Avatar billede roz Nybegynder
30. juni 2012 - 15:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til mulig defekt harddisk

Hej alle,
jeg skriver da jeg er ved at se om jeg kan få liv i min kærestes bærbare igen efter hun var så uheldig at tabe den mens den var tændt.

Jeg er nået til "Reparationskonsollen" på en Windows XP cd hvorfra jeg forsøger at køre chkdsk d: /p /r
Det resulterer i "Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer."
Derefter har jeg prøvet fixboot d:
Resultat: FIXBOOT kan ikke åbne partitionen.
og FIXMBR der ikke resulter i noget som helst.
Inde i Rep-konsollen står jeg til at være i D:Windows mappen men hvis jeg skriver DIR får jeg at vide den angivne sti eller fil er ugyldig.

Er der nogen der har forslag til andet jeg kan forsøge?
Avatar billede Blueeyez Mester
30. juni 2012 - 15:25 #1
Tilslut harddisken til en anden pc og smid dataene på harddisken på en ande pc og lav en formatering..

Du kan os hente ubuntu fra ubuntu.com, ligge det på et usb stick med unetbootin eller brænde ud på en cd/dvd med imgburn etc (Det skal brænde som image og ikke data disk) derved kan du få startet en live version op af ubuntu og derfra tilslutte en ekstern til bærbaren og smide filerne over på eksternen den vej :)

Følgende giver jeg som muligheder, da du ikke skriver nogen fejl omkring hvad der sker når du prøver og starten bærbaren op normalt eller via fejlsikret tilstand.
Avatar billede roz Nybegynder
30. juni 2012 - 15:36 #2
Tak for den hurtige respons! Og beklager jeg slet ikke fik starten med hehe.
Grunden til jeg er endt ved Repair console er computeren slet ikke viser Fejlsikret tilstand menuen eller noget andet. Jeg kan ind imellem få den til at vise lidt af menuen (lyder underligt men er det også, som om den viser den et kort sekund hvis jeg trykker enter på det tidspunkt hvor den plejer at komme frem) og vælge de forskellige men den starter ikke (enten sort skærm, eller kun loading baren til windows).

Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte harddisken i en anden computer.

Og jeg har haft den startet op men en "Windows LIVE" disk desværre kunne den ikke finde harddisken eller nogle af partitionerne hverken i Denne computer eller i Disk management.
Tror du det ville gøre nogen forskel at bruge en ubuntu cd i stedet?
Avatar billede roz Nybegynder
30. juni 2012 - 15:48 #3
Jeg prøvede lige en nulstilling af bios'en efter at have prøvet lidt af hvert. Og det der helt præcist sker hvis den bare får lov at stå og tænde er følgende:
- Acer forside (m. indgang til bios)
- Sort skærm (det her den nogle gange viser fejlsikret start menuen i et enkelt sekund)
-"Windows indlæser filer.." + selve baren kommer efter ca. 1 minut og loader normalt.
- Windows loading baren (den med grønne felter kommer frem og kører i 1-2 minutter)
- Sort skærm (til jeg slukker)

Nogle forslag til hvordan jeg skal gribe det an? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 15:51 #4
Nogle gange kan Ubunto se noget som Windows ikke kan ja, så jeg er enig i #1

Du kan også køre chkdsk på disken hvis du sætter den til anden pc med Windows 7.

Den bedste måde er en docking station, hvor man putter disken direkte i. Den koster ca 300, men alternativt kan man købe en sata/ide adapter til ca 150.
Begge dele kører over usb.
Avatar billede roz Nybegynder
30. juni 2012 - 16:23 #5
Okay jeg giver lige ubuntu cd'en en chance og vender tilbage :)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. juni 2012 - 16:40 #6
#2 Fordelen ved ubuntu (Linux) er at det er gratis, så folket bag arbejdet faktisk for at gøre det bedre for brugerne..

Når du starter ubuntu op (booter) så vil du se en blå skærm med tekst i, der vælger du at try ubuntu without installing og så når ubuntus skrivebord kan ses trykker du på windows flaget på tastaturet, så kommer der en smart søgefunktion frem, der skriver du disk og så burde du kunne se noget der hedder disk utility, vælg den og hvis du kan se harddisken, så klikker du 1 gang på den så i selve vinduet vil du få mulighed for at mounte (montere) harddisken dette gør du og så kan du se harddisken i sidebjælken til venstre klik engang og så burde du få adgang til den.. (Hvis følgende kan lade sig gøre kan du redde dataene på harddisken, derefter bør du lave en formatering af harddisken samt evt overveje en ny harddisk eller gøre dig klar på at den nok ikke lever så lang tid igen (Følgende gælder generelt for bærbaren)
Avatar billede roz Nybegynder
30. juni 2012 - 18:34 #7
Så fik jeg os gang i Ubuntu. Som du siger kan jeg finde harddisken og dens 3 partitioner, og jeg kan faktisk også mounte 2 af dem. Desværre er det kun PQSERVICE og SYSTEM RESERVED og når jeg forsøger at mounte den store kommer den med følgende fejl:

Error mounting: mount exited with exit code 13:ntfs_attr_pread_i:ntfs_preadfailed: Input/output error

Nogen ideer? :)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. juni 2012 - 19:05 #8
#7 Har ikke selv lige prøvet følgende, så googlede fejlen og endte op på følgende side med følgende evt. løsning: http://www.dtidata.com/ntfs_partition_repair.htm

Jeg skal ikke kunne sige om det kan løse problemet, men synes det er værd at forsøge og det er 100% gratis :)

download link -> http://www.dtidata.com/free_data_recovery_software/dtidata_partition_repair_tool.exe

Eneste problem vi har herfra er at du skal køre programmet fra en fungerende maskine og hvis dette ikke er muligt som jeg forstår det så vil jeg anbefale dig at hente hirens boot cd, vælge tiny xp under boot og så har du dette program liggende på en usb nøgle og så kan du køre det, jeg synes dog lige der skal flere ind over, da jeg som jeg skriver er meget usikker på en løsning!
Avatar billede roz Nybegynder
01. juli 2012 - 11:00 #9
Har kigget lidt på det program du linker til men har jo allerede en Windows XP live boot cd - som kunne starte computeren i XP, men ikke finde harddisken. Så tror heller ikke programmet du linker til vil kunne finde den. Men ser lige om jeg får tid til at afprøve det senere og ellers er jeg stadig meget åben for forslag :)
Avatar billede roz Nybegynder
04. august 2012 - 17:31 #10
Endte med at skifte harddisken ud. Men tak for hjælpen alligevel :) Hvis der er nogen der vil have point så smid et svar senest imorgen ellers lukker jeg den bare.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2012 - 17:57 #11
jeg springer over