Avatar billede Jensgabe Nybegynder
13. august 2012 - 20:05 Der er 17 kommentarer

Støjende computer

Min computer er begyndt at lave en voldsom ventilatorstøj med 3 til 15 minutters mellemrum. Jeg har støvsuget den, men det har ikke hjulpet. Hvad kan der være galt?
Computeren er en HP Pavillion og kører med windows7 64 bits.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2012 - 20:25 #1
Hvia du er helt sikker på den er ren er mit bud slidte lejer i en af blæserne, der gør at den knurrer mere end den burde gøre.
Ps har du gjort dette:
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede sadolin1978 Novice
13. august 2012 - 20:51 #2
hvis det er en bærbar så er HP også kendt for at bruge en lidt ringere blæser så hvis du selv har mod på det skift den, (find evt. dele her)
www.datamarked.dk
www.notebook-online.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2012 - 21:30 #3
Nå ja det kan også være en bærbar. Pavillon dækker begge dele.
Hvis det er en bærbar skal man have en del mod til at skifte blæseren. Mange Hp modeller skal splittes totalt ad for at skifte blæseren.
Vi må lige vurdere når vi får at vide hvilken model det er?
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
14. august 2012 - 10:00 #4
Det er en HP Pavillion P6341 sc, og det er næppe slidte lejer, for støjen varer kun et par minutter, så går computeren over til normal ventilation med normal ventilationsstøj igen.
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
14. august 2012 - 10:02 #5
Det er en HP Pavillion P6341 sc, og det er næppe slidte lejer, for støjen varer kun et par minutter, så går computeren over til normal ventilation med normal ventilationsstøj igen.
Avatar billede holmmorten Novice
14. august 2012 - 12:37 #6
Har du tjekket processor-tilstanden, når den pludslig begynder at larme mere end normalt - det kunne jo være, at temp. og ydelse hang sammen med det pludselige behov for køling.

Du kan tjekke CPU-belastningen i joblisten - eller evt. hente et program som f.eks. Core Temp - det viser temperaturen på kernen/kernerne.

MVH

Morten
Avatar billede holmmorten Novice
14. august 2012 - 12:40 #7
Er iøvrigt ganske enig i, at det kan være meget besværligt at skifte blæser på en HP laptop. På de fleste andre kan man nemt komme til blæseren og derved også rense den uden brug af alm. trykluft, som ofte kan gøre mere skade end gavn p.g.a. fugt og at støvet bliver blæst rundt i hele computeren - desuden har blæseren ikke godt at køre rundt i et tempo, som trykluft og en støvsuger forsårsager - det kan brænde lejerne af hurtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2012 - 16:02 #8
#4 Nej det behøver ikke at være et slidt leje, men det er nu lejet der laver støjen alligevel. Jeg tror at lejet er en smule tørt, og derfor kommer lyden. Når lejet så er blevet opvarmet en smule, så forsvinder støjen.Har selv en pc herhjemme med de samme symptomer.
Hos os forsvinder støjen gradvist ned, og pludselig tager blæseren en lidt højere omdrejninger og lyder normalt.
Er det ikke det du oplever?
Har du garanti på den så kontakt din forhandler.
Jeg tror ikke du kan komme til at smøre det da det er et lukket leje.

PS Du skal ikke selv lægge svar når du skriver tilbage. Når svar lægges tror andre hjælpere at løsning er fundet og springer tråden over.
Det er kun hvis ingen løsning findes og du selv bliver nødt til at lukke tråden at du ligger svar, og accepterer dette.
Avatar billede holmmorten Novice
14. august 2012 - 20:28 #9
Som jeg hører opretter skrive det, så kommer lyden hele tiden tilbage med 3-15 min. mellemrum, hvilket for mig indikerer, at systemet lader blæseren køre med x antal omdrejninger på de pågældende tidspunkter. Vi mangler info fra opretter om lyden er som en blæser der arbejder hårdt eller om der er en decideret mislyd fra blæseren.
Jeg er helt enig i, at lejerne sagtens kan være enten tørre eller slidte - hvor om alting er, kan der ikke gøres noget ved - så hvad enten de er det ene eller det andet kan der ikke gøres noget ved. Et tørt leje vil iøvrigt blive slidt efter ganske kort tids brug - netop fordi det er tørt :-)

MVH

Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2012 - 20:37 #10
Jeg her forstået det anderledes.
Og det er at lyden er der fra pc start af og den slutter indenfor 3 til 15 minutter efter opstart.

