Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2012 - 19:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mus DPI

Jeg har lige købt en ny mus (Gigabyte M7700B) og den har en knap til at skifte mellem 800 og 1600 DPI, men hvad er det lige det gør? Er det bare hvor hurtigt den kører? Eller også hvor præcist den kører? Jeg spiller lidt LoL er det der bedst at have høj eller lav DPI? Og hvorfor lave en knap til at ændre det?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
26. juli 2012 - 20:17 #1
DPI står for Dots Per Inch, altså punkter per tomme.
Jo højere DPI, jo flere gange opfanger din mus en ændring og jo oftere kan din computere reagere på det.

Ofte betyder det ikke det helt store når man er rigtigt højt oppe i DPI, da man alligevel ikke sætter musen op til at reagere på hver enkelt ændring musen fanger, men nok noget der er meget højere.
Om man kører med 800 eller 1600 DPI er derfor oftest et spørgsmål om at man kan skifte hastighed, hvilket nogle folk bruger i f.eks. spil, hvor den høje hastighed bruges til de normale situationer og den lave hastighed til situationer, hvor præcision er påkrævet, f.eks. hvis man skal være snigskytte.

Der er dog nogle situationer, hvor DPI'en alligevel betyder noget og det er når underlaget, som musen kører på er meget ensartet på selv et mikroskopisk plan, hvilket gør at musen har svært ved at detekerer at musen bevæger sig henover overfladen.
Dette kan f.eks. være tilfældet på nogle af de musemåtte, der er lavet af glas eller på glasborde eller lakerede borde.
Her kan en højere DPI nogen gange gøre at musen kan detektere bevægelsen bedre.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
26. juli 2012 - 20:51 #2
Højere DPI er godt så skal du ikke bevæge musen særlig meget men det kan også værre irriterende afhængig af hvad du skal lave og hvad underlag du har.

Hvis nu du har sat den til det højeste og du sidder og skal tegne meget præcist så kan det være irriterende fordi så flytter musen så meget selvom du kun bevæger den en lille smule.

Så det kommer altså an på hvad du skal lave.

Også kan du juster det til 800DPI så kan det være bedre at tegne præcist. Jo lavere du sætter den jo nemmere er det jo tegne præcist men jo mere skal du så også flytte musen hvilker også kan være irriterende når du skal lave noget andet.
Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2012 - 21:08 #3
Der findes jo også en "Markørhastighedsindstilling" i Kontrolpanel-->Mus. Gør den bare det samme som DPI?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
26. juli 2012 - 22:53 #4
Markørhastighedsindstilling i kontrolpanel ganger/divider DPI'en.
Det er ikke godt at bruge den indstilling.

Hvis du sætter den op og bevæger musen meget langsomt så kan du se den hoppe en masse pixels over.
Du kan prøve og sætte den op også tegne streger i et tegneprogram så kan du se hvordan den hopper.

Det er bedre at lade den indstilling stå i midten, det vil sige slået fra også bruge det software der følger med musen til at ændre DPI.

Så får du ikke det her med at den springer over.
Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2012 - 23:01 #5
Medfølgende software? Der fulgte IKKE en CD med pakken. Ej heller noget her: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3247#dl

Lige nu har jeg indstillet til 800 DPI og så skruet ned inde i Markørhastighed. Ellers kører den simpelthen for stærkt. Det er vel også bedre end 1600 DPI og så skrue endnu mere ned i Windows?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. juli 2012 - 02:29 #6
Til min mus kan man downloade software hvor man kan indstille hvad der skal ske når man trykker på knapperne.

Så kan man vælge om knapperne skal have andre funktioner.
Jeg bruger for eksempel en af mine knapper til at gemme med.

Men det kan da godt din mus ikke kan indstilles.

Bare brug den indstilling du syntes er bedst.
Avatar billede pstidsen Novice
27. juli 2012 - 09:31 #7
Hvis det ikke er på Gigabytes hjemmeside, så er den vel ingen steder?

Smid Svar!
Avatar billede pstidsen Novice
02. august 2012 - 00:07 #8
Hvis der ikke er smidt Svar indenfor et par dage lukker jeg selv..