Avatar billede newbie_s Nybegynder
15. maj 2012 - 22:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte op...

Jeg har et problem med en PC jeg forsøger at lave for en ven.

Op til problemet opstod er der ikke ændret på software (i hvert fald ikke bevidst, men det er muligt at der har kørt windowsopdateringer) eller hardware.

Når jeg tænder computeren sker der følgende:

1) kortvarigt skrives: "Boot from ahci CD-ROM:"

2) skærmbillede med teksten: Windows-fejlgenoprettelse. Windows kunne ikke starte. Dette kan skyldtes en nylig ændring af hardware eller software. Hvis nogle af windowsfilerne er blevet beskadiget eller konfigureret forkert kan Reperation under start hjælpe med at diagnosticere og rette problemet. Hvis strømmen blev afbrudt under starten, skal du vælge start windows normalt.

Start reperation under start (anbefales)
Start windows normalt

Jeg har prøvet begge valgmuligheder, men uanset er det videre forløb således

3) Skræmbillede med teksten: starter windows

4) Skærmbillede med teksten: windows indlæser filer
nedenunder er der en lang bjælke, der bliver fyldt op

5) Skærmbillede med: bjælke med fem grønne linjer der kører fra venstre til højre. Teksten nedenunder er Microsoft Corporation.

6) sort skærm med en fed hvid pil jeg kan flytte med musen. Herefter sker der ikke mere.

I f8 funktionen før windows starter automatisk har jeg forsøgt med:
- sidst kendte fungerende konfiguration (advanceret)
- fejlsikret tilstand

nogle gange ender den med sort skærm med en hvid pil (kan stå i timevis), eller Windows logoet kommer frem i et par minutter hvorefter PC'en genstarter (Den blinker lige med en blå skærm kortvarigt).

PC'en er en SIEMENS R720 der kører VISTA eller WIN7 (Ejeren tror det er vista men de ved det ikke)

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. maj 2012 - 22:39 #1
Kan du starte op i command
enten direkte fra HDD eller fra Reparations CD/DVD
I dos skriver du sfc /scannow
Så sæt CD/DVD i drevet og boot til command derfra

Computeren vil så undersøge alle systemfiler og erstatte ødelagte eller manglende system filer med de korrekte fra CD/DVD drevet
Avatar billede newbie_s Nybegynder
15. maj 2012 - 22:55 #2
tak for dit svar.

du blir nok lige nødt til at specificere: "starte op i command".

Jeg har ikke nogen CD/DVD men der er en recovery partition som heller ikke virker
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. maj 2012 - 01:50 #3
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. maj 2012 - 14:31 #4
måske skal du ind i bios og have checket om Harddisk er frakoblet

under start trykkes normalt del/delete eller F10

du kan også checke om der dukker en mulighed op for at trykke vælg boot device hvios ja prøv om du kan vælge harddisk
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. maj 2012 - 15:05 #5
du kan også prøve at klikke F8 under opstarten og se om der dukker en menu frem hvor du kan vælge use last known good configuration

hvis ikke held og lykke med at få fat i recovery disk eller installations cd
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2012 - 19:14 #6
Ahci kan den være blevet ændret i bios, så disken ikke kan ses?
Den skriver jo ahci cd rom, og det burde den vel ikke som jeg ser det??
Der er indstillinger med achi i bios du kunne prøve a rette i.
Hvor den findes er dog forskelligt fra bios til bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 08:57 #7
Kan vi få en tilbagemelding?
Avatar billede newbie_s Nybegynder
20. oktober 2012 - 12:52 #8
lukke tid....

Jeg fik aldrig løst problemet

men smid svar, og tak for indsatsen
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2012 - 18:44 #9
ping