Avatar billede ngr Praktikant
12. juli 2012 - 21:30 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Til helvede med Microsoft

Der går næsten ikke en dag, uden at jeg får diverse problemer med det forbandede lort, uden at jeg har gjort noget forkert.
Jeg tror,jeg bruger op mod en time dagligt i gennemsnit med at finde løsninger, og jeg har vist aldrig oplevet, at microsoft havde nogen brugbar vejledning. Jeg er sgu ved at blive vanvittig af det, og jeg aner ikke, hvordan jeg skulle have klaret det, hvis jeg ikke havde fundet eksperten.dk.

Og så tænker jeg 2 forskellige ting:

Kunne det tænkes, at jeg er mere plaget end flertallet af Microsofts gennemsnits slaver - måske fordi jeg bruger en del 'tunge' programmer til billed- video- og audioredigering mv.?

Kunne det tænkes, at jeg er en større idiot end resten af slaverne? Det kunne man vel godt forstille sig. Men der står jo ingen steder, at brugen af denne software kræver en IQ over xxx.

Jeg har en bil, og hvis motoren satte ud den ene dag, og rattet fald af den næste og vinduesviskeren ikke kunne stoppes den næste dag, så ville jeg formentlig blive taget alvorlig af mekanikeren,

Men det, jeg gerne vil frem til,er:
Kunne man forestille sig en bruger organistisation,som gjorde helvede hedt for microsoft ved at lave masser af hjemmesider om, hvor idiotisk deres software er, skrev læserbreve i aviserne hver dag, eller opfordrede alle til at skifte til Linux eller noget helt syvende.

Det er måske noget vrøvl, jeg skriver, men jeg er ved at være vanvittig af heeeeele tiden at skulle løse problemer.

Er jeg den eneste?
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. juli 2012 - 21:39 #1
Hvis man f.eks. læser en bog, som gennemgår Windows fra A-Z, så er man godt rustet til det meste. Jeg har aldrig haft de store problemer.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. juli 2012 - 21:45 #2
Da jeg sad med Windows Vista oplevede jeg det samme som dig. Konstante fejl, blå skærm, systemet frøs, pludselige genstart, grafik fejl/billede fejl på skærmen, ustabilitet, irresponsivt, langsomt og generelt et mareridt at køre med.

Jeg prøvede så nogle "rettelser" ved at deaktivere en masse windows tjenester, som ganske rigtigt gjorde systemet hurtigere men stadigvæk ikke løste de rigtigt mange fejl.

Selv efter en ren formatering, gik det galt med Windows. Jeg nåede dårligt nok at hente opdateringer før jeg fik blå skærm. Men i modsætning til dig så fik jeg ikke den nødvendige hjælp herinde, tværtimod, der var en masse idioter som havde mere travlt med at forsvare microsoft istedet for at forsøge at løse problemet.

Idag har jeg endelig fået XP geninstalleret, og min PC kører perfekt. Jeg har ikke oplevet ét eneste problem. Det eneste lille irritations moment det er når Windows update kommer frem og vil genstarte hele tiden mens man sidder midt i noget andet. Men det er en bagatel i forhold til alt det som jeg oplevede med Vista.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. juli 2012 - 21:48 #3
"Det eneste lille irritations moment det er når Windows update kommer frem og vil genstarte hele tiden mens man sidder midt i noget andet."

Microsoft har tænkt på det meste. Det kan slås fra :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. juli 2012 - 21:50 #4
#3 Hvordan?
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. juli 2012 - 21:52 #5
Hvis du kører pro, brug gpedit.msc, ellers skal du redigere direkte i registreringsdatabasen. Jeg kan ikke lige huske stien i hovedet, men microsoft har et excel-ark liggende et sted med alle muligheder.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. juli 2012 - 21:54 #6
Okay, det er lidt for kompliceret.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. juli 2012 - 22:02 #7
Hvis du tør, er jeg sikker på google kan finde nogle reg-filer til dig :-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. juli 2012 - 22:05 #8
annoyances.org har en masse af sådanne ting liggende
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
12. juli 2012 - 22:22 #9
Hvad er det for software du snakker om ? Er det windows ?

