Avatar billede montago Praktikant
19. juli 2012 - 21:31 Der er 7 kommentarer

Lufttætning af kabinet, god / dum ide ?

Jeg har bestilt et Antec P280 og har et P182 i forvejen.

En ting som gør sig gældende ved kabinetterne er at de har støvfiltre og plads til 5-6 blæsere som trækker luft ind/ud af kabinettet.

Men en ting jeg undre mig over er at der er så helvedes mange lufthuller rundt omkring i kabinettet, blandt andet op langs bagsiden og forskellige steder på fronten.

Alle disse mange utætheder vil uundgåeligt  trække luft og støv ind hvilket jo ikke er hensigten nu hvor man har støvfiltre :-/

Jeg overvejer derfor om man skulle tætne kabinettet alle de steder hvor der ikke må fise luft ind/ud uønsket...

Er der nogen som kan fortælle om dette er en god eller dårlig ide ?
jeg kan ikke finde noget på google omkring emnet :(
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2012 - 21:39 #1
Dårlig ide!

Der vil garanteret hurtigt blive meget varmt i det kabinet. Antec er ikke dumme til det der med kabinetter :-)
Avatar billede montago Praktikant
19. juli 2012 - 21:41 #2
hvorfor det?... der er jo gennemtræk !
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2012 - 21:59 #3
#2.

Ja, og gennemtræk køler, når den køligere luft udefra passerer computerens varme dele. Hvis der kun kom frisk luft ind de steder, hvor indsugningsblæserne sidder, ville den luft søge direkte til udblæsningshullerne uden at køle de dele, som ikke ligger på dens vej.

Uanset hvad er en støvsugning nødvendig med regelmæssige mellemrum.
Avatar billede montago Praktikant
19. juli 2012 - 22:13 #4
Jeg tænker derimod at når man har så mange åbninger, vil gennemstrømningen blive turbulent og derfor netop stå stille...

hvorimod hvis man tætnede kabinettet rundt omkring, ville der komme et gennemtræk af ny luft fra fronten som så skydes ud af bagenden.

Med alle de åbninger har man jo ikke en reel mulighed for at styre hvorfra og hvortil luften skal hen....
Avatar billede jensenjs Juniormester
19. juli 2012 - 22:20 #5
Når du køber et Antec, så køber du et kabinet beregnet til at holde hardware og kølere sammen, Antec er et gamer kabinet derfor er der de mange pladser til køling.

Det du 'måske' mangler er de filtre der er plads til i kabinettet
http://store.antec.com/Category/accessory-spare_parts.aspx
Disse filtre er utrolig effektive, der er stort set 0 støv der slipper igennem, og de er lige til at pille af og rense.

Det er bedst at købe både ventilator og filter samme sted da de typisk passer sammen med hensyn til både volumen og tryk.

Ved Kabinet kølere skal du typisk bruge ventilatorer der levere volumen. Lidt lavere støj niveau.
Dog kabinet kølerne ved harddiske bør du have ventilatorer der leverer tryk mere end volumen. Lidt højere støj niveau.
Denne kombination giver den mest optimale køling.

Processor køleren leverer typisk tryk, luften modtager den fra de større og flere volumen ventilatorer.
Avatar billede milter Ekspert
20. juli 2012 - 12:47 #6
#5.

Antec er nu også til os, som aldrig spiller, men som gerne vil have et flot kabinet til at huse indmad til billed- og videoredigering uden lyden af hylende blæsere og tikkende harddiske :-) Jeg har selv en Sonata 550 Plus.

#4.

Taler du om hullerne til de ekstra kølere? Selvfølgelig kan du sætte støvfiltre i, som jensenjs foreslår, men helt at blokere dem vil være en dårlig ide. Og så vidt jeg kan læse mig til, går luften ikke ud bagtil men i toppen af kabinettet.
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. juli 2012 - 14:55 #7
@#6
Helt korrekt, det er til alle der har behov for et førsteklasses kabinet, og for alle der har brug for god mulighed for køling, og med de mange 'huller' og filtrene kan man faktisk køle maskinen grundigt uden at tilføje for mange blæsere hvis det er et problem på grund af støj.
Jeg vil dog stadig anbefale blæsere der leverer tryk ved harddiskene hvis man har mere end en harddisk.

Mine Maxtor og Seagate udvikler meget varme, så derfor har jeg netop sat en stor blæser der leverer mere tryk på og det virker. mens mine Samsung stort set ikke udvikler varme.

http://hothardware.com/News/Corsair-Introduces-Air-Series-Cooling-Fans/