Avatar billede kjeldsted Novice
08. juli 2012 - 23:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

windows.old

Hejsa folkens.

For et par måneder siden besluttede jeg mig for at invistere i en Windows 7 til min kære iMac. Jeg oprettede en ny partion på ca. 52GB (via Bootcamp), købte og downloadede en Windows 7 og installerede denne.
Jeg har netop til stor undren opdaget at disken er ved at være fyldt. Efter en undersøgelse fandt jeg så ud af at der på roden af C:/ ligger en mappe der hedder "Windows.old" (der fylder 22GB). Efter at have undersøgt lidt på google kan jeg så konstatere at denne mappe skyldes en opgradering (som jeg jo faktisk aldrig har foretaget) (http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder). Lige ledes kan jeg konstatere, via linket fra før til microsoft selv, at mappe sikkert kan fjernes via. Diskoprydning. Men i Diskoprydning er der ikke noget der hedder "Tidligere installationer af Windows".

Mine spørgsmål er nu som følger:
Kan der findes andre grunde til at en windows.old opstår, eller er det en fejl i windows?
Hvordan kan denne mappe fjernes (og frigive 22GB), uden at der pludselig ligger en masse rester af filer som ikke kan fjernes da jeg sikkert ikke har de rigtige rettigheder?

På forhånd tak.

Ps. Skal beklage tryk fejlene. Blev lidt irriteret over hele beskeden lige fik lyst til at forsvinde...
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. juli 2012 - 02:32 #1
Når jeg af og til geninstallerer min Windows 7, så kopier Windows alle filer ind til Windows.old mappen under C-drevet, hvor man så kan hente dem efter installationen. Denne mappe kan faktisk bare slettes uden videre ved at højre klikke og vælge Slet. Husk også at tømme skraldespanden.

Som du også nævner, så kan man også slette den med Diskoprydning, hvor man i første omgang trykker start, og når den er færdig med at finde alle de filer, så burde denne vindue komme op:

http://www.w7h.dk/wp-content/2010/08/Untitled-1.jpg

Man skal så trykke på "Ret op i Sytemfilerne" næsten nederst, og endnu engang scanner den. Når den er færdig, så burde den stå på listen, og du har dermed nu mulighed for at slette mappen via Diskoprydning.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. juli 2012 - 10:28 #2
Jeg syntes du skal gøre det på den måde Microsoft anbefaler.
Åben stifinder dit C: drev højreklik egenskaber åben cleanmgr følg anvisning!
http://img834.imageshack.us/img834/4429/fjernwin7old.png
Avatar billede deadman Nybegynder
09. juli 2012 - 12:38 #3
Mappen Windows.old kommer hvis man vælger brugerdefineret uden at  formattere drevet under installation.

(Det bliver du faktisk også gjort opmærksom på, men de færreste læser alt der står på skærmen under en installation ;))
Avatar billede deadman Nybegynder
09. juli 2012 - 12:40 #4
Her er den rette fremgangsmåde: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder

#1 er inde på det rigtige, men der mngler lige det sidste for at den er helt korrekt.
Avatar billede kjeldsted Novice
09. juli 2012 - 23:13 #5
Jeg fik måske ikke forklaret mig godt godt :)
Dels formaterede jeg faktisk drevet under installation, og dels blev systemet installeret på en helt ny partion der ikke kan have indeholdt noget som helst windows. Jeg kan se at der i windows.old mappen under min bruger ligger filer som jeg har oprettet lang tid efter installationen af Win7. Så om windows.old mappen er kommet efter en opdatering er jo ikke til at vide. Men det er sikket at der ikke har været en opgradering.
Når jeg åbner Diskoprydning på C drevet foreslår den desværre ikke noget som helst med gamle installationer. Jeg HAR læst linket fra #4 (samme som jeg angiver i #0) igennem, men desværre hjælper det jo ikke meget når der ikke står noget som helst med gamle versioner.
Så pt. er det tætteste vi er kommet på noget jeg rent faktisk kan gøre forslaget i #1 med blot at slette mappen (og selvfølgelig tømme papirkurven :) )
Avatar billede kjeldsted Novice
10. juli 2012 - 01:19 #6
Ahhh, ja... Never work with a windows then you are tired.
Jeg er vist ikke vant til at der skal være så mange trin til simple operationer.
Men det ser ud til at #1 egentlig smed det rigtige svar hurtigst, så der ryger pointsne nu hen.
Men takker for hjælpen :)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2012 - 12:26 #7
Bare til en anden gang dette er den løsning Microsoft foreslår så der ikke er rester af gamle filer på Computeren!
http://img18.imageshack.us/img18/7642/windowsold.png
Avatar billede kjeldsted Novice
17. juli 2012 - 23:08 #8
Jeg forventede blot at når den var SÅ lang tid om at åbne Diskoprydning var det nok fordi den skulle scanne computeren for filer. Men åbenbart ikke :)
Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
08. februar 2013 - 20:37 #9
Da jeg re-installerede fra en disk der var med da jeg købde computeren, kunne jeg vælge mellem:

Opgrader eller brugerdiefineret

Jeg valgte brugerdiefineret og har en windows.old mappe på ca. 500 GB.

Så vis jeg valgte opgrader, ville jeg ikke have en windows.old mappe?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2015 - 21:07 #10
jeg har lige via discoprydning fjernet 22 GB (var hvad Windows.old fyldte)så min anvendte del af C-drevet er blevet 22 GB mindre.
jeg fandt på Microsoft flg. vejledning i at slette "tidl. versioner af Windows"
link til vejledningen kommer her:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder

og Windows.old opstår kun når man vælger "brugerdefineret" installation af win 7 - man skal ta`den "anbefalede" for at slippe for Windows.old.