Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 20:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

MAT: hvordan rundstål udregnes - kender Ø-mål mm.

Hej,
Jeg er i tvivl omkring udregning af rundstål. Har gang i et projekt og en hank på en spand jeg laver er af disse mål:

rundstålet er Ø8
Den har en Ø på 283 når stålet er en "ring".

Så når jeg skal udregne MD (Middel diameter) tages normalt ½- af materiales tykkelse på hver side. Altså hvis den er 2mm tyk - så trækkes der feks totalt 2mm fra de xxx mm.

Men nu når dette stykke rundstål er 8mm - er jeg gået lidt i stå.
Siger jeg: MD= 279?
Og når jeg efterfølgende skal finde O. Så skal dette normalt gøres sådan: O= PI x d (PI x 279) Hvis dette så er rette resultat.

Herefter har jeg endnu et problem. Normalt ganger jeg med godstykkelsen 1 gang. altså fx 876x8 og får et mm3 resultat. Men hvad gør jeg når det nu er i Ø-mål? - siger jeg 876x8x8.. eller?

Håber det er til at finde rundt i?

Giv lyd hvis i kender til fremgangsmåden dette udregnes på. tusind tak
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 20:43 #1
Formoder det er længden af stålet du beregner.
Tal som jeg forstår dem:
283 mm er den diameter der er på stålet på udvendig side af ring.
267 mm er den diameter der er på stålet på indvendig side af ring.
275 mm er den diameter der må være på midten.
Omkreds på midten må være 275xPI = 864,3 mm = 86,43 cm
(som jeg ser det)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 20:49 #2
Men om det er den rette størrelse for at lave denne ring er jo så spørgsmålet??
For jernet vil jo under bearbejding strække sig på ydersiden, og måske klemmes en lille smule på indersiden, så det for at holde ydermålet sikkert være en kende længere. Men hvor meget har jeg ikke kendskab til desværre.
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 20:52 #3
Også som jeg ville have udregnet det. Kan være det er rigtigt så'.

Så er det bare omkring V mål kun skal ganges én gang med godstykkelsen eller på en anden måde nu når det er rundstål i stedet for et "fladt" stykke materiale?
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 20:53 #4
Det er en arbejdstegning der viser emnet allerede bukket med de Ø mål. Så regner ikke med jeg skal tage hen syn til buk/valse ændringer
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 20:58 #5
Forstår ikke lige hvad du mener med V mål?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 21:03 #7
#6 Kun lidt ekstra oplysninger, som jeg ikke kender så meget til, men måske informativt.
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 21:07 #8
V er volume. og kigger lige på dit link
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 21:17 #9
Linket er kun en sidebemærkning, og har ikke direkte noget med din opgave at gøre.
Med hensyn til volume, er det så det som jernet fylder du vil regne ud?
Er det, så regner man jo denne ud ved at bruge denne formel:
PIxrxrxh.

og det må vel så give PIx0,4x0,4x86,43= 43,46 cm3
Eller er jeg galt på den??
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 21:23 #10
siger man ikke pi gange r i anden gange h?
hvor pi gange r i anden er grundfladearealet?
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 21:25 #11
hov så vist lige det var præcist hvad du skrev.. så bare ikke du skrev ..rxr..
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 21:25 #12
Jo det er også derfor jeg ganger 0,4 to gange i udregningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 21:27 #13
Ja det blev lidt uoverskueligt måske, men jeg håber det er korrekt.
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 21:31 #14
yes præcis. lige nu ser det faktisk ret korrekt ud når jeg har skrevet det ned og gennemregnet et par gange på forskellig vis.. udfaldet bliver i hvert fald samme.

Jeg acceptere dine svar. og smider points din vej. tak for hjælpen til at få min hjerne i gear igen ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2012 - 21:32 #15
så lægger jeg et svar du kan bruge
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. juni 2012 - 21:32 #16
laver du lige et "Svar" så får du de points