Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. juli 2012 - 13:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows og Mac

Hej

Nu må I undskylde mig, hvis jeg kommer med et par negative bemærkninger, men det drejer sig om Windows og Mac. Jeg fik downloadet testversionen, og er vildt irriteret over at det de primært har fokuseret på er det der metro ***. Og det er ikke engang noget folk vil have!

Jeg fik afprøvet min brors Macbook Pro, og det er helt vildt hvor god den er. Hastigheden, brugervenligheden og der er også rigtig mange ting giver mening. Fx lukker man et vindue ned med Alt + Q (Q for quit), og i Windows lukker man med Alt + F4... HVORFOR??? Udover det er der også flere hundrede andre ting og features. Fx også designet og opbygningen med det der fotofremviseren, hvor du kan se alle dine billeder sorteret efter dato (i flot layout). Og jeg er også ret træt af F1, F2, F3 og resten af knapperne - hvorfor laver de det ikke ligesom Macbook Pro, hvor der er to knapper for lysintensiteten, to knapper for lyden + en knap for mute osv. - som man kan se her:

http://images.anandtech.com/reviews/mac/macbookair/review/keyboard.jpg

Man behøver slet ikke trykke på Fn først. Den anden ting med knapper er screenshot knappen. Helt klart bedre end Windows, da den også gemmer billedet på skrivebordet, og når den tager billedet, så kommer der det der kameralyd, hvilket også er ret cool.

En anden ting er bærbare designet. Tager man i butikkerne er 90% af Windows bærbarene temmelige grimme. Ser man på bordet med alle de Apple produkter, så er 100% af dem ret fede. Ikke for noget men jeg forstår det virkelig ikke. Hvorfor bliver producenter stadig ved med at lave de her ***** bærbare design??

Macbooks hastighed er også bedre, sammenlignet med Windows (samme processor, RAM og whatever). Det er en af de ting som Windows virkelig skal fokuserer på, men i stedet bruger de tid på noget som folk i bund og grund er ligeglade med.

Batteritiden kan vel ikke diskuteres. Det er Mac der er bedre, men ja, der er et par Windows bærbare der også kan holde sig i 8 timer, hvilket stadig er for mig et nul-tal. Når de når op på 60-70 af bærbarene der kan det, så begynder det at ligne noget. Og det er helt vildt at de er så tynde, men alligevel kan de tilbyde meget mere end Windows med deres store bærbare.

Jeg kan nævne rigtig mange ting, hvor Mac er bedre end Windows.

Den eneste ting som jeg virkelig er glad for i Windows 8 er boot-time. Der klapper jeg. Godt gået Microsoft. Så mangler der bare stadig selve operationssystemet. Men nej, de vælger selvfølgelig noget andet at fokuserer på. De forstår altså virkelig ikke hvor vigtige disse ting er.

Jeg kan blive ved med at komme med eksempler, men det ville fylde en hel del. Så jeg spørger jer: Giv mig nogen gode grunde til, at jeg ikke skal skifte over til Mac? Hvad er der overhovedet mere i Windows? Udover at 90% af programmerne virker og gaming - og nu boot-time (som alligevel er en lille del af det hele). Jeg synes ikke rigtig Windows kan tilbyde det Mac kan nu i øjebikket. Men jeg vil meget gerne høre jeres mening mht. dette.

Tak.
Avatar billede venturer Nybegynder
09. juli 2012 - 14:47 #1
Ret interessant indlæg.

Lad mig med det samme sige at jeg ikke vil deltage i diskussionen.
Dén slags vil jeg heller snakke om face-to-face :)
Men jeg vil lige komme med et par kommentarer og tanker.

Du skal ikke tage noget af det jeg skriver personligt. Jeg vil bare stille tingene lidt på kanten.

F.eks. Alt+F4 afslutter et program (og lukker et vindue). CTRL-W lukker kun et vindue.
Jeg synes det er ulogisk at bruge Alt-Q (Quit) til at lukke et vindue. Quit = lukning af alt.
D.v.s hvad vi finder logisk er meget subjektivt og op til den enkelte. Hvilken person skal Apple og Microsoft så tage mest hensyn til?