Du kan jo enten gøre det du lade være med at bruge lortet og finder noget andet eller også kan du skrive her for eksempel hvad dit problem er også kan vi måske hjælpe dig med at rette det, der er jo mange der bruger windows så hvis det er der du har problemer er der nok stor chance for at finde nogen som har de samme problemer og få en løsning.

Jeg har denne side hvor jeg skriver om nogen af de ting jeg oplever i Windows 7 : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/windows7.php
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2012 - 23:59 #10
Ok ngr, forhåbentlig fik du lidt luft ved at skælde ud, og det kan man jo godt have brug for:)
Men hvis du også har brug for lidt rådgivning, må du komme nærmere ind på hvad problemet er.
Min Windows 7 kører såmænd udmærket. Det er nok mere et eller flere programmer som laver koks?
Du skriver:"jeg bruger en del 'tunge' programmer til billed- video- og audioredigering mv."
Det kræver jo en god processor og ikke mindst en del ram, har du det?

@scootergrisen
God ide med sådan en side.
Avatar billede ngr Praktikant
13. juli 2012 - 02:59 #11
#1:Jamen det må da være dejligt at have tid til det. Men jeg har aldrig hørt om en bil, hvor man skal læse bøger for at få den til at køre.

#2: Min tid med XP var den aller værste periode. Enig i, at det er uforskammet, at Windows bare overtager styret og genstarter m.v. - ikke mindst fordi den i mange andre situationer spørger om alt muligt ligegyldigt og uforståeligt - i stedet for bare at gøre det.

#5: Jeg fatter ikke, hvad du snakker om, og jeg skal aldeles ikke ind og pille i databasen.

Jeg er udmærket klar over, at der er rigtig mange dygtige og hjælpsomme mennesker herinde. Det skrev jeg faktisk i mit første indlæg.

#10: Ja,det hjalp lidt at få luft. Men det varer jo kune til i morgen, når lortet begynder at skabe sig igen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2012 - 03:20 #12
Enig. Windows skal ikke hive mig ud af mine spil blot for at fortælle at Windows update har behov for at genstarte. Og den skal heller ikke poppe frem 5 minutter efter jeg har bedt den om at vente til senere.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
13. juli 2012 - 04:31 #13
Haha ja det bliver altså værre og værre med de popup beskeder i windows.

Det er jo bare ALT fra microsoft der er meget vigtigt og man aksl opdatere, genstarter, installer, opdater igen også genstarte og efter man har genstartet skal men genstarte igen fordi det skal man bare.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2012 - 10:23 #14
Under Start/Alle programmer/Windows update, i venstre side, kan man sætte opdateringer som man vil. Jeg har sat min til at checke for opdateringer, men lader mig bestemme hvornår jeg vil hente dem.
http://peecee.dk/upload/view/375049
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. juli 2012 - 12:41 #15
#11

Nu taler vi om "gør det selv". Hvis du vil det, når noget går galt, så må du læse en bog. Går din bil i stykker, må du læse en bog, eller aflevere den hos mekanikeren.

Databaseindlægget var til hardwarefyren. Lidt mere "gør det selv"-arbejde.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2012 - 15:14 #16
#14 Den skal selvfølgelig gå igang med at hente opdateringer automatisk, lige så snart de er tilgængelige. Men, når opdateringerne er hentet, så skal den ikke komme frem hvert 5 minut med et pop-up vindue hvor der står "Windows har hentet opdateringer og skal genstarte".

Den kan måske sige det max 1 gang, og hvis man trykker "Vent med at genstarte til senere" så er det en besked som Windows skal fatte. Men det fatter Windows ikke og 5 minutter efter popper den samme besked op med "Windows har hentet opdateringer og skal genstarte".

