Avatar billede hansuwe Juniormester
20. maj 2012 - 22:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Drev til gl. 5 ¼" floppy disk

Hej,
jeg har slagtet en gammel desktop PC, Olivetti model M-480, og har reddet et 5 ¼" floppy disk drev. Er der nogen mulighed for, at jeg kan indbygge det i en nyere HP desktop PC ? Såvidt jeg kan se, er der fysisk plads i denne desktop, men kan det gamle drev forsynes med den korrekte driftspænding, og hvordan med interface til signalkredsløbene ?
Er der nogen alternative muligheder, f.eks. kan man få et separat chassis til indbygning af drevet, med korrekte forsynings-spændinger og et interface kort, der omsætter drevets signaler ( styring og data ) til et format, der kan behandles af en moderne PC ?
Grunden til min forespørgsel er, at jeg har en samling af (æld-) gamle 5 ¼" floppy'er, som jeg gerne ville kunne læse. De gamle data er skrevet i WordPerfect. Jeg har mulighed for at læse deres format med et hjælpeprogram "QuickView Plus", ver. 7.0.
Har nogen lidt gode råd / anbefalinger ?
Mvh.,
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 23:37 #1
Det kommer lidt an på hvor gammelt drevet er.
I tidernes morgen var der en masse producentspecifikke standarder for data-forbindelsen og er det så gammelt, så er det praktisk talt umuligt at få til at virke.

Senere kom der så en fælles standard ala IDE og er det fra den tid, så kan det faktisk godt være det virker med et nyere bundkort.
Det skal så kobles til den normale port for diskettedrev og det skal muligvis også sættes i BIOS'en, således at den kan forstå at det er et 5,25" drev.
Avatar billede hansuwe Juniormester
23. maj 2012 - 23:58 #2
Hej,
og tak til Wally1973. Jeg skylder at oplyse, at jeg har en 8 år gammel HP desktop PC
med Windows XP + SP-3.
Det gamle 5 1/4" drev har to mærkater:
På rotoren: Matsushita Communication Industries Co. Ltd., Japan, FMD01730B4  K 531327.
På siden af chassiset: Panasonic:  JU 475 - 3C20.
Jeg kan ikke se nogen produktions-koder / årstal heraf.
Jeg mener, at den gamle Olivetti M-480 hvori drevet sad, var fra ca 1990.
Der er nok ikke det store håb for at finde en indbygningsløsning i min HP desktop.
Men som nævnt er min egentlige interesse at kunne læse en samling gamle 5 1/4" floppy disks
og kopiere disse enten til 3½" disketter eller evt. til en USB stick.
Findes der nogen der kan tilbyde hjælp hermed ?
Mvh., hansuwe
Avatar billede hansuwe Juniormester
17. juli 2012 - 22:58 #3
Hej, en sidste gang,
der er gået næste 2 måneder, hvor ingen er kommet
med yderligere råd eller kommentarer.
Jeg vil derfor lukke spørgsmålet selv,
idet jeg som eneste mulighed ser, at jeg kan finde nogen
(muligvis et PC værksted) som har en (æld)gammel maskine,
med et 5 1/4 " drev, hvor jeg kan få lov at kopiere
mine gamle floppies, enten til 3½" disketter
eller til en USB -stick, mod passende vederlag.
Mvh., hansuwe