Du sammenligner hardware med software.
"Mac er godt. Windows er dårligt". Det er essensen i hvad du skriver.
Mac er en kombination af computer og OS. Windows er "kun" et OS. Windows kan også køre på Mac hardware. Hvis du så bruger Windows med et Mac tastatur, så har du ingen F-taster.
Mac hardware er lavet til Mac OS. PC hardware er lavet til "alt muligt". PC producenterne kan derfor ikke bare lave en løsning skræddersyet til et bestemt OS. Dét kommer først når HP begynder at lave deres eget OS eller Microsoft laver deres eget hardware.

Hvis du mener at designet af Macs er så meget bedre end PC'ere (hvad enten de kører Windows eller ej), kan du så ikke være sød at sætte lidt ekstra ram en Macbook pro eller måske skifte batteri i den?
Hvis designet alene skal være lækkert og ikke også praktisk. Så kan du have ret.
Og så tænk lige på at der også er nogle omkostninger forbundet med designet (købt noget B&O for nyligt?)

Performance mæssigt er der ikke så stor forskel hvis du sammenligner HELT ens hardware. Sæt du en SSD til en Windows maskine og brug stand-by funktionen noget mere. Så kan den starte op lige så hurtigt som enhver Mac. (Jeg gør det til dagligt).

Hvis jeg så bøjer mig og accepterer at du måske har ret. Mac er bedre. Så sidder jeg en dag og vil have noget musik ud på mit anlæg. Så er jeg praktisk talt tvunget til at bruge iTunes. Og så starter en helt ny diskussion om hvad der er bedst. iTunes vs. resten af verdenen.
D.v.s hvis jeg vælger Mac, fravælger jeg også en masse fleksibilitet jeg ellers er vant til fra Windows verdenen.

Og når det kommer til fleksibilitet, så har Apple 5 forskellige bærebare at vælge mellem (hver med et par mulige konfigurationer).
Hvor mange forskellige Windows-baserede bærebare findes der på markedet idag? (nogle af dem kan endda købes i andre farver!).
Mac starter ved 8.000,- og slutter ved over 20.000,- (og det er kun 5 forskellige).

Så er der noget mere at vælge mellem inden for et mindre prisområde (og endda et billigere område) ved at vælge Windows/PC.

Helt kort, så spørger du "Hvorfor?"
Svaret må så være "Fordi der er så mange andre personer derude som ikke er dig" :)

Ovenstående er kun ment for at give et andet perspektiv og for at understrege at hvad man foretrækker er meget individuelt.
Og helt personligt, mener jeg at Apple ikke giver meget plads til individualitet.

/Venturer.
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 15:45 #2
Jeg kan godt komme med en del argumenter, ligesom jeg også kan komme med argumenter for det modsatte.
Men vil ikke komme med en eller flere grunde til at du bør eller ikke bør skifte over til Mac, da det er mig og sikkert uendelig mange her inde ganske ligegyldigt om du vil det ene eller det andet.

Du bør hellere vælge hvad du vil, og blæse på alle andres mening incl. min, da det bør og skal være dit valg, og forhåbentlig for dig det rigtige valg.

Hvad du end vælger, ønsker jeg dig held og lykke med dit valg af system, og det er seriøst ment, da jeg altid ønsker for folk at de må blive tilfredse med de valg de tager her i livet, så længe det ikke skader andre.
Og det gør dette næppe.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. juli 2012 - 15:52 #3
Tak for dit indlæg :)

Ja, det er rigtig nok at Apple ikke giver meget plads til individualitet, men det er heller ikke nødvendigt når deres brugervenlighed, design, hastighed, simpeltheden, batteritid, deres gode programmer som fx iTunes, iPhoto osv. er noget af det bedste og noget alle kan lide. Efter min mening er det meget nemt at finde rundt i derinde.

En anden ting ved Windows er, at det bliver langsommer med tiden. Min bror har haft det i halvt år (ligesom jeg med W7), og kan overhovedet ikke mærke forskellen på dens hastighed dengang og nu, men på min er der squ selvom den har kostet en del.

Mht. hardware og software, så synes jeg det er på tide, at producenterne begynder at kategorer hardwarerne til de specifikke operationssystemer. Dvs. én maskine med ét operationssystem og intet andet. Ellers er det også på tide at Microsoft begynder at lave deres egen, men så begynder det at blive svært.

Det kan godt være omkostningerne bliver større, men det må bare accepteres, og så må de bare sætte prisen lidt op.

