Avatar billede EDK Nybegynder
04. juni 2012 - 12:58 Der er 6 kommentarer

Skabeloner/templates i word

Er der nogen af jer, som ved, om man kan kan lave en skabelon i Word 2003, hvor layout og visse tekstbokse altid er fastlåste (ligger som en form for baggrund), og hvor man så ellers skriver/indsætter billeder og bokse som normalt? Jeg har prøvet at lave et dokument om til dot men man kan stadig flytte rundt på layoutet, og det vil jeg gerne undgå.

Tak for hjælpen!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
04. juni 2012 - 13:11 #1
Du skal i hvert fald starte med at beskytte dokumentet, når du har indsat diverse kontrol-elementer. Så kan slutbrugeren ikke ændre i dokumentet, men om du i Word 2003 kan diffinere at nogle felter må de gerne ændrer og andre ikke, det kan jeg ikke lige huske.
04. juni 2012 - 13:18 #2
Du kan indsætte elementer i sidehoved/-fod-visving. Elementerne kan også indsættes nede i selve teksten i denne visning.
17. juli 2012 - 12:14 #3
Er du kommet videre?????
Avatar billede EDK Nybegynder
24. september 2012 - 08:49 #4
Mange gange undskyld for mit alt for sene svar. Det beklager jeg.

Jeg har siden sidst fået installeret Word 2010.

Jeg har ikke fået løst problemet, da jeg vist ikke havde fået beskrevet det godt nok.

Jeg har en masse word filer, hvor jeg i hver fil har indsat det samme baggrundsbillede. Det jeg vil høre om er om man kan lave en skabelon hvor dette billede altid er indsat, så jeg ikke manuelt skal sætte det ind hver gang?

Mange tak for jeres hjælp.

Ps. jeg har læst noget om at templates i word kan være noget rodet noget, som kan ødelægge ens filer - er det sandt?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
24. september 2012 - 17:40 #5
Øhh, jeg har ikke lige hørt at templates skulle kunne ødelægge end filer. Hvor har du det fra?

Ideen med templates, er sådan set at man laver et dokument, men noget tekst, billeder eller kontrolelementer, og så beskytter dette. Så kan brugerne åbne dokumentet, men den bliver åbnet som et nyt dokument dog med udgangspunkt i template, så de ikke kan komme til at overskrive originalen. Første gang de gemme, vil de blive spurgt om, hvor de vil gemme dokumentet.
Avatar billede EDK Nybegynder
27. september 2012 - 19:49 #6
Jeg søgte på nogle amerikanske sider, hvor rigtig mange beskrev, at de kun havde haft problemer med templates, og at de havde oplevet, at hele filen og programmet kunne ende med at gøre knuder. Så nu ville jeg lige høre ad, om det var almen viden eller hvordan og hvorledes.