svar tilbage at den have fået fugtskade, så garantien dækker slet ikke. Kunne så godt huske at jeg vist nogle måneder tidligere havde spildt mælk på den.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.