Ja, der er rigtig mange Windows baserede bærbare, men som sagt, de fleste er ok grimme. HP er nok dem med de pæneste. Og ja, det er rigtig nok at det er latterligt med ca. 5 forskellige Mac maskiner, og det er en svaghed Apple har, men deres simpelthed er virkelig fantastisk.

Hvis man sammenligner alle de pros & coins på de to (hardware og software), så vinder efter min mening Mac. Hvis Mac havde det gode egenskab mht. gaming, og egenskabet med compability mht. programmer, så havde jeg helt sikkert havde skiftet til Mac. 100%. Men udover det, som du siger, så burde der også være plads til individualitet, og får Mac dette, så er det ude med Windows.

Jeg siger bare, at Microsoft tænker på den forkerte retning lige pt. Windows 7 er et fantastisk operationssystem, især i forhold til XP hvor man konstant fik fejl og virus. Der er en del ting der er forbedret, og pladsen er stor til individualiteten, og det er meget godt. Men i den nærmeste fremtid er det de ting jeg har nævnt, som de skal forkuserer på, og ikke noget som metro.

For at opsumerer det:

Mac:
- Vejer ikke meget og flot design
- Det er hurtigerer (godt at W8 er hurtigt med booting nu. Nu mangler der kun selve operationssystemet)
- Det crasher næsten aldrig
- Man får næsten aldrig virus
- Det er mere brugervenligt end Windows
- Nemmere mht. video/lyd/billede redigering
- Længere batteritid (8 timer er mere end nok)

Og de ting som jeg også tidligere har nævnt. Ja, jeg ved godt det er en kombination af hardware og software, men det er meningen af producenterne og Microsoft også skal finde frem til den bedste kombination af hardware og software.

Det eneste Microsoft skal gøre, er at forbedre de ting som jeg nævnt og ikke noget som helt andet. For det er det folk primært tager hensyn til. Håber da de ser mit indlæg.

Venturer, du smider bare et svar :) Hensigten var at få et svar fra en bruger, og det har jeg fået, men også at få mit budskab ud. Men jeg tænker hele tiden: Hvor svært kan det være? Hvis de har lavet alle de ting indtil videre, så kan de også lave de her meget væsentlige ting også. Måske er det fordi de ikke mener er vigtigt, men det er det. Alle dem der har skiftet over til Mac, er netop pga. disse.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. juli 2012 - 15:58 #4
Tak jensenjs :)

Jeg har altid været fan af Windows, men Apple er virkelig ved at overhale dem ret meget. Microsoft's respond er ikke at forbedre de ting der gør at brugerne skifter over til Mac, men at forbedre på noget, som folk er ligeglade med, og dermed går endnu længere bagud.

Ligesom i mit tidligere indlæg, hvis gaming og egenskabet med at de fleste programmer virker på en Mac bliver godt, så skifter jeg til Mac.

Hvis Microsoft tager sig sammen og fokuserer på noget, som de skal (både hardware og software mæssigt, så bliver jeg på Windows'en.
Avatar billede venturer Nybegynder
09. juli 2012 - 16:50 #5
Et svar skal du få.

Vil så lige slå et slag for Metro interfacet.
Fair nok at du ikke bryder dig om det. Igen en subjektiv sag.
Je ghar ikke selv rodet med W8 endnu, men er da ret overbevist om at man kan slå det fra.
Der hvor det bliver interessant er når du senere hen sætter en Kinect til PC'en og så smider billeder op på en stor skærm.
Så har du pludseligt en maskine der kan betjenes med gestures.
Dette har indtil nu været forbeholdt spillekonsoller.
Udover underholdningen og det familievenlige islet, så kan maskinerne pludseligt bruges af grupper der tidligere ikke kunne benytter computere. F.eks. handikappede. Udviklingshæmmede. Den ældre generation.

Hvis du tror at du ikke får så mange virus med en Mac, så kan du kommer ud for en brat opvågning i fremtiden....
http://abcnews.go.com/blogs/technology/2012/04/mac-os-x-report-virus-infects-600000-computers/
Den eneste grund til at Macs ikke har haft så mange virus er fordi de ikke har været så populære som Windows maskiner. Det har INTET med kvaliteten af OS X at gøre.
Det er faktisk noget du bør læse MEGET op på hvis du tror du er mere sikker med en Mac.

