Avatar billede jason Nybegynder
10. juli 2012 - 17:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

XP klonet til ny HDD

Jeg har klonet min HDD pga. R/W fejl (klikke-lyde) som vil snart crash'e.
Jeg har brugt Ghost 14.0 og efter ændring i BIOS'en burde maskinen boote på den nye disk, men under opstart kan jeg stadigvæk høre klikke-lyde, hvorefter opstart fortsætter fra den nye disk.

Den nye disk interface er en SCSI - SI via PCI kort, den gamle  en ATA100(Master).
Efter opstarten kan jeg ikke høre den gamle disk mere, men når jeg kigger på Properties peger alle Shortcuts Target & Start på den gamle HDD, mens Location er ok dvs. den nye HDD.
Skal/kan jeg opdatere Target & Start og hvordan?

Jeg har tænk mig at disble/fjerne den gamle disk, men er ikke sikker på om systemet vil virke.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2012 - 19:23 #1
hvis du har klonet den gamle disk, så er den nye 100% ens (men måske ændret i størrelse).
Pil den gamle af - du har intet at bruge den til - den nye klon vil overtage drevbogstav osv fra den gamle.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2012 - 19:24 #2
Kan ikke se du ødelægger noget ved at prøve at disable den.
Når den gamle hdd stadig er på systemet vil det nye system jo stadig søge forbindelse til den hvorved den klikker.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2012 - 19:25 #3
Det samme sker jo hvis du har usb sticks i pc under opstart. Pc har forblindelse flere gange under opstarten. Du kan kun afprøve om det virker rigtigt ved at koble den fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2012 - 19:26 #4
Hov fik ikke lige opdateret, men vi er enige kan jeg se.
Avatar billede jason Nybegynder
10. juli 2012 - 22:06 #5
Claeas & 220661
Mit spørgsmål er affødt af et indlæg i et andet forum, hvor folk der har udkoblet deres source HDD ikke kunne boote fra deres nye drev.

Jeg kan prøve at afinstallere disken i første omgang.
Så vidt jeg kan se, kan jeg gøre det ved at afinstallere driveren,
men jeg har en anden HD som måske bruger samme driver. Ryger den ikke med?

Jeg har ikke gjort det HW-mæssigt fordi min maskine er en DIY,  vejer 300 tons, står sværttilgængeligt osv., men hvis jeg bare  afinstaller/udkobler bliver apps/progs referencer til den gamle disk opdateret til den nye disk? Automatisk?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. juli 2012 - 23:19 #6
Hej, Jason.
Pil IDE-kabel og strøm fra din defekte disk og lad den boote op. Hvis din XP allerede HAR været i luften, loades de rigtige drivers i den rigtige rækkefølge, så det burde ikke give nogen problemer. Undlad eksperimenter med at fjerne drivere og lad den selv rydde op i det - det klarer en XP som regel ganske udemærket.
Avatar billede jason Nybegynder
11. juli 2012 - 01:06 #7
Ja tak. Jeg anskaffer mig en kran, åbner min ATX tårn og gør du siger.
Avatar billede jason Nybegynder
11. juli 2012 - 01:13 #8
Ja calaes, jeg jokker i spinatten med pointgivning. Jeg ville give jer alle de 30 point til deling, men de røg vist allesammen på CKRrogs konto da jeg har accepteret hans svar og kunne ikke rette de 30 point til 10.
Kan jeg gøre det om?

Skal vist på kursus i pointgivning.
Avatar billede jason Nybegynder
11. juli 2012 - 01:15 #9
220661, jeg jokker i spinatten med pointgivning. Jeg ville give jer alle de 30 point til deling, men de røg vist allesammen på CKRrogs konto da jeg har accepteret hans svar og kunne ikke rette de 30 point til 10.
Kan jeg gøre det om?

Skal vist på kursus i pointgivning.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2012 - 08:06 #10
Når indlæg er lagt som kommentar skal du bede hjælperne om at lægge svar du kan bruge.
Du har ikke udleveret nogle point i tråden da de er gået tilbage til dig, da du accepterede dit eget svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2012 - 08:09 #11
Du kan gøre det om ja, men behøver ikke for min skyld.
Man gør således:
Opretter et nyt spørgsmål i samme kategori, med samme antal point udlovet, henviser til gammel tråd og skriver point til + brugernavnene.
Når disse så lægger svar afkrydser du ALLE svar og accepterer.
Du kan hvis du vil uddele point forskelligt. Det fremkommer i den boks der kommer til syne.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2012 - 09:04 #12
bare glem det...
Avatar billede jason Nybegynder
11. juli 2012 - 12:31 #13
Ok, claes57 og 220661. Jeg lover bedring, næste gang jeg skal have hjælp og vil fordele points.
Tak for hjælpen skal I have.
Avatar billede lclemens Nybegynder
11. juli 2012 - 15:58 #14
Den nye disk er en scsi på et pci-kort? Så skal der som minimum installeres en driver, ellers får du bsod ved opstart
Avatar billede jason Nybegynder
11. juli 2012 - 18:00 #15
Ja, et dual SI kort på PCI bussen.
Nej, ingen blue screen. Jeg har haft den disk i lang tid og kørt den som data i FAT32, men nu skulle jeg bruge disken til win, så den er omformateret til NTFS. BTW, den kører fint. Jeg syes bare at jag kan høre den gamle disk, som er på vej til crash, men kun lige i ½ min. eller så under boot-up.
Jeg oplever dog nogle gange at Micro$oft/Winxp login screen kommer uden loginfeltet. Da får maskine på med reset kanppen og alt er godt igen.