Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 11:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Neddrosling af lydfiler

Jeg holder meget af at høre taleradio, når jeg kører i bil, så jeg henter mange udsendelser fra DR's arkiv og tager med i bilen.
Men selv om min bil - en corsa - kun er et år gammel, kan den ikke tage en USB fil,så jeg må brænde cd'er i stedet.
MEN jeg kan kun fylde een times udsendelse (MP3) på en CD, så jeg har ledt efter et program, som kan neddrosle mp3 filer, så de fylder meget mindre - meget gerne med batch processing. Men jeg kan ikke finde nogen. Nogen der kender et?
Og kan det ikke lade sig gøre at brænde en cd sådan at den kan bruges igen? Mener at have set det engang.
Avatar billede milter Ekspert
20. august 2012 - 11:28 #1
Hvilket program bruger du til brændingen af lyden?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2012 - 11:30 #2
cd'er til skrivning (en gang) er cd-r
cd'er til genskrivning er cd-rw (de koster så noget mere)

dBpowerampp har en music-converter, der kan nedjustere bit-rate fra fx 256 til 128 (ok til lydbøger).
http://dbpoweramp.com/dmc.htm
Avatar billede Locodk Nybegynder
20. august 2012 - 12:08 #3
Hvis din radio i bilen ikke kan afspille MP3 filer kan du kun brænde som en alm. audio cd, disse kan du ikke få længere udsendelser ud af , de de har en maks. længe på 67min, og derfor får du ikke noget ud af at gøre dine filer mindre.

Hvis den rigtig nok kan læse MP3 filer så kan du gøre dine filer mindre ved at gøre som claes siger.

Det er meget afgørende om du brænder dem på den ene eller den anden måde.
Avatar billede thov Forsker
20. august 2012 - 14:43 #4
En FM-sender måske ? http://www.pricerunner.dk/sp/fm-transmitter.html
Så kan enhver mp3 afspiller bruges, og visse modeller kan desuden læse SD kort og USB sticks.
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 19:33 #5
#4: Det var da en genial idé. Ved du, hvor man kan få dem her i Český Krumlov :) Vi fortsætter til Østrig om et par dage, så gad vide, hvad sådan en satan hedder på tysk?
Og tak for de andre gode råd. Kan I ikke give mig svar, så jeg kan fordele points?
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 19:35 #6
#1. Jeg bruger Windows Media. Er der andre, der er bedre til formålet?
#3 0f #2: Jo, den spiller mp3, så indtil videre prøver jeg med #2's forslag.
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 19:43 #7
#2: Men det er endnu ikke gået op for mig, hvordan man starter programmet op. Jeg får bare en masse hjemmesider, ligegyldigt hvad jeg gør.
Avatar billede deadman Nybegynder
20. august 2012 - 20:19 #8
Avatar billede thov Forsker
20. august 2012 - 22:46 #9
I Tyskland (og Østrig) kaldes apparatet for en FM-transmitter
http://www.youtube.com/watch?v=TdbD6UCz5qA

Den på videoen tager også USB sticks, og kan fungere som håndfri telefon (Bluetooth).
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 22:50 #10
Ja, nu lykkedes det (vistnok), men filerne bliver ikke reduceret med mere end ca. 20%. Men jeg køber sådan en FM dims, så er størrelsen vel ligegyldig.
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 23:28 #11
#9: Super. Så er problemet bare at finde en biks i Østrig, som har den. Den er i øvrigt 50% dyrere end í Danmark, men skidt.
Avatar billede thov Forsker
20. august 2012 - 23:33 #12
Med transmitteren er det kun afspillerens hukommelse som sætter grænsen, og selv mobiltelefoner har kapacitet til flere døgn.

mp3 i talekvalitet behøver ikke at fylde mere end 6kbps :-)
Avatar billede ngr Praktikant
20. august 2012 - 23:43 #13
6 kb pr. sekund?
Avatar billede thov Forsker
20. august 2012 - 23:58 #14
ja, 6 kilobit/sekund er den hastighed almindelige telefoner klarer sig med - det er mono og LO-FI *G*

Og hænger man en diktafon om halsen på en nyfødt, og lader den optage alle lyde i 80 år, fylder det ialt 3Tb.
Avatar billede ngr Praktikant
21. august 2012 - 00:02 #15
:)
Avatar billede ngr Praktikant
16. september 2012 - 00:39 #16
Får jeg nogle svar til points?
Avatar billede thov Forsker
16. september 2012 - 12:07 #17
Her :-)
Så kan du begynde at dele ud *S*
Avatar billede thov Forsker
16. september 2012 - 13:55 #18
Hovsa - Alle point røg i min skuffe !
Føler nogen sig forbigået, så kom på banen så vi kan dele i en ny tråd.