Avatar billede Essebesse Nybegynder
30. juni 2012 - 17:10 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Studie pc (budget 8-8500 kr.)

Hej alle på eksperten.dk
Jeg står i den situation at jeg skal starte på gym. her til august, og dertil skal finde mig en studie pc. Den skal være hurtig (helst 6gb. ram eller over og harddisken enten SSD eller 7200rpm.). Der skal køres Ubuntu derpå, så intet krav om Windows. Gerne under max. budget ;-)

På forhånd tak :)
Avatar billede habalap Nybegynder
30. juni 2012 - 17:53 #1
skal den kun bruges til studie eller skal den køre spil eller andet krævende?
Avatar billede Essebesse Nybegynder
30. juni 2012 - 18:04 #2
Jeg har ikke de store tanker om spil. Studiebrug og netsurfing er primært det den skal bruges til. Derfor må den også godt være tynd og let og helst ikke over 15,6" (dog heller ikke under 13,3"!) :)
Avatar billede pstidsen Novice
30. juni 2012 - 18:25 #3
Avatar billede Essebesse Nybegynder
30. juni 2012 - 18:30 #4
Ja, den lyder interessant! Har den baggrundsbelyst tastatur? - den ligner meget macbook air... :)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
30. juni 2012 - 18:35 #5
Og er den ikke også lidt dyr ift. til det budget jeg har sat? :P
Avatar billede Essebesse Nybegynder
30. juni 2012 - 18:52 #7
Den er lidt for lille... desværre :) Men tak for forslaget :)
Avatar billede mikaelch Novice
30. juni 2012 - 23:57 #8
lenovo har jeg gode erfaringer med kan holde til mere man taber dem og der kommer lidt vand på dem , der kan jo ske lidt af hvert når man er skolen så en stærk holdbar computer kunne være en god ide http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e330-3354-danmark-id-6834098.aspx
Avatar billede pstidsen Novice
01. juli 2012 - 09:58 #10
ASUS Zenbook findes i mange versioner. Mener der er omkring 6000-11.000. Ved ikke om der er baggrundslys.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
01. juli 2012 - 20:59 #11
morten1900 - Det lyder bestemt som et godt bud, det vil jeg se nærmere på! :D
Avatar billede pstidsen Novice
06. juli 2012 - 16:37 #12
Det giver bare ingen mening at købe en gamer til studiebrug.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
06. juli 2012 - 17:01 #13
Jae, det kan du måske have ret i alligevel. Har også tænkt over det faktum. Tror den vil sluge for meget strøm, til det rigtig kan betale sig. Er mere interesseret i en ultrabook, som den Asus Zenbook der blev foreslået. :)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
06. juli 2012 - 21:49 #14
Er der nogle her, som ved noget om HP Envy 6-1090? Kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser af den... :)
Avatar billede pstidsen Novice
06. juli 2012 - 23:20 #15
Den er meget tung i forhold til Zenbook. Se sammenligning med ASUS Zenbook i samme prisklasse her: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6826140;6688220;6289444;6826102
Avatar billede Essebesse Nybegynder
07. juli 2012 - 11:16 #16
Ja, det kan jeg godt se. Men den er så også det større. Zenbooken jeg overvejer er 13" og Envyen er 15,6". Er der ellers andre ultrabooks der er værd at kigge på?
Avatar billede pstidsen Novice
07. juli 2012 - 11:42 #18
og måske http://www.ultrabooks.dk/ (kender den ikke..)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
08. juli 2012 - 17:52 #19
Ok, mange tak. :) Der er lidt at se på. :P
Avatar billede Essebesse Nybegynder
31. juli 2012 - 13:03 #20
Jeg har lige et par spørgsmål ang. Asus Zenbook. Mange nævner trykfejl på tastaturet som et stort problem. Er det noget nogen af jer har oplevet problemer med? :)
Avatar billede pstidsen Novice
31. juli 2012 - 23:48 #21
#20: Ud i en butik og prøv den. Man kan jo godt prøve i butikken, men købe billigere på nettet.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
01. august 2012 - 16:08 #22
Jeg har skam også været ude og prøve tastaturet, og fandt slet ikke tastaturet generende (næsten tvært imod), men det kan jo godt være at det, efter længerevarende tid, begynder at blive træls at skrive på... :)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
01. august 2012 - 16:12 #23
Ups, var ikke meningen at skrive et svar... :)
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 17:24 #24
Og hvis du alligevel har tænkt dig at formatere computeren for at installere Ubuntu, skal du huske at fortælle der hvor du køber computeren at det skal være uden Windows, da du har ret til at købe den uden. Og eftersom prisen på fx. Win7 Home er på 999,- er der jo også en del at spare dér ;)
Avatar billede pstidsen Novice
01. august 2012 - 17:34 #25
#22: Okay, men jeg ved ikke noget om tastaturet. Jeg har ikke hørt det samme som dig.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
02. august 2012 - 21:30 #26
#24: Jeg har faktisk undersøgt den sag, som du nævner. Det viser sig at de regler du nævner var for windows vista, og blev ændret i windows 7. Det skete, fordi Microsoft opleve et stigende antal sager om refundering af penge pga. folk ikke ønskede windows præinstalleret. (Dette er hvad jeg har hørt/læst og kan derfor ikke bekræfte det 100%) :)

#25: ok, men det var jo bare for at høre nogle af jer. Det kunne jo være nogle af jer sad inde med en Zenbook og derfor kunne be/afkræfte de jeg skriver... :)
Avatar billede kjeldsted Novice
03. august 2012 - 01:37 #27
#26:
Der kan man bare se. Ser ud til at du har ret. De har åbenbart rette teksten i licensbetingelserne fra at man får refunderet produktet til at man får refunderet produktet inkl. medfølgende hardware. Og så ryger hele computeren med tilbage.
Dog burde det altså være valgfrit om man vil have et OS til 1.000,- med eller ej. Så ikke man skal betale en masse penge for noget man aldrig rigtig kommer til at benytte.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
03. august 2012 - 11:15 #28
Jeg kan ikke være mere enig, i hvad du skriver. Sådan burde det være, bare en skam det ikke er det... :)
Avatar billede Essebesse Nybegynder
09. august 2012 - 23:12 #29
Jeg lukker nu emnet. Da jeg kom ud i butikken ændrede jeg mening og valgte at købe en macbook air 13,3". Den er jeg mere end tilfreds med og kan allerede varmt anbefale den. Mange tak for de gode forslag, alle sammen.

Ps. jer der gerne vil have point, skriv et svar. Så ser vi på det. :)
Avatar billede pstidsen Novice
10. august 2012 - 00:32 #30
Tillykke med din computer der er alt for dyr i forhold til specifikationerne.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
11. august 2012 - 00:10 #31
Jeg fik den til 9000, hvilket jeg ikke synes er meget mere dyrt end Asus Zenbook med tilsvarende specs. Er meget glad for den. :)
Avatar billede pstidsen Novice
11. august 2012 - 11:41 #32
Nå okay, så er det heller ikke den nyeste.
Avatar billede Essebesse Nybegynder
11. august 2012 - 11:53 #33
Jo det er godt nok den nyeste 13,3" Macbook air. Jeg gav bare 9000 for den. :)