Avatar billede Futtexb Nybegynder
07. juni 2012 - 23:54 Der er 8 kommentarer

Hvor/hvordan lærer jeg det?

Hej Eksperter.

Jeg har leget med programmering, herunder HTML og PHP, men nu vil jeg gerne gøre noget mere seriøst ud af det, og har besluttet mig for at starte fuldstændigt fra bunden af.
Nu sidder jeg bare og overvejer, hvordan jeg bedst kommer i gang med at lære det..

Er det bedst at låne nogle bøger på biblioteket om det, se/læse trin-for-trin kursus på nettet, eller måske en helt tredje ting? Hvis I har nogle gode hjemmesider, kunne det være fedt, hvis I lige ville smide et link op til dem :-)

Kom med jeres mening, det ville være dejligt!
Avatar billede tobrukDk Novice
08. juni 2012 - 00:28 #1
Hej

html er ikke noget programmering sprog. dog der i mode er php , javascript, asp.net og mange andre..

man jeg synes at html det er det normal progrmmering som skal KUN i hovedet før man gå ud i alt muligt med database og ligne ting.

der er utrolig mange vej du kan gå med programmer,

jeg start med at sidde og kigge på utrolig mange video på youtube omkring hvordan man lege med if og else fordi det kommer du virkelig til at bruge meget af, og array skal du også kun en del f.eks til upload af billeder, og Variables det kommer du til at bruge næsten ligemeget hvad du skal lave.. og så vil jeg kigge på $_get og $_post et kommer du også til at lege en del med og kigge på f.eks hvis du skal lave din kontakt form.

Det er nok noget af det første jeg vil kigge på, så senere vil jeg kigge på noget andet. men jeg synes du skal have et pisse godt kendeskab til ren html, det kan godt være at det er super kedelig og det er lige til at luk op og skide. men altså html det er virkelig en ting du kommer til bruge meget af..

jeg vil næsten tror at 85% af en hjemmeside det er html på. det helt utroligt meget hvor html man bruger, jeg synes personligt at html det er pisse godt fordi det er virkelig noget som du få bruge for du bruger det også meget tit..

Hvis du skal på html så gå herind

http://www.w3schools.com/

dog mener jeg at det ikke ligefrem den bedste hjemmeside jeg har set eller kender til da jeg synes der er mange fejl og synes eller ikke at de forklare tingene sådan godt nok til mit forbruge men den er ok til hvis man har glemt et eller andet..

der også Nemprogrammering.dk

http://www.nemprogrammering.dk/

Der er nogle ting som jeg synes han gør forkert i nogle af hans video men de er ok , dog er det godt at det er dansk hjemmeside hvor man få forklare det hele på dansk og det er nemt til at forstår hvis man er ny til html eller skal til at lærer programmering.

Jamen der er også mange sider hvor du kan finde hjælp til og hente ide til.

Ellers gå på google, og finde nogle som er til passe til dit forbruge omkring hvordan du vil bygge din hjemmeside op på..

Håber du kunne bruge noget af det her til noget godt da!!
Avatar billede pstidsen Novice
08. juni 2012 - 01:42 #2
Du skal starte med at lære HTML og CSS. Det er det basale. Så kan du bygge videre med PHP, JavaScript, asp.net osv.

Til at lære HTML vil det optimale være at lære det fra dem der har "lavet" (og "laver") HTML. Nemlig W3: http://www.w3.org/

Den tilsvarende side for CSS er: http://jigsaw.w3.org/

Og PHP: http://www.php.net/
Avatar billede rix Praktikant
08. juni 2012 - 03:32 #3
Tja

Jeg lærte det på denne måde

Html

Den gang fandtes html.dk som forklaret hvordan en side skal bruges.
da denne er væk ville jeg nok sige at bruge http://www.w3schools.com/

så legede jeg lidt ved at jeg havde en en plan for en simpelt side. så undersøgte jeg hvordan det kunne gøre. f.eks at lave en lille side med indholdet

der fandt jeg så ud af at jeg skulle brug br.

start i det små og så gøre siden mere og mere teknisk. forhast dig ikke.

php.

fandt et login script med sessioner osv. så begyndte jeg at ændre lidt på det hele og når jeg fik en fejl meddelelse gik jeg i gang med at undersøge hvor den kom.

det samme med js.

så mit råd er LEG. leg med noget småt i starten. når noget ikke går som det skulle så find ud af hvorfor.

brug hjemmesider til at finde oplysninger (dog husk at de ikke alle sammen taler 100% sandt nogle gange forkludere de det lidt derfor er det en god idé at have flere sider at hvile sig op af.)

