Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 03:24 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Min laptop driver mig til vanvid, HJÆLP

De sidste par måneder har jeg næsten hver dag brugt ½-1 time på slås med det forbandede lort. Når den ene fejl er væk, kommer der en ny ellers 2 nye - og jeg er rent ud sagt ved at blive vanvittig af det lort, og flere gange har jeg været uhyggelig tæt ved at smide den ad helvede til - eller i hvert gennem stuen.
Selv om jeg ikke orker det,er jeg nu ved at nå frem til at geninstallere hele lortet.
Men det, jeg ville spørge om, er:
Hvis jeg geninstallerer lortet, hvad kan jeg gøre for at få den til at fungere mere end 1 måned, inden jeg skal i gang igen?
Er der nogen indstillinger i windows, som jeg skal være være opmærksom på, fx Firewall og andre former for beskyttelse? Og skal jeg selv anskaffe mig noget software til beskyttelse mod virus og malware m.v., og hvilke programmer er bedst? Jeg er efterhånden ligeglad med,hvad det koster, bare det VIRKER.
Lige nu bruger jeg CClear,som jeg har fået anbefalet, men jeg aner ikke, hvordan det skal bruges,så jeg prøver mig frem. For 1 uge eller 2 siden anskaffede jeg mig Adaware, som jeg heller ikke aner, hvordan jeg skal bruge, men det kommer jævnligt med en melding om, at det stadig beskytter min maskine. Hvad det vil sige, ved jeg ikke, jeg mærker i hvert fald ikke noget til det.
Håber inderligt på, at nogen kan hjælpe mig - og selvfølgelig også gerne på en måde, så jeg slipper for geninstalleringen, som jeg hader.
Og så håber jeg på at undgå lange indviklede diskussioner mellem stedets kloge hoveder, når de skal overgå hinanden med for mig totalt uforståelige tekniske finesser, så de tilsidst helt glemmer, at det oprindelig handlede om, at jeg bad om hjælp.
Mvh og tak
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 03:27 #1
Jeg glemte at skrive, at jeg ud over mail og surfing bruger maskinen til lyd- og billedredigering og en smule videoredigering.
Ikke spil eller andet.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
25. juli 2012 - 08:26 #2
Jeg benytter selv Microsoft Security Essentials som antivirus program, det fungere rigtig godt og er gratis.

Mht CCleaner så hjælper det ikke imod vira og andet malware, det er basalt til at rydde lidt op på din pc, det fjerner en masse midlertidlige filer, samt cookies og hvad man nu ellers sætter den til - plejer kun at bruge det hvis jeg har en pc der er ved at køre sløvt.

Men til sagen, hvis du køre windows 7/vista. Så vil jeg anbefale dig at du laver pcen klar som den skal være med de programmer du normalt benytter - fra en frisk installation af hele pcen.

Når du har pcen som du vil have den, så kan du lave en backup/image af din pc. Hvis du så igen får problemer med pcen, så kan du køre tilbage til dette image, uden at skulle starte helt fra bunden med formatering, installering af dine std programmer osv.

For at lave en backup af dit system med windows 7 skal du gøre følgene

1. Gå ind i Start -> Alle programmer -> Vedligeholdelse -> Sikkerhedskopiering og gendannelse
2. Ude i venstre side skal du vælge "Opret en systemafbildning"
3. Nu skal du vælge et sted hvor du vil gemme dette image, jeg vil anbefale på en ekstern harddisk, eller hvis du har 2 seperate diske i din pc (ikke to partitioner, men to diske) - det kan også være på en eller flere DVD skive(r)

Inde fra samme program kan du også gendanne pcen igen - ud fra det image du har lavet.

M.v.h.
Christian Nyhuus
Microsoft Certified IT Professional
Avatar billede chazeftw Nybegynder
25. juli 2012 - 08:49 #3
Efter at have brugt Microsoft Security Essentials blev jeg rigtig skuffet.. Efter min mening er det overvurderet som en i pokker.

Jeg kørte flere test på den med "falske" og tilmed rigtige vira jeg hentede, selvfølgelig uden at køre dem.

Den opsnappede langt fra de fleste af dem og derfor følte jeg mig ikke tryg med det program, selvom man faktisk sagtens kan klare sig med en smule intuition.

Jeg anbefaler helt sikkert Avast Free Edition eller alternativet Avira Free Antivirus.

Avast kører med masser af forskellige funktioner (shields) der hele tiden opsnapper, tracking cookies fx. når du surfer på nettet.

Avira har nogle ads og det er lidt irriterende hele tiden at se på, men den fanger ALT.

Så jeg anbefaler helt sikkert du prøver en af de to gratis alternativ.

