Avatar billede krpoulsen Novice
30. august 2012 - 20:01 Der er 1 kommentar

Problemr med max-width og max-height tag i IE...

Hej Eksperten,

Jeg har en hjemmeisde hvor der skal vises nogle billeder som brugerne oploader. Billederne skal reseizes indenfor 870x615 px. Dvs. hvis billedet er mere end 870px på den lange/bredde led skal det scales ned til 870 og højden skal så følge med automatisk. Det samme hvis et billede er højere end 615px osv. Det er helt essentielt at proportionerne (aspect ratio) i billedet bevares, det må altså på ingen måde croppes.

Det er også essentielt at det virker i Safari, CHrome og IE.... desværre!!!

Lige nu har jeg følgende kode som virker både i Safari og Chrome:

max-width: 870px;
max-height: 615px;

Jeg har så ydermere indsat følgende to linier for at få det til at spille i IE:

height: expression(this.height > 615 ? 615: true);
width: expression(this.width > 870 ? 870: true);

Det er virker sådan set også fint, men når en bruger har uploadet et billedet på fx. 1000x1000px altså et kvadratisk billede, så går det galt! Så bliver billedet presset på en underlig måde.

Måske dette i stedet kræver noget javascript...?
Jeg har søgt rundt på nettet, men det er en jungle.

Håber i kan hjælpe... På forhånd tak.

/KP
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2012 - 21:27 #1
<ole>

CSS-expressions er noget ineffektivt noget, som MS i årevis selv har advaret mod at bruge.

Når det er sagt, så er HTML/CSS/JavaScript absolut uegnet til at nedskalere billeder med. Gør det i stedet på serveren, når billederne bliver uploaded

/mvh
</bole>