Det bliver måske til 5-6 pop-ups med samme besked på en halv time og det er og bliver direkte spam fra windows, og jeg har spam som pesten.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2012 - 15:19 #17
#14 Det løser jo stadigvæk ikke problemet med at Windows kommer frem med mange pop-up beskeder bagefter opdateringerne er installeret. Om du vælger at hente opdateringer automatisk eller manuelt gør jo ikke en fis til forskel og ændrer ikke på det faktum at Windows kommer frem med beskeden "Windows har hentet opdateringer og skal genstarte" hvert 5. minut bagefter opdateringerne er installeret.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2012 - 16:12 #18
#16
" Den skal selvfølgelig gå igang med at hente opdateringer automatisk, lige så snart de er tilgængelige."
Hvorfor er det en selvfølge? Man kan se, på Ikonet når der er opdateringer, og så henter man dem bare når man har lyst. Det gør da den store forskel, at man ikke bliver afbrudt i noget.
Når jeg så har installeret nye opdateringer og nogle gange skal genstarte,1 gang, får jeg derefter kun 1 popup, om at windows har opdateret. Det er det hele. Jeg kører win7 pro, og får slet den samme besked 5-6 gange. Jeg kan ikke huske hvordan det var i XP, og Vista ville jeg ikke prøve fordi, jeg hurtig forstod, at mange havde store kvaler med den, og man skal jo lære af andres erfaringer.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2012 - 18:02 #19
Det er en selvfølge for os som ikke gider og gøre alting manuelt, og fordi Windows bare skal gøre det.

OK - Jeg ved så ikke hvordan det er i Win7, jeg har kørt med Vista i alt for langtid og er nu gået tilbage til XP, og her kommer pop-up beskeden frem mere eller mindre hele tiden bagefter man har installeret opdateringer, og det hjælper ikke at sætte opdateringer til manuel nedhentning som du foreslog. Derudover så bliver man hevet ud af spil, m.v. hele tiden fordi Windows kommer frem med pop-up beskeden, og hvis man sidder midt i noget arbejde så popper den konstant frem nede i højre hjørne, hvilket er meget belastende.

Men det kan være at det er blevet forbedret med Windows 8.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2012 - 18:03 #20
Rettelse til #19, der skulle selvfølgelig stå Windows 7 og ikke 8.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2012 - 10:49 #21
<ole>

Jeg ved ikke med de andre versioner, men i Win7 Pro vælger jeg bare i en dropdown i den første popup, at den ikke skal foreslå genstart de næste 4 timer. Det retter den sig da pænt efter  =)

Kan du ikke lide blomkål, så spis noget andet. Alternativt kan du vælge at blive ved med at spise blomkål. Du har dermed mulighed for at fortsætte med at bitche over blomkålens dårlige smag - og derigennem få afløb for aggressioner med helt andre årsager.

Det er slet ikke utænkeligt, at det er derfor, mange spiser blomkål - eller bruger Windows  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 18:34 #22
Med XP får man blot mulighed for at trykke "vent med at genstarte til senere", og når man trykker, så går der ikke langtid og så popper den frem igen.

Som forbruger har man ret til at klage hvis produktet som man har købt og betalt for ikke fungere. Herefter er det producentens ansvar at sørge for, at produktet virker optimalt. Såfremt producenten ikke ligger inde med den nødvendige kompetence som skal bruges til at få produktet til at virke fyldestgørende, ja så er det altså producenten (Microsoft) som er skyld i problemet og ikke forbrugeren.

#21 Det var da et dårligt eksempel... Der findes mange alternativer til blomkål, men jeg har endnu ikke hørt om et OS som kan installeres på min stationære PC og som samtidig understøtter alt mit software, bla. Steam.
Avatar billede keysersoze Guru
16. juli 2012 - 18:58 #23
Denne diskussion er efter min mening ved at køre lidt af sporet. Hvis ens RAM er dårlig og Windows derfor går i blå skærm er det så også Microsofts skyld - og er små irritationsmomenter egentlige fejl eller bare ting der er implementeret på en anden måde end man selv ville have gjort? Man skal også tænke på at et program som Windows har en meget bred målgruppe modsat fx mere specifikke produkter som Photoshop eller Studio så der vil altid være nogle ting der enten er for intetsigende eller for svært for den enkelte. Alt dette kan vendes i en uendelighed og der er ingen tvivl om at så store programmer er umulige at lave fejlfrie eller perfekte for alle - men rigtig mange af de udfordringer folk står med skyldes altså også andre ting end windows selv, fx andre programmer/spil, virus/malware eller, og hold nu godt fast da det måske er en stor overraskelse for mange, fejl fra brugerens side!