Mht. din pc og formateringen så kan jeg ikke se grunden til at tage en backup hvis den driller så meget som du giver udtryk for :)

Held og lykke, håber du kunne bruge det.
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 10:09 #4
#2: Det lyder som noget, jeg kan bruge. Så skal jeg vare have fundet ud af, hvordan jeg formatterer eller geninstallere eller hvad det hedder,
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 10:11 #5
#2: Har en ekstern HD, så det skulle ikke være et problem.
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 10:13 #6
# 3: Ja,når jeg prøver at installerede Microsoft Security Essentials, får jeg besked om, at den ER installeret.
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 10:14 #7
Men i øvrigt fatter jeg ikke, hvorfor Windows sender mig alle mulige beskeder i tide og utide, men aldrig har spurgt, om jeg kunne tænke mig at installere Microsoft Security Essentials.
Avatar billede pstidsen Novice
25. juli 2012 - 10:31 #8
Hvilken computer har du? Hvis hardwaren er noget lort får du jo ikke en hurtig computer af at geninstallere. Mht. hvordan du formatterer, så afhænger det af din computers mærke.

Når du så HAR geninstalleret, så er #2 fremgangsmåden rigtig god. Jeg vil dog anbefale et image-program, da det er meget hurtigere end Windows' eget.

Jeg vil også anbefale Defraggler fra Piriform til at defragmentere arddisken. Mht. CCleaner, så husk også at bruge Register-funktionen.

#7: Hvis Windows ser at du ikke har et antivirusprogram, så sniger Windows, MSE med i Windows Update.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
25. juli 2012 - 11:02 #9
http://spywarefri.dk

her kan du finde links til forskellige gratis og betalings programmer mht. anti virus og spyware fjerner programmer
Avatar billede deadman Nybegynder
25. juli 2012 - 18:56 #10
#3
Hvad er grunden til at du hårdnakket påstår at Avira AntiVir Personal er så god? Den har jo ikke engang realtime beskyttelse, og du siger den fanger ALT?

Det er noget af et selvmål det der!!!!
Avatar billede deadman Nybegynder
25. juli 2012 - 19:01 #11
Fakta er dog at man ikke kan nøjes med en gratis antivirus.
Antispyware program er også nødvendigt idag!
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 23:07 #12
STOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg har udtrykkeligt bedt mig fritaget for 'ekspertdiskussioner', så hvis I absolut skal diskutere, så gør det venligst  et andet sted.
Tak
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 23:09 #13
#9: Tak, jeg kan også finde ud af at bruge Google, men jeg kan ikke finde ud af, hvilke af alle de programmer, jeg skal bruge.
Mvh
Avatar billede pstidsen Novice
25. juli 2012 - 23:12 #14
Vil du have formatteret den computer eller ej? Hvis ja, så svar på #8!

Derudover: LUK DINE SPØRGSMÅL!!!!!!!
Avatar billede deadman Nybegynder
25. juli 2012 - 23:18 #15
#12
Stop til hvad dog?
Vil du have hjælp eller blot blive bildt noget ind uden hold i realiteter?

Enig i #14. Du burde kigge dine spørgsmål igennem :)
Avatar billede deadman Nybegynder
25. juli 2012 - 23:25 #16
Og knap var du blevet bedt om at kigge spørgsmålene igennem og afslutte de af dem der ikke længere er aktuelle, før der blev oprettet et nyt og dette blev ikke lukket...

ngr hvad har gang i? Hvorfor lukker du ikke bare dine spørgsmål? Kan se i dine spørgsmål at folk beder dig om det i 9 ud af 10 spørgsmål men du gøre intet. Hvorfor?
Avatar billede deadman Nybegynder
25. juli 2012 - 23:33 #17
#3
Læs: http://www.pcworld.dk/art/216647/stortest-her-er-de-bedste-gratis-antivirus-programmer?page=2

Citat:
"Avira Free Antivirus 2012 er hurtig og vil sandsynligvis ikke skræmme dig med advarsler om legitime filer, men programmet ligger desværre under middel i forhold til at opdage malware, og dets brugergrænseflade er for kompliceret. Avira blokerede 70,4 procent af de nye trusler i vores test, der efterligner et virkeligt scenarie, hvilket er lidt dårligere end gennemsnittet for de testede programmer."
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 23:38 #18
#8: Uanset hilken pc, jeg har, så kan jeg vel forvente, at den bliver så hurtig, som den var, da jeg købte den.
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 23:40 #19
#16; Jeg er desperat for at få min pc til at fungere. Kan du så ikke fatte, at jeg ikke har overskud til at forholde mig til dine lukkede spm?
Avatar billede pstidsen Novice
25. juli 2012 - 23:41 #20
Jeg nægter simpelthen at svare dig før du får ryddet op i de spørgsmål!!
Avatar billede pstidsen Novice
25. juli 2012 - 23:49 #21
Hvis du er så desperat, så vend tilbage til de spørgsmål, hvor der er folk der er klar til at hjælpe!!

