Avatar billede dadwizz Juniormester
21. juni 2012 - 10:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan filern genkender et program min PC ?

Har en ting der undrer mig en del og pirrer min nysgerrighed.

Det drejer sig om prøveprogrammer som man kan downloade, og så har fuld adgang til i fx. 30 dage. Herefter skal man købe en lisens for at kunne fortsætte/eje programmet.

Det jeg ikke kan forstå, er at hvis jeg sletter programmet efter fx. 10 dage og rydder op i registr.databasen, og så installerer det igen fra bunden af - hvordan filern kan det så "se" at det har været på min pc, og at jeg kun har 20 dage tilbage af prøvetiden???
Avatar billede chalde Seniormester
21. juni 2012 - 11:06 #1
Der er mange forskellige måder dette kan gøres på.
- Registreringsdatabasen er blot en af måderne. Dertil at det kan skjule sig bag noget andet i registreringsdatabasen.
- Filer placeret forskellige steder på disken
- UID der sendes til producenten der tjekkes mod under start
Osv.

Men det er jo med god grund den slags gøres. Det er jo ikke meningen du skal benytte programmet gratis til evig tid ;)
21. juni 2012 - 11:29 #2
Hvordan i praksis ...og rydder op i registr.databasen... ?
Avatar billede dadwizz Juniormester
21. juni 2012 - 14:01 #3
Det vil altså sige at ved afinstallering fjerner man ikke nødvendigvis alt på sin pc fra det givne program!?

Den der med: "UID der sendes til producenten der tjekkes mod under start" hvad vil det sige - og er det unikt for ens PC?
Avatar billede chalde Seniormester
21. juni 2012 - 16:30 #4
#3 Korrekt. En afinstallation betyder sjældent at alt installeret fjernes fra maskinen.

UID = Unikt ID. Det kan skabes på baggrund af mange forskellige oplysninger ud fra maskinen og der er ingen guideline for hvad præcis det indeholder. Det kan f.eks. blot være MAC-adressen eller en kombination af flere forskellige enhedsid'er.
Avatar billede dadwizz Juniormester
21. juni 2012 - 17:37 #5
@Karise: jeg bruger CrapCleaner

@chalde: vil du poste igen for point (hvis jeg forstår det ret)
Avatar billede chalde Seniormester
21. juni 2012 - 17:49 #6
Ingen point til mig tak :)
21. juni 2012 - 17:49 #7
... der er sansynligvis ikke noget "opryder" program som kan fjerne den usynlig KEY fra RegBasen ...
Avatar billede dadwizz Juniormester
21. juni 2012 - 19:17 #8
Okay, men hvis det er i regbasen det foregår, så kan man jo "bare" lave en systemgendannelse og downloade programmet igen.

Men hvis det er fordi man vil snyde sig til et program, så er det RET omstændigt at skulle gendanne hver md. :-D og jeg gir hellere de $60 det drejer sig om hvis jeg beslutter mig for at beholde programmet.

Post svar larry hvis du vil have pointene.
21. juni 2012 - 19:22 #9
Ping...