Avatar billede liebmanns Juniormester
29. maj 2012 - 20:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bluetooth - forbindelse til Inverter(solcelle-omformer)

Jeg har fået installeret et solcelleanlæg, og ville så gerne kommunikere med bluetooth med dette.
Anlægget er et SMA Sunnyboy 2500HF (som skal byttes til en 3000),
Jeg har fået kontakt (eller rettere fundet)
SMA001d SN:2120173125 SN2120173125
via min Samsung mobil (Android 2.3)
På min bærbare er det samme navn, men der er også en adresse:
00:80:25:24:c7:88
Den kører Windows XP

Er der nogen, som kan "skære det ud i pap - og bøje det i neon" hvordan jeg kommer i kontakt - dvs hvordan jeg trækker data ud af anlægget. Gerne på begge løsninger, men det ene ville være et stort fremskridt.

Jeg er ikke specielt god til (?heldig?) med bluetooth, så det må gerne være detaljeret, derfor 200 point - er det nok ?.
Avatar billede The_Buzz Novice
30. maj 2012 - 07:37 #1
Hej Liebmanns

Jeg syntes du skal tage fat i vedkommende der har solgt dig solcelle anlægget og spørge dem, der må være noget support på sådan noget når man f.eks. giver 100k for noget jo. (Ligesom en bil forhandler har support)
Avatar billede liebmanns Juniormester
30. maj 2012 - 20:46 #2
God idee, som jeg også er i gang med, men "nogen" derude er måske endnu mere geniale, end leverandøren, som er temmelig "grøn" på området.
Avatar billede liebmanns Juniormester
12. juni 2012 - 20:46 #3
Jeg har nu fået følgende fra producenten, som andre også kan have glæde af.  Den øverste er (næsten) gratis, men de andre koster fra "noget" til "en del":

Hvis du har en laptop med Bluetooth kan du hente programmet Sunny Explorer gratis på SMA's hjemmeside. Via dette program kan du så udlæse diverse værdier fra vekselretteren.

Hvis du vil bruge Sunny Portal skal du først købe en webboks med bluetooth som etablerer forbindelse mellem vekselretteren og internettet. Herefter kan du få vist diverse data over Sunny Portal og via din Smartphone.

Alternativt kan du også købe Sunny Beam Bluetooth som kommunikerer direkte med vekselretteren via bluetooth. Dette er en lille bordstående PV drevet skærm som løbende viser dine anlægsdata.

På nuværende tidspunkt findes der desværre ikke nogen App til smartphones, så man kan etablerer direkte forbindelse mellem vekselretteren og mobilen. Så hvis det bare er til hjemmebrug og øjebliksbilleder, vil den billigste og letteste løsning være at hente Sunny Explorer på SMA's hjemmeside og så aflæse værdierne via din laptop.
Avatar billede liebmanns Juniormester
12. juni 2012 - 20:47 #4
Jeg vil tillade mig at lukke denne nu
Avatar billede liebmanns Juniormester
12. juni 2012 - 20:50 #5
Jeg glemte lige at nævne, at løsningen virker fint med kontakt til den bærbare, men dog er rækkevidden noget kort inde i huset, og jeg har p.t. opgivet at kunne bruge smartphone til kontakten.