Avatar billede maryrollo Novice
21. juli 2012 - 21:26 Der er 10 kommentarer

hvad gør jeg

hej med jer, har en hard disk der har lavet knuder og ikke vil åbne,
åh skræk og ve alle mine billeder ligger på den, og jeg kan ikke åbne den nu, er der nogen der kan hjælpe med link til program ALLERHELST på dansk.

takkk  søren
Avatar billede knuf Nybegynder
21. juli 2012 - 21:39 #1
Du skriver ikke så meget om problemet, men du kunne prøve at tage harddisken ud og sætte den i en harddisk konverter, hvorefter du kan køre den som USB-harddisk på en anden pc.
Så kan du måske redde sine billeder.

Se link
http://www.edbpriser.dk/harddisk-tilbehoer/noname-usb-sata-ide-konverter-pd630-id-417531.aspx
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. juli 2012 - 22:15 #2
Som #1 skriver
Hvis det er muligt for dig at sætte den i en ekstern box
så bør du undlade at skrive på disken og så lave en backup af disken med det samme hvis det er muligt, og der efter prøve at redde dine data, hvis dine data ikke er at se så brug et program som recuva men du skal installerer recuva på et andet drev, og kører det derfra, eventuelt fundne data skal så gemmes på en anden disk end der du ikke kan åbne.
førdt når du ikke har/kan redde flere data hjem, kan du begynde at rode med en eventuel reparation af disken.

Recuva kan hentes her
http://www.piriform.com/recuva

Og som #1 også skriver, det er ikke mange oplysninger du giver.
Avatar billede maryrollo Novice
22. juli 2012 - 10:56 #3
hej med jer tak for svar
er jo lidt novice herinde
min harddisk var en af to og mener på 30 eller 40 gb
en dag da jeg ville kigge ferie billeder kunne jeg ikke komme ind
derefter ville jeg gå ind viamin computer/ drev D men kunne ikke få lov til at åbne den ved ikke om det siger noget mere til hjælp den skriver kun at "den ikke kan åbne drev D" på forhånd tak        søren
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. juli 2012 - 13:58 #4
Er det en ekstern/udvendig harddisk?
Hvis ja, kand så sætte den til en anden computer, og hvad siger den?
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. juli 2012 - 13:59 #5
kand så=kan du så
Avatar billede maryrollo Novice
22. juli 2012 - 19:54 #6
hej jensenjs
nej det er en harddisk der sidder i min pc
har prøvet og sætte den over i anden pc (vi har tre ) men det hjalp ikke      søren
Avatar billede maryrollo Novice
22. juli 2012 - 19:56 #7
lige et dumt spørgsmål jensenjs
hvordan laver jeg back-up eller kopierer min harddisk
ja sorry bliver nok klogere med tiden når i alle har lært mig det ha ha
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. juli 2012 - 21:32 #8
Et spørgsmål baseret på interesse og ønske om viden er aldrig dumt.

Nu går jeg ud fra at dit styresystem "Sikkert windows" godt kan starte. Hvis det er tilfældet, så henter du et program der hedder easeus ToDoBackup, du kan hente det her, men du skal nok skynde dig, det ser ud til at det kommer til at koste noget frem over.

http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html

Det installerer du på dit c: drev (den foreslår det selv)

Jeg sidder ikke ved den maskine der har easeus på så det er lidt efter hukommelsen med menuerne.
Når det er installeret.
Start det
Klik på den harddisk du vil lave en backup af.
vælg så backup
Hvis programmet spørg om du vil komprimerer så vælg ja
Du vil blive spurgt hvor du vil gemme backupfilen
Så er du nødt til at vælge en anden disk end den der ikke virker
Eventuelt en mappe på c: eks. lav en mappe der hedder temp
Så vælger du at backuppen skal gemmes på C:\temp

Hvis der er plads vil programmet begynde at lave en backup.
Hvis der ikke er plads må du vælge et andet drev hvis du har et.

Hvis den ikke kan tage en backup af disken overhovedet, så må du bruge recuva direkte, og hvis den finder dine billeder så vælg at den skal gemme de fundne billeder på en anden harddisk.
Avatar billede maryrollo Novice
31. juli 2012 - 21:08 #9
hej med jer herinde tak for jeres svar

ang det program du jensenjs, hentyder til, ser ud til at være til windows 7 er det korrekt? jeg kører 7 på den her nye, men xp på den gamle så hvad så virker den alligevel eller.....

ang point givning hvordan fungere det i har jo alle give sådan en novice som gode råd ?
                              mange tak for hjælpen søren
Avatar billede jensenjs Juniormester
31. juli 2012 - 21:43 #10
Programmet kører på følgende systemer "står på listen"
Operating system: Windows 2000/XP/Vista/7/8

Så XP er også med

Angående point, jeg behøver ikke nogen :)