Avatar billede Merete3 Novice
26. maj 2012 - 19:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Blæseren kører konstant på min nye HP-bærbare

Hej med jer

Jeg har lige købt en ny HP-bærbar. Det er en G6-1312SO, og den virker glimrende. Eneste problem er, at blæseren kører hele tiden - nonstop.
Og det er ikke, fordi computeren er varm, for det er den slet ikke, men blæseren kører alligevel, hvilket larmer mere end jeg kan affinde mig med.

CPU'en kommer sjældent over 20, selv når jeg har mange programmer kørende.

Er der noget, jeg selv kan gøre for at løse problemet?

Jeg har forsøgt at se på HPs supporthjemmeside, men jeg fór helt vild derinde.

Computeren er købt i Føtex, så mit spørgsmål er egentlig, om jeg selv kan løse problemet, om jeg skal kontakte HP, eller om jeg skal aflevere den til reparation i butikken?

Jeg håber på et godt bud, tak :)

Mvh.
Merete
Avatar billede Blueeyez Mester
26. maj 2012 - 19:24 #1
Mit bedste bud er at du kan justere blæseren i BIOS, men du kan jo ringe til HP support og høre hvad de siger.. (20 grader er meget lidt, derfor kunne jeg godt mistænke at der er en form for blæser justering i BIOS på den)

Når det så er sagt, så skal blæseren jo blæse nonstop ;) Der er grænser for hvor meget den skal arbejde hvilket os er årsagen til min mistanke.. men evt ring til HP support og spørg dem ;)
Avatar billede Merete3 Novice
26. maj 2012 - 19:37 #2
Tak :-)

Men ehm ...nu smider jeg lige blondinekortet og spørger, hvordan man justerer blæseren i BIOS - og hvad er BIOs for noget? :-)

Jeg kan se, at HP Support først åbner igen på tirsdag, så hvis jeg på nogen måde kunne fikse det selv inden, ville det jo være dejligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. maj 2012 - 19:59 #3
#2 Så snart du tænder for din bærbar, så burde du se et HP logo, nede i bunden vil du se nogle muligheder.. fx F2 = BIOS eller DEL = BIOS.. (Blot eksempler)

Du skal blive ved med og trykke på den knap der står BIOS ved, ikke ment som at du skal holde knappen nede, men trykke flere gange indtil du kommer til bios..

I bios er det meget svært for mig at sige hvad du skal, men da det står på engelsk så skal du nok kigge efter noget der hedder noget med FAn control eller blot ordet Fan.. (Jeg går ud fra du kan engelsk)

Når følgende er sagt, så skal du ikke ændre på alt muligt i bios, nogle ting er gode at ændre, men andre kan få konsekvenser, så hvis du ikke ved hvad du laver, så spørg herinde, gerne 100% identisk med måden det står i bios..
Avatar billede wjens Guru
26. maj 2012 - 21:02 #4
Jeg har oplevet at blæseren kører rigtig meget (læs: mere end den burde) på flere HP bærbare, hvis "Power Plan" står til "High performance".

Tingene kan hedde forskelligt, men prøv at finde Control Panel > Hardware > Power Options og vælg en "plan" ved navn Balanced, HP Optimized, "low" eller lignende. Hvis det får blæseren i ro i løbet af nogle minutter, er du på sporet.
Avatar billede Merete3 Novice
29. maj 2012 - 19:56 #5
Tak for gode råd. Jeg turde ikke selv pille ved BIOS, men jeg snakkede med HP i dag, og de guidede mig - og det lader til, at det bare var "Fan always on-knappen" i BIOS, der skulle slås fra :-)

Hvordan er det nu, jeg uddeler point her?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. maj 2012 - 20:24 #6
#5 Det var da en pinefuld funktion at give den ^^

Smider svar her, så kan du give point ;)
Avatar billede Merete3 Novice
29. maj 2012 - 20:30 #7
Helt enig!

Men tak nok en gang :-)