Bruger man 1 time om dagen på at løse windows-specifikke problemer er jeg ret sikker på at man enten har nogle udfordringer der stikker dybere end bare windows i sig selv.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2012 - 19:43 #24
#22: Vi andre taler ikke om antikviteter! Vi taler om Windows 7! Og jo, sammenligningen var temmelig rammende. At du så insisterer på at kunne bruge software udviklet til Windows, må være dit problem. Du kan jo heller ikke få hakkebøf ud af et blomkålshovede  *o)

Naturligvis har du ret til at klage, men det er heller ikke forbudt for leverandøren at grine hovedrystende af klagen.

#23: Præcist skrevet!
Avatar billede lclemens Nybegynder
16. juli 2012 - 19:57 #25
#22 Mange af de der irriterende ting er et spørgsmål om konfigurering. I alle mine år med xp havde jeg ikke det genstart-problem.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 21:52 #26
#24 Windows XP bliver stadigvæk opdateret, så hvad er din pointe?

Din sammenligning i #21 var lige så dårlig som den du lavede i #24. At du så samtidig mener at producenter skal opføre sig arrogant istedet for at tage kundernes klager seriøst gør det ikke meget bedre. Blev din indre Windows-fanboy sluppet løs lige pludseligt?

P.S her er en øjen-åbner til dig:

http://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8#q=windows+sucks&hl=da&safe=off&prmd=imvnsfd&ei=snAEUP_NH83usgaJyMHwBg&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=494256a6ac02d28d&biw=1745&bih=986

Ca. 72.200.000 resultater (0,13 sekunder)

#25 Jamen, så kom dog med løsningen. Det er nemt nok at sige "det kan sagtens løses, jeg har selv gjort det". Men hvis ikke du vil dele løsningen med os andre, hvad skal jeg så bruge det til?

Hvis du kender løsningen så er jeg meget interesseret, men jeg skal ikke ind og pille i registreringsdatabasen eller andet - det skal være en nem og ligetil løsning.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 22:00 #27
#23 Jeg kan huske, at da Vista udkom købte jeg en trådløs router hvor der stod "certified for windows vista" ude på boksen. Det første der skete, da jeg installerede det medfølgende software, var at jeg fik blå skærm. Jeg prøvede at hente den nyeste version på Phillips hjemmeside, samme resultat. Prøvede at formatere og installere igen, samme resultat. Jeg kontaktede Microsoft som var meget længe om at svare, men problemet fik de aldrig løst.

Jeg installerede så XP igen og det virkede perfekt. Er det så stadigvæk ikke Microsofts skyld? Det er jo nemt nok at smide alt ansvar fra sig og så skyde skylden på kunden - men det vidner jo om dårlig service og mangel på ansvarlighed.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2012 - 22:15 #28
#26 Måske, det var på tide, du åbner dit eget spørgsmål i stedet?  =)

Hvis du i øvrigt lige stak en finger i jorden og kikkede dig lidt om i det forum, du er havnet, ville du vide, at jeg alle dage har været overordentlig stærk kritiker af MS. Under 'Store Browserkrig' havde jeg tilmed øgenavnet 'The Netscape Warrior'.

På det tidspunkt var jeg ganske grøn indenfor webudvikling. Ikke desto mindre blev jeg - da jeg i sin tid blev ansat i Framfab - årsagen til, at alle webudviklere at have en Mac ud over den PC, de allerede havde. Din lille 'Windows-fanboy' var nemlig dengang fundamentalistisk Mac-mand! Fra dengang har jeg altid haft både en Win-PC og en Mac. I mellemtiden har jeg fået bunker af erfaring og viden - og er derved blevet langt mere pragmatisk.

Men det gør uden tvivl godt at trække 'Windows-fanboy' kortet. At du så trak 'Sorte Per' i stedet ... tjaahhhh  :D

Jaja ... 72.200.000 hits ... og ...?!?? Har du nogensinde talt med en telefonsupporter? Man tror, det er løgn, hvad der foregår 'derude' bag skærm og CD-drev!
Avatar billede keysersoze Guru
16. juli 2012 - 22:29 #29
Der er ingen der har sagt at MS ikke laver fejl - kun at problemet kan ligge mange andre steder end i Windows alene, i dit tilfælde var det jo nærliggende fx at gætte på at hardwaren måske nok var certified men at Phillips som udvikler af driveren havde et problem eller at konflikten kunne være relateret til anden hardware eller anden tredjeparts-driver. Men hvis Windows ses som sådan en bad guy kan jeg ikke forstå at så få er skiftet over på alternative løsninger - det står jo alle og enhver frit for.

