Avatar billede polle1992 Nybegynder
29. juli 2012 - 09:13 Der er 5 kommentarer

Samle mediefiler på server

Hejsa

Vi har i vores hjem efterhånden mange elektroniske dimser og elektroniske medier som film,billeder og musik. Derfor har jeg leget med tanken om at lave en ældre stationær pc om til en slags server hvor vi kan gemme alle vores medier på og derfra allesamme have glæde (istedet for at vi hver især har dem gemt)

Mit spørgsmål er så: Hvordan laver jeg det bedst muligt??

Vi har i husstanden:
- 2 bærbare pc ( Win 7)
- 1 stationær ( win xp)
- 3 iphones (IOS 5,1)
- 1 ipad ( IOS 5,1)
- 1 macbook pro ( Mac os x lion, snart mountain lion)

For at det fungere optimalt skulle man jo gerne kunne tilgå filerne fra alle enheder (uanset os)

Nogle forslag til hvordan det laves bedst??
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. juli 2012 - 12:03 #1
Hvis det bare er at kunne nå filerne fra en enhed, så er det bare at oprette delte mapper med forskellige sikkerheds niveauer afhængig af brugere, hvem må skrive/rette/slette i mapperne.
Og så bør serveren være tilsluttet nette med kabel.

Det er den helt simple og nok den mest overskuelige.

Jeg fandt lige et link til noget software "som jeg intet aner om"
Men efter beskrivelsen burde den understøtte det du ønsker.
http://www.tvmobili.com/features.php

Det er gratis, jeg har altid været lidt forsigtig med gratis software da jeg ikke ved hvilke data de indsamler osv.
Men jeg vil prøve det på min lille reserve bærbar og se hvad det er for noget.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. juli 2012 - 12:22 #2
Jeg har nu søgt efter om tvmobili er sikker
Flere steder er det blevet godkendt som sikkert
bla. mcafee
og her http://www.safe-browsing.net/safety/t--tvmobili.com

Det ser lovende ud
Avatar billede montago Praktikant
29. juli 2012 - 12:43 #3
Jeg vil anbefale IKKE at bruge en stationær til at have stående og køre 'server'... det er simpelhen for dyrt i drift !

en typisk stationær med 2-3 harddiske bruger snildt 100-140 watt hvilket bliver til 1700-2500 kr i strøm på et år hvis den kører 24/7

Hvis du i stedet køber en NAS (3 TB):
http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/wd-my-book-live-wdbacg0030hch-id-4395325.aspx

eller mere avanceret (uden disk):
http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds212j-id-6185688.aspx

koster de kun 300-500kr om året i strøm (7-15 watt) at have kørerne og kan en masse smarte indbyggede ting: Mailserver, FTP server, Musikafspiller, Streaming, DLNA server, online Billed album osv osv osv osv !!...

De koster som du kan se 1400-2000 i indkøb men er jo som sagt sparet hjem i løbet af et år.

Smid i stedet din gamle computer ud eller giv den til nogen i familien/vennekredsen som mangler en :-)
Avatar billede montago Praktikant
29. juli 2012 - 12:47 #4
Western Digital modellen (den med 3 TB) er meget simpel og kan ikke så mange andre ting end blot at holde styr på dine filer og have nogle konti hvorimellem du kan styre hvem der må hvad. Der følger også noget backup software med.

Synology (#2) er helt klart bedre hvis du har tænkt dig at bruge lidt tid på at sætte det hele op. Den kan virkelig mange ting og gør det på en meget nem måde. bl.a. findes der apps til smartphones som kan fjernstyre den og tilgå filer og musik...
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. juli 2012 - 12:51 #5
Der er ingen tvivl om at en NAS/Multimedieserver klart er den bedste løsning.
Når talen kommer på NAS så er Synology nok klart det bedste  bud
Jeg har dog selv i flere år haft en Thecus N2100 kørende, den understøtter også det meste.