det andet råd er SPØRG vi alle sammen har været i begynder stadiet og så er det vigtigt at have et sted at spøger som f.eks her på eksperten.dk men inden du spøger så prøv at finde ud af det selv. ved mig giver det et sus når man har fundet og rettet et problem jeg har rodet med i laaang tid.

mit sidste råd er at finde en som kan kontrollere det du har lavet. få ham til at komme med nogle dårlig punkter og gode punkter. er siden overskueligt eller det bare rod. osv.
Avatar billede tobrukDk Novice
08. juni 2012 - 08:28 #4
#3 html.dk findes ikke mere. den lukker fra ca halv år siden til 1 år siden.. :)
08. juni 2012 - 13:00 #5
HEJ,

Som jeg læser dit indlæg er du lidt kendt med HTML (og CSS).

Endvidere tror jeg du har brug for en HTML-editor, hvor du kan lave din kode i et andet "sprog" og så senere se hvad det samlede resultat (= HTML-siden) viser.

Der er en masse forskellige editorer på markedet i dag. Jeg vil ikke anbefale en frem for en anden, nogle er bedre til en type opgaver og en anden er bedre til en anden type opgaver.

En jeg imidlertid vil anbefale så længe du er på begynder-stadiet er Microsofts Frontpage.  For mennesker med lidt (eller intet) kendskab til HTML er den egentlig ganske god. (Fremragende er i den grad at tage munden for fuld, for det ER DEN ABSOLUT ikke. )

Er du relativ langt over begynderstadiet vil jeg anbefale at du glemmer ALT om den og vælger en mere professionel løsning. Der er mange fremragende Editorer for semi-profs gratis på nettet.

Frontpage giver dig mulighed for at eksperimentere med dine Web-sider (bruger WORD "kommandoer") og du kan se faktisk se hvad du har lavet i HTML-koden, relativt nemt. Avancerer du kan du faktisk også se CSS-koder(-ne).

Men, som sagt når du er blevet bekendt med HTML-tag'sene - kast Frontpagen i den nærmeste waste-bin. Da er den til større besvær end til glæde... (Fordi den oftest (Windows-modellen ?) gør det som DEN tror er rigtigst, og ikke det programmøren ønsker... - har oplevet dette flere gange og så var den bare ude af mit system.. )

KR
Avatar billede pstidsen Novice
08. juni 2012 - 13:45 #6
Som editor vil jeg anbefale Notepad++ eller Netbeans.
Avatar billede tobrukDk Novice
08. juni 2012 - 15:39 #7
jeg vil sige "netbeans" senere så vil jeg måske købe et programme hvis det er lige dig.. :D
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 16:46 #8
<ole>

Gud være lovet eksisterer html.dk ikke længere, men det kan desværre endnu ikke siges om w3schools.com. Det sidste skyldes hverken det internationale udviklermiljø eller W3C, som i årevis har opfordret indehaveren til at lukke sit skidt - eller alternativt begynde at tage undervisning i webteknologier alvorligt - eller i det allermindste gøre det tydeligt og klart, at sitet intet har med W3C at gøre. De er tværtimod dødtrætte af at blive tæppebombet af klagemails om w3schools.com's utallige mangler, misforståelser og alvorlige fejl. Det site kan på ingen måde anbefales!

Nu skriver du ikke rigtig noget om, hvad målet er. Hvis du påtænker at leve af webudvikling, bør du helt klart tage en uddannelse. Er det tilfældet, bør du nok ikke overveje noget på lavere niveau end datamatikker. Erhvervesskolernes uddannelser (f.eks. webintegrator) har desværre ikke meget med en uddannelse at gøre, så det kan jeg heller ikke anbefale.

Bøger kan ofte være problematiske. Dels er de ikke altid skrevet af særlig kompetente udviklere, og dels udvikler teknologierne sig i en takt, der forælder bøger meget hurtigt.

Da det er blevet ekstremt let at publicere tekster på WWW, er der bunker af mennesker, som lærer lidt om webudvikling og på den baggrund helt fejlagtigt mener sig i stand til at undervise andre - uanset hvor meget, vedkommende måtte have misforstået. Det gør det overordentlig vanskeligt at finde relevant, troværdigt materiale om emnet på WWW. Har man ikke en stor, faglig viden, kan det være svært (læs: umuligt) at vurdere sagligheden, og misforståelser og fejl bliver citeret og gentaget i det uendelige.

Af gode og troværdige sites om frontend teknologi kan jeg nævne:
*) http://w3.org
*) https://developer.mozilla.org/en-US/
*) [img]http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ie/hh772960(v=vs.85).aspx[/img]
*) http://sitepoint.com
*) http://dev.opera.com/articles/view/1-introduction-to-the-web-standards-cur/#toc

/mvh
</bole>