Avatar billede andys Juniormester
17. juli 2012 - 15:49 Der er 3 kommentarer

Spændingsregulator

Hej

For sjov går jeg med ideen om selv at lave en USB oplader, til en telefon til festival, med et 6V og 27000 mah tørbatteri.

Min mobil skal helst lade med 5 volt og 1 ah. Jeg påtænker om jeg kan bruge en spændingsregulator på 5v 1a til et 6 volts batteri, eller om der ikke er nok volt forskel til at det kan lade sig gøre? Altså om spændingsregulatoren i det hele taget vil virke når der kun er 1v forskel.
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. juli 2012 - 16:35 #1
Du skriver,din mobil helst skal lade med 5v 1ah, - mener du ladestrøm 1 A ? det lyder af meget til et så forholdsvis lille batteri. Jeg har kigget på datablad for regulatoren 7805 og der angives inputspænding på 7-20 volt,så dine 6 v er nok 'sulteføde'
men det er da et forsøg værd, - måske kan man med tålmodighed lade,- nok ikke helt op.
Avatar billede andys Juniormester
17. juli 2012 - 16:45 #2
ja det er 1A, dvs at batteriet kan give 27 A i 27 timer. Det burde være nok. Iphones lader kun med 5 volt, så 6 volt batteri med stor kapacitet burde være rigeligt, men vil gerne have fundet ud af en måde at nedsætte de 6 volt til 5 volt, hvilket jeg er i tvivl om jeg kan gøre med en spændingsregulator. Men ud fra det du skriver der, så blvier det svært, når input ligger fra 7 volt og op.
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2012 - 16:50 #3
Sæt to dioder i serie mellem batteri og telefon.
Hver diode snupper 0,6V, så du ender med 4,8V, som sandsynligvis er nok.
Dioder som 1N4001 burde være nok.