Det er korrekt at et tørt leje vil blive slidt hurtigere end et der er smurt.
Havde man holdt en hånd på blæseren ville man opleve at denne vibrerede svagt medens lyden er der. Og det er fordi der ikke er en jævn "belastning" på lejet. Den fanger og slipper, og det er det der gør at den vibrerer.
Avatar billede holmmorten Novice
14. august 2012 - 21:26 #11
Han skriver bare med 3-15 min mellemrum - derfor forstod jeg det andeledes - men jeg kan godt se din pointe - det kan misforståes. Mon ikke opretter lige skal en tur på banen :)
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
16. august 2012 - 10:00 #12
Støjen lyder ikke som mislyd fra blæseren men  som en blæser der sætter luftgennemstrømningen voldsomt op. Jeg har intet kunne finde om temperaturen, men joblisten viser et CPU brug på 1 - 3%. Sommetider ryger det op til ca. 25%, men det er ikke altid i forbindelse med forhøjelsen af blæserhastigheden. PRTG programmet forstår jeg ikke meget af, men så vidt jed kan se, er alt 100% ok
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
28. august 2012 - 07:48 #13
Jeg har ikke fået nogen hjælp, jeg kan bruge. Jeg troede, at der måske var en eller anden, som vidste om ventilatoren har 2 trin og sætter det hurtigste igang, når der er problemer med kølingen, eller om der er en ekstra ventilator, som går i gang, når der er problemer. Det har næppe noget som helst med slidte lejer at gøre. Men måske kan jeg få at vide, om jeg blot kan ignorere støjen fra den stærkt forhøjede blæserhastighed eller om jeg risikerer,at colmputeren brænder sammen, hvis jeg ikke foretager mig noget?
Avatar billede sadolin1978 Novice
28. august 2012 - 16:12 #14
en rens af din blæser er altid et hit, og hvis det er et leje der driller så skift den blæser.
Hellere en gang for meget end for lidt.
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
30. august 2012 - 17:36 #15
Jeg tror at jeg har fået løst problemet selv. Jeg fandt et program, der hedder speedfan.exe. Det regulerer automatisk  blæserhastigheden efter temperaturen og kører hastigheden op til en hastighed, der ikke er nær så voldsom som tidligere.
Avatar billede Jensgabe Nybegynder
26. december 2012 - 09:21 #16
Det var støv som var problemet. Der skal åbenbart ikke meget støv til før ventilatoren øger hastigheden enormt.
Avatar billede holmmorten Novice
29. december 2012 - 16:45 #17
Nej der skal ikke meget til - men når støvet først har samlet sig en lille smule på køleribberne, så fanger de hurtigt mere og pludselig har man et lille "filt-tæppe" siddende, som blæseren skal forsøge at blæse igennem. Derved opstår pibe-lyden, fra den luft, som kommer igennem sprækkerne...... Det sker ofte på laptops - specielt hvis de enten står i meget støvede miljøer eller på en blødeoverflader (seng, sofa osv.).
Desuden bliver problemet selvforstærket, idet at den varme luft, som ikke kan komme ud gennem ribberne, bliver presset rundt i resten af computeren og derved skaber mere varme på alle komponenterne. Så skal blæseren køre endnu mere, selvom den ingen effekt har. Har iøvrigt set flere bundkort og harddiske, som er brændt af på den bekostning.

Så godt du fik den renset :)

Husk at lukket spm.