Jeg skal ikke forsvare Windows på nogen måde for det vinder jeg intet ved, men jeg sidder minimum 7-8 timer foran en Windows-maskine hver dag enten privat eller arbejdsrelateret og jeg bruger formentlig under 1 time om måneden på problemer der kan relateres til miljøet og de fleste af de problemer jeg støder ind i er selvforskyldt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 22:57 #30
#29 Omvendt kan man så sige at Microsoft begår fejlen idet de certificere noget hardware som ikke fungere med Windows. Det er vel dybest set deres ansvar at sørge for at det pågældende stykke hardware virker korrekt før de giver det "Certified for Windows" stemplet.

Problemet er jo netop at Microsoft tager eneretten til mange produtker - f.eks Steam. Jeg har hele mit spilbibliotek på Steam som jeg ikke kan undvære, og Linux har ikke Steam support endnu, og selv når de får det, ja så er det begrænset hvor mange spil som vil virke. Mac OS kender jeg ikke så meget til men har blot set nogle af deres produkter som er uhyggeligt dyre i pris.

Så problemet er nok ikke om hvorvidt folk har lyst til at skifte til et alternativ, problemet ligger nok nærmere i hvad man skal skifte til. Med det sagt, så kører XP stabilt og solidt hos mig, det er mere Vista der har været skurken i mit tilfælde. Win7 har jeg heller ikke oplevet det store med.
Avatar billede keysersoze Guru
16. juli 2012 - 23:21 #31
Og så igen - hvem siger at det var routeren der var problemet og ikke driveren udviklet af philips eller noget hardware eller en tredjeparts-driver i computeren der skabte konflikten.

Nu kender jeg ikke ejerforholdene bag Steam/Valve men det er vel ikke MS-ejet - og er det ikke det så må det da være op til Steam/Valve at få udviklet spil/klient til andre platforme og ikke noget du kan skyde på MS.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 23:21 #32
#28 Det er hermed gjort.

http://www.eksperten.dk/spm/966120
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 23:25 #33
Hvis driveren udviklet af Phillips ikke er god nok, så skal Microsoft netop ikke godkende den. Hvis Microsoft alligevel vælger og godkende en driver som tydeligvis ikke fungere med deres software så ligger fejlen stadigvæk på Microsofts side.

#31 Det har ikke slået dig, at MS betaler ejerne bag Steam/Valve en meget stor portion penge for at de skal udvikle deres spil og software til Windows?
Avatar billede keysersoze Guru
16. juli 2012 - 23:29 #34
#33 som sagt kender jeg ikke til strukturen - men lad mig gerne se en henvisning til din kommentars påstand ligesom hvor det står angivet at det forhindrer dem i at udvikle til andre platforme...
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2012 - 23:37 #35
*ROTFLMAO* "Nogle folk på Eksperten.dk mener tilsyneladende at Microsoft's produkter er fremragende og aldrig rigtigt har haft problemer med dem, mens andre er lidt mere seriøse og kritiske"  :D

Hvad mon det er for en tråd? Næppe denne! Man kunne også have skrevet: "Nogle er pigefornærmede over, at de ikke kan finde ud af at bruge den platform, der er skyld i deres ludomani. Og så er der os andre seriøse brugere, som bruger Windows, fordi vi kan".

Tag dig dog sammen! Du har helt klart og eksplicit fået at vide, folk er yderst kritiske overfor MS' produkter - herunder Windows. Så lad dog være med at fylde andre brugere med sådan en gang vås! Skulle du være den 'seriøse og kritiske' ...?!??!!!

We come in peace and won't harm your planet!
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2012 - 23:47 #36
#34 Steam er pt. ved at blive udviklet til Linux. Men det har i lang tid været Microsoft som mere eller mindre har haft eneretten, hvilket for mange er den eneste reele grund til at vælge Windows frem for andre operativsystemer.

#35 Jeg forstår intet, af det vrøvl, som du skriver. Men det virker ikke som om det er hverken seriøst eller kritisk.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2012 - 23:50 #37
Tal til hånden!
Avatar billede ngr Praktikant
30. juli 2012 - 19:19 #38
z