Avatar billede 9madjs Nybegynder
05. maj 2012 - 21:07 Der er 6 kommentarer

Deling i hjemmet

Hej
Jeg har flere computere i mit hjem, derfor vil jeg vide om man på nogen måde kan dele filer med alle computere i nettet.
Ligesom de gør Folkeskoler og Gymnasier.
Håber på nogle gode svar :)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. maj 2012 - 21:13 #1
jeg ville vælge en løsning (hvis det er en begrænset datamængde) med dropbox, microsoft skydrive eller google drive. Det er praktisk, da leverandøren så styrer backup, og det altid er nyeste fil (uanset pc), der kopieres til de andre.
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2012 - 21:21 #2
Hvad ønsker du at dele på netværket? (dokumenter, billeder, musik, film, andet?)
Hvilke styresystemer? (windows xp/vista/7 andet, linux, OS X, andet?)
Avatar billede KHHP Juniormester
05. maj 2012 - 21:31 #3
Den nemmeste løsning ville, hvis det kun er windows-computere du har, at have et drev i en pc, som er hovedlager, og det deler du så på hjemmenetværket og tilknytter som netværksdrev på de andre. På den måde er filerne altid tilgængelige, hvis den pc hvor du deler drevet på er tændt. Ellers ville det være smart, som claes57 skriver, at bruge nogle af de gratis online-tjenester der findes på nettet.
Avatar billede finb Ekspert
06. maj 2012 - 09:13 #4
Men er det sikkert at lægge fx løndata / personaledata på de gratis online-tjenester ?
Mvh finb
Avatar billede chalde Seniormester
06. maj 2012 - 09:26 #5
#4 Personligt ville jeg aldrig smide den slags data ukrypteret på den slags tjenester. At de formentlig aldrig ville kigge i det eller bruge det til noget er sagen uvedkommende for mig.
En anden ting er hvad loven siger. Er der persondata, så gælder persondataloven, og den er bestemt ikke ukritisk over for den slags data.
Avatar billede zagger Juniormester
06. maj 2012 - 16:34 #6
Den nemmeste og billigste løsning, er at lade en af hjemmets computere have en delt mappe, som alle har adgang til. En anden løsning kunne være en NAS-server, hvilket koster omkring et par tusinde alt efter mærke og diskstørrelse.