Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
29. april 2012 - 19:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

JAVA, "Vis ikke denne dialogbox igen" sålet fra

Hej alle,

I forbindelse med, at jeg for første gang på en ny computer ville logge ind på Nordea's netbank via NemID, poppede der et vindue (en dialogbox) op med nogenlunde følgende indhold:

"Denne side bruger JAVA ... Vis ikke denne dialogbox igen (sæt flueben)".

Ved en ikke særlig gennemtænkt handling fik jeg sat flueben i ovenstående. Jeg fik ikke helt læst, hvad der stod i dialogboxen. Sandsynligvis skulle jeg have tilladt JAVA at køre et eller andet, som ikke er blevet kørt.

Resultatet af ovenstående er, at jeg IKKE kan logge ind på netbanken via NemID; felterne til at indtaste nøglen og passwordet kommer ikke frem i browseren; i stedet er der blot et lille rødt kryds.

Jeg har været inde i browseren og sætte www.netbank.nordea.dk som et pålideligt websted med standardniveau for sikkerhed - ligesom foreskrevet på Nordeas hjemmeside.

Computerens styresystem er Windows 7 Home Premium, browseren Internet Explorer 9.0.

Spørgsmål:
1) Hvordan får jeg fjernet ovenstående flueben, således at jeg fremover altid bliver spurgt via en dialogbox, når JAVA ønsker at udføre en handling?
2) Kan der være andre grunde, end at JAVA ikke har udført handlingen, til at jeg ikke kan logge ind på Nordeas netbank?

På forhånd tak for svarene.

Mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2012 - 22:10 #1
Jeg tror ikke du har fået installeret java på din nye computer (det følger ikke med en ny installation af Windows). Du kan tjekke her om du har java og ellers installere det:
http://www.java.com/en/download/installed.jsp
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
01. maj 2012 - 23:56 #2
Hej tolamaps,

Tak for dit svar. Nej, JAVA er givetvis ikke installeret på min nye computer. Det er jeg også kommet frem til (og jeg installerer JAVA i nærmeste fremtid). Men jeg savner stadig at finde ud af, hvordan jeg får fikset, at ovennævnte dialogbox automatisk popper op igen, når det bliver relevant - hvilket jeg antager, det vil være på et tidspunkt ud i fremtiden.

Mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2012 - 20:59 #3
Jeg har fundet ud af at dialogboksen har vist følgende tekst: "Denne side bruger Java. Yderligere oplysninger om understøttelse af Java finder du på Microsofts websted.", og så kan man klikke "OK" eller "Yderligere oplysninger" (hvad den så kunne bidrage med, ved jeg ikke).

Jeg ved desværre ikke hvordan man får den til at poppe op igen, men når du har installeret java, vil du se en ekstra indstilling under internet indstillinger i IE, hvor du har mulighed for at slå java til og fra. :)
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
03. maj 2012 - 00:08 #4
Hejsa tolamaps,

Tak for dit svar. Jeg bikser videre med mine udfordringer.

Mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
07. maj 2012 - 23:43 #5
Hej tolamaps,

Nu har jeg bikset med alt muligt, som jeg ikke vil underholde dig med (Service Pack 1, geninstallation af IE, geninstallation af Java og en masse andet), men intet har hjulpet!

Jeg tror muligvis, at Java på en eller anden måde ikke er aktiveret i IE, og det får mig til at spørge ind til den ekstra indstilling under Internetindstillinger i IE, som du nævner i #3. Hvor finder du den mere præcist?

Det, som du hentyder til, er det følgende:
Internetindstillinger >> Programmer >> Administrer tilføjelsesprogrammer >> Administrer >> Alle tilføjelsesprogrammer. Derefter kommer en liste med tilføjelsesprogrammer, hvoraf ét er "Java Plug-in 1.6.0_32", som jeg så har aktiveret, men lige meget hjalp det :-((

Jeg håber, du kan svare på ovenstående spørgsmål, for det kunne evt. være nøglen til problemet - selvom jeg ikke aner, hvordan jeg skulle få den evt. manglende "Java-knap" frem i IE...

På forhånd tak og mvh.
Hjemmemekkeren.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2012 - 18:32 #6
Det var faktisk ikke den indstilling jeg tænkte på, men der skal den sikkert også være aktiveret. :)

Der findes en anden indstilling der tillader java applets at køre i browseren. Normalt plejer den at være aktiveret når man har installeret java. Jeg har ikke IE9, men den findes i IE8 og tidligere versioner af IE. Da jeg har den på engelsk, findes den under internet indstillinger -> Advanced -> Java (Sun) -> "Use JRE 1.x.x for <applet> (requires restart)".

Jeg kan se der også er andre indstillinger der skal være sat korrekt for at java fungerer. F.eks. den der omtales her:
http://java.com/en/download/help/enable_browser.xml

Og måske denne (to links der skriver noget om ActiveX Filtering):
http://www.binbert.com/blog/2011/02/java-applet-not-working-blank-in-ie9/
http://www.mydigitallife.info/ie9-java-applet-not-loading-nor-working-blank-fix/

Der er åbenbart meget der kan forhindre java i at fungere i brosweren. :)

Husk at genstarte IE når du har ændret en indstilling, for at se om det har nogen effekt. Du kan også prøve at installere java 1.7.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
17. april 2014 - 10:53 #7
Gammel tråd denne! Løsningen blev ikke givet i tråden, men jeg fandt en løsning selv meget senere. Husker ikke præcist hvilken, men det var noget med en ny windows-fil med et 6-cifret nummer...