Det er jo lidt svært at hjælpe når du ikke gider svare på vores spørgsmål.

Du har stadig ikke svaret på HVILKEN EN COMPUTER DET ER!!!!!!!!
Avatar billede ngr Praktikant
25. juli 2012 - 23:50 #22
#8: Uanset hilken pc, jeg har, så kan jeg vel forvente, at den bliver så hurtig, som den var, da jeg købte den.
Avatar billede pstidsen Novice
25. juli 2012 - 23:56 #23
Ja, hvis hardwaren virker..

MEN HVAD ER DET FOR EN COMPUTER!?!?!?!??!?!?!?!? ER DET SÅ SVÆRT AT SVARE PÅ ELLER HVAD?!?!?!?!?!???? ER DET ACER? ER DET HP? ER DET DELL????? HVAD ER DET FOR EN!?!?!?!??!?!??
Avatar billede chazeftw Nybegynder
26. juli 2012 - 09:32 #24
#10, det kan sagtens være, men dens runtime og scantime fanger ALT.. Intet selvmål der.
Avatar billede ngr Praktikant
26. juli 2012 - 15:42 #25
Det er en HP laptop.
Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2012 - 16:16 #26
Nu har jeg ikke prøvet at gendanne en HP til fabrikstilstand, men altså jeg har fundet denne guide: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c02638587

Derudover står der med garanti også noget om det i din brugermanual.
Avatar billede deadman Nybegynder
27. juli 2012 - 18:56 #27
Prøver igen, da du vist ikke har set mit spørgsmål
ngr hvad har gang i? Hvorfor lukker du ikke bare dine spørgsmål? Kan se i dine spørgsmål at folk beder dig om det i 9 ud af 10 spørgsmål men du gøre intet. Hvorfor?
Avatar billede ngr Praktikant
27. juli 2012 - 20:58 #28
Fordi jeg forsøger at have et liv ud over at sidde ved min pc. Jeg er meget taknemmelig for de svar, jeg får fra dig og andre, men jeg forsøger at tage jer alvorligt ved at afprøve jeres forslag, inden jeg svarer på dem.
I øvrigt har jeg aldrig fattet, at nogen kan gå SÅ højt op i, om der skulle være et par åbne spørgsmål.
Mvh
Avatar billede pstidsen Novice
27. juli 2012 - 21:18 #29
har du så prøvet #26???
Avatar billede ngr Praktikant
30. juli 2012 - 18:54 #30
Jeg har holdt frie nogle dage fra både den lorte pc og fra eksperten, og nu orker jeg næsten ikke at skulle i gang med at slås med den igen. Derfor har jeg lavet et opslag her:
http://www.eksperten.dk/spm/966677 - og der er I naturligvis velkommen til at respondere.

Men McAffee, som jeg af en eller anden dum grund installerede, fortalte mig, at der var flere virusbeskyttelser installeret, og at det kunne være et problem. Så nu laver jeg et spm. om, hvordan man kan kontrollere det.

Og til pstidensen: Tak for vejledningen i #26. Men jeg mener, at jeg selv geninstallerede Windows 7 for at halvt års tid siden, og da var det da ikke så kompliceret. Kan det ikke passe?
Mvh
Avatar billede deadman Nybegynder
30. juli 2012 - 19:06 #31
Lukker du lige her så?
Avatar billede ngr Praktikant
30. juli 2012 - 19:15 #32
deadman: glimrende navn, men få dig dog et liv
Avatar billede pstidsen Novice
30. juli 2012 - 19:33 #33
ngr: Der viste du lige selv en af grundene til at mange folk herinde er trætte af din opførsel. Du lukker bare uden at efterspørge Svar. Det er dårlig skik! Det du gør er faktisk at præmiere de brugere der OGSÅ bryder skikkene ved at lægge Svar uden at blive bedt om det!
Avatar billede deadman Nybegynder
30. juli 2012 - 19:38 #34
#24
Nej det gør den IKKE.
Avatar billede ngr Praktikant
30. juli 2012 - 19:58 #35
#24 jamen så kom dog med et svar, så jeg kan få lukket, inden I begge bryder sammen
Avatar billede pstidsen Novice
31. juli 2012 - 09:28 #36
#35: Du har jo lukket spørgsmålet...

Synes lige du skal læse HELE FAQ: www.eksperten.dk/faq