Avatar billede madslundholm Novice
26. maj 2012 - 12:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Eget CMS-system

Hej...

Vil gerne lave mit eget CMS-system, har søgt lidt på google, men har ikke rigtigt kunne finde nogle gode tutorials.
Jeg kan godt lave et meget simpel system, men vil gerne kunne lave et mere avanceret system!
Nogle der kender en god side, med en god tutorial til det?

//Mads
Avatar billede Wally1973 Praktikant
26. maj 2012 - 12:38 #1
Du kan ikke finde nogen guides til hvordan du laver et CMS-system fra bunden af og op.
Det vil svare til at du gerne ville have en guide til at lave et computerspil.
Du skal lære det programmeringssprog der er påkrævet til opgaven, men derefter sætter kun din fantasi grænser.

Hvis du gerne vil lave hjemmesider og CMS-systemer, så er programmeringssproget PHP måske en ide at give sig i kast med.
Avatar billede keysersoze Guru
26. maj 2012 - 15:43 #2
Hvad er grunden til at du gerne vil lave dit eget? Som udgangspunkt er det en relativ dårlig ide da der findes nogle fremragende systemer i forvejen så man risikerer bare at spilde tiden. Hvis du endelig gerne vil gå den vej så vil jeg gerne støtte op omkrng #1 bortset fra at jeg mener at ASP.NET kan være et mindst lige så godt valg - i bund er grund handler det "kun" om at have godt styr på sin database og programmring.
Avatar billede madslundholm Novice
26. maj 2012 - 16:00 #3
Grunden til at jeg vil lave mit CMS er at jeg vil forstå hvordan de er lavet og lære noget mere.
Jeg kan såmænd godt programeret i PHP og har lavet et meget simpel og uprofessionelt system.
Avatar billede mjansen Seniormester
26. maj 2012 - 17:09 #4
Jamen så skal du jo bare bygge på, og hvis du har specielle problem stillinger som volder dig problemer vender du bare tilbage.
Avatar billede detziaw Nybegynder
26. maj 2012 - 20:05 #5
En god idé er at lave en klar plan på hvordan du vil have det til at se ud til sidst. Hvis du kan lave forms med opret/rediger/slet og er kompetent med at forbinde og hive ud af en database, så er der faktisk ikke mere i det. En god idé vil være, at kigge på de mange andre færdige løsninger der er, og overveje hvilke funktioner du synes godt om, og hvilke du ikke synes så godt om. Samtidig med hvordan deres system er rent udseendesmæssigt og igen hvad der er godt og skidt. Det vil hjælpe dig meget i sådan et projekt, at have klare linjer fra starten af, så du ikke skal til at overveje dine valg senere hen.
Avatar billede madslundholm Novice
27. maj 2012 - 08:50 #6
Jeg vil fx gerne have at man ser et resultat altså uden alle HTML-tagsene
Hvordan kan man gøre det?

//Mads
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2012 - 09:34 #7
hvis jeg forstår dig korrekt - man benytter en rich text/wysiwyg editor som fx ckeditor eller tinymce.
Avatar billede madslundholm Novice
31. maj 2012 - 16:22 #8
Tak keysersoze, lige hvad jeg tænkte på :) læg et svar. Du får 15 point

Mit andet proplem er at siderne hedder fx. hedder: minhjemmeside.dk/?p=1
Jeg kunne tænke mig at det kommer til at fx. hedde: minhjemmeside.dk/kontakt/

Ligesom WordPress og andre CMS systemer, men hvordan gør man det?

//Mads
Avatar billede keysersoze Guru
31. maj 2012 - 16:32 #9
Du skal kigge på noget URL rewrite, i ASP.NET kan du blandt andet gøre det med Routes.
Avatar billede madslundholm Novice
07. juni 2012 - 17:05 #10
Mange tak. Lig et svar!! :)
Avatar billede madslundholm Novice
07. juni 2012 - 17:05 #11
Læg*
Avatar billede keysersoze Guru
07. juni 2012 - 22:14 #12
svar