Avatar billede tezi Nybegynder
20. maj 2012 - 00:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forskel mellem Watt Max og Watt Rms?

Hej, da jeg er igang med et lille scooter anlæg projekt, kunne jeg tænkte mig at vide lidt mere inde på lyd osv :)
Før jeg går igang med spørgsmål.

Scooter = 12Volt Batteri

Forstærker jeg bruger = http://www.dealextreme.com/p/2-ch-hi-fi-stereo-amplifier-for-car-motorcycle-with-usb-port-34406

Højtaler jeg har tænkt mig at købe: http://www.ice-shop.dk/audio-revolution-p-865.html

Andre højtaler der passer til min scooter: http://www.ice-shop.dk/hoejtalere-fuldtone-c-189_193.html

Så, nu har jeg vidst nævnt alt. Det jeg gerne vil vide er

1. De højtaler jeg har tænkt mig at købe, vil de kunne spille sådan medium højt, så det kan høres længere væk fra scooteren, uden at skratte?

2. De andre højtaler der passer til min scooter, har næsten alle forskellit WATT MAX og WATT RMS, hvilket jeg ikke helt forstår. Kan nogen forklare hvilket jeg skal gå efter, hvis jeg gerne vil have der skal være lidt bas i, men helst bare skal kunne spille højt og rent/tydeligt.

3. Hvilke højtaler synes i der er bedst inde på alle de andre 5.25 Højtalere, jeg har linket til?

På forhånd tak.
Avatar billede tezi Nybegynder
20. maj 2012 - 01:45 #2
Mange tak, så blev jeg lidt klogere på det, men kan stadig ikke finde ud af, om de der højtaler ville passe til min forstærker
hentyder til spørgsmålene..
Avatar billede thov Forsker
20. maj 2012 - 03:53 #3
Kig efter højttalernes 'SPL' (Sound Pressure Level).
db-tallet fortæller hvor højt den spiller ved 1W og målt 1m foran højttaleren.
En fordobling af effekten, øger lydtrykket med 3db.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2012 - 08:53 #4
Hvad mener du med at passe??
Højttaleren (første link) kan som jeg ser i beskrivelsen klare mere end hvad forstærker yder, så det er ikke et problem.
Problemet kan være hvordan lyden er, og det kan vi jo ikke svare på, da det afhænger af hvordan disse højttalere bygges ind i scooteren.
Og en god tommelfinger regel: Lad være med at spille højere end at lyden er ren. Selv små forstærkere kan ødelægge større højttalere hvis den er konstrueret stærk nok. Forvrænget lyd er det der ødelægger enhederne. Og det har så heller ikke nogen betydning om forstærkeren er dobbelt så kraftig som højttaleren. Spiller du så lyden er ren så holder højttaleren.
Enig i #3
Avatar billede Blaine Nybegynder
20. maj 2012 - 10:42 #5
Avatar billede tezi Nybegynder
20. maj 2012 - 14:39 #6
Jamen, så ifølge alt det jeg har fået at vide, så bliver det dem jeg køber.
Mange tak ;)

Thov - Skriv lige inde på mit andet indlæg, så du kan få dine 60 point.

220661 - Skriv lige her inde, så du kan få dine point! ;)

Mange tak ;)
Avatar billede thov Forsker
20. maj 2012 - 21:29 #7
Svar kommer her :-)

Watt angivelser på højttalere, og til en vis grad også forstærkere (Især de billige), er forvirrende, og ansvaret ligger i producenternes salg/marketing afdelinger.

Men det er heller ikke nemt, når en 20W forstærker med største lethed kan tage livet af diskanten i en '100W' højttaler.

Samme stunt vil, med en velkonstrueret 300W forstærker, være nærmest umuligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2012 - 16:08 #8
Du skulle måske lige have ventet til jeg lagde et svar??
Nu er det for sent.