Hvad angår nemheden af programmerne.... Så har det da intet med OS X vs. Windows diskussionen at gøre. Det handler om hvem der laver de bedste programmer (f.eks. Adobe), og igen.... hvad den enkelte foretrækker.

Crasher næsten aldrig... Du kan lige få nummeret til en af mine kollegaer der arbejder på Mac til dagligt. Hans Mac crasher oftere end min Windows maskine derhjemme.
De få gange min maskine har carshet, har jeg fået en fejlkode på skærmen, så jeg forholdsvist let har kunnet finde en løsning og gjort noget ved det. Så heldig er du ikke med en Mac da det ret dårligt dokumenteret.

Hurtigere boottider?
Prøv at SLUKKE en Mac helt. Ikke bare sætte den i standby som man plejer at gøre. Så er den lige så lang tid om at starte op som en tilsvarende Windows maskine. Bare fordi den ikke har en blinkende stand-by LED, betyder ikke at en MAC ikke bruger stand-by funktionen.
Min 5 år gamle arbejds bærebare er klar inden for 5 sekunder fra standby til jeg kan bruge maskinen.
Min stationære derhjemme er lidt hurtigere (og det er en gumpetung Windows gamer-pc).

Alle argumenter til siden er jeg dog også helt enig med jensenjs.
Man skal vælge det man bliver glad for :)

Ha' en god dag.
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 22:55 #6
@egzonrh
Inden du eventuelt kaster dig over en mac, så synes jeg du skulle prøve at have en til låns hvis det er muligt.
Det ville være ærgerligt at investerer flere tusinde kroner, hvis du skulle fortryde.

Så vidt jeg har læst koster det ca.et par hundrede kr. at opgraderer fra vista og Win7. Så det var måske en god ide at prøve den først.
Jeg har stadig 2 Vista licenser dem opgraderer jeg hvis prisen holder.

PS. Jeg har nu haft Win8 i et par måneder nu pg brugt min 21.5" toush skærm, og den oplevelse har fået mig til at købe et par licenser mere til Win7 så jeg nu har licenser til alle mine maskiner.
Win8 metro erfaring, det ser ud til at den er fortrinlig til mobiler og pad's men elendig til en PC.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. juli 2012 - 23:01 #7
#3

Jeg tror ikke du får hardware producenterne til at begynde at tilpasse hardwaren til specifikke modeller.
Bare se på Apple i 90'erne, da de forsøgte det, mens hele PC-verdenen gik efter åbne standarder.
Microsoft måtte ind og støtte Apple med næsten en milliard kroner.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. juli 2012 - 23:38 #8
#6
Det behøves ikke da min bror selv har en Macbook Pro i havlt år. Den har jeg så haft mulighed for at afprøve, og det forstærkede mit valg om at skifte over til Mac, fordi Microsoft sådan set er begyndt at fokuserer på ting, som folk er ligeglade med. Mac fokuserer derimod på ting som folk har brug for, i nemt og brugervenligt design.

"Win8 metro erfaring, det ser ud til at den er fortrinlig til mobiler og pad's men elendig til en PC." - Kunne ikke siges bedre.

#7
Du har måske ret, men det jeg håber mest på er, at producenterne stopper med at lave disse, pænt sagt, upæne design. Bare gå ind i Fona fx, så vil du se mindst én bærbare, hvor du så tænker "Vi er squ da ikke i 90'erne længere. Men som sagt, så er HP den der laver de pæneste. Tjek fx den her:
http://www.youtube.com/watch?v=wX86WUcAOmU

Alt i alt har jeg indset at jeg har overset nogen ting, og Windows faktisk ikke er langt nede som jeg troede, men stadig..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. juli 2012 - 23:47 #9
Den fysiske størrelse hænger ret godt sammen med ydelsen, da kølingen i de rigtigt små og tynde maskiner er rigtig dårlig.
Apple's bærbare er virkeligt flot designet, men prøver man at presse dem, så skaber de sig ofte pga. varme-udviklingen.

Desuden er de tynde bærbare strippet for mange features, hvilket man ofte ikke ser når man køber dem, men nogen af dem har ikke DVD-drev i og kun et fåtal af USB-porte osv.
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. juli 2012 - 07:32 #10
Det vigtigste er at du bliver tilfreds med dit valg.
Så held og lykke med det.