Avatar billede bdef Novice
02. september 2012 - 11:09 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

smadrede data på harddisk

Den disk dette her handler om er en 2Tbyte disk, som først var dels op i 2 partitioner: 100 GB til Win7 og resten til Data.
Så installerede jeg Win2008r2 på en 80 GByte disk og inde i storage manageren slettede jeg så 100 G partitionen, oprettede en ny, som jeg lagde sammen med resten. Jeg havde troet at windows så lavede en stor partition, men resultatet var nok mere at der stadig var to partitioner som windows præsenterede som værende én.

Derpå døde disken som indeholdt win2008r2 og da jeg fik smidt en ny disk i og installeret win2008r2 igen, kunne jeg ikke tilgå min 2 Tbyte disks data. Inde i storage manageren var der et lille gult ! på den.

Jeg har købt endnu en 2Tbyte disk og vil nu gerne ha' mine data tilbage, men hvordan gør jeg?

Jeg har sat et stykke software til at scanne disken og tanken var at hvis det er en succes, så vil jeg købe den til formålet:
(http://www.krollontrack.com/data-recovery/recovery-software/)

Problemet er at den i over 24 timer har meddelt at den er 23% færdig. Den finder godt nok 10-20 filer i timen stadigvæk, men den tror selv den er færdig om 4,8 døgn.

Der er ikke skrevet til disken, siden det gik galt og konen er ganske sur og jeg er trist og presset. Alle vores billeder m.m. ligger derpå. Musik og film kan vi jo bare rippe igen, men billederne vil vi helst ikke tabe.

Er der et bedre råd?
Avatar billede finb Ekspert
02. september 2012 - 11:35 #1
En seriøs it-butik kunne fiske data ud,
eller
udbyd opgaven har på Eksperten under
jobs/opgaver
mvh
finb
Avatar billede KHHP Juniormester
02. september 2012 - 13:58 #2
Har du forsøgt at boote maskinen med en Ubuntu Live CD og så kopiere dine data fra det ene drev til det andet. Bagefter kan du få dit gamle 2Tbyte drev til at virke, hvis du i CMD kører følgende:
DISKPART
LIST DISK
SELECT DISK X
CLEAN
EXIT

Du skal udskifte X med nummeret på det drev der er problemer med. Den sletter hele drevet og så kan du partitionere nyt i storage manager.
Nu hvor du så har to drev, så kunne du jo lave et RAID-array, enten RAID0, for ekstra performance og 4Tbyte plads, eller du kan bruge RAID1, og have to helt ens disk, men stadig kun 2Tbyte plads.
Avatar billede bdef Novice
02. september 2012 - 14:08 #3
Den der skal jeg lige ha' i langsom gengivelse.

Det sidste først. Planen var enten et software raid 1 konfigureret i Windows, men jeg har ikke fundet ud af hvordan det gøres uden tabe indholdet af begge diske. Egentlig havde jeg tiltænkt det ene til data og det andet til natlig backup (sparer en anelse strøm, da backup drevet for det meste vil være i standby. Giver også sikkerheden at hvis den ene disk dør med en død MBR, så spejles denne ikke over på den anden disk også)

Nu til det spændende. Hvad er det for noget med ubuntu live CD? Er ubunto ikke en linux som kan kører fra CD/DVD drevet?

Jeg er næsten klar på alt som ikke påvirker det 'døde' drev, eftersom jeg så har flere 'skud i bøssen'. Derfor hvis jeg kan booten den der CD op og derigennem nemt tilgå mine filer og kopiere over på det tomme drev, så kan jeg bare gå ind i windows og checke filerne inden jeg gør yderligere ved det syge drev.

Kan den ubunto du snakker om, umiddelbart læse filerne (tror du) eller skal den kører noget reperations software på min disk?
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. september 2012 - 14:56 #4
Hvis det lykkes dig at få kopieret data til en ny HHD
Så lad den anden ligge i noget tid indtil du har fået vished for at alle uerstattelige data er sikkerhedskopieret til en tredie HDD, så du har to kopier af de uerstattelige data.
Der efter kan du tage den gamle 2TB HDD under behandling.
Avatar billede KHHP Juniormester
02. september 2012 - 15:13 #5
Ubuntu Live CD'en kan sagtens læse windows-drev. Har selv brugt den til at hente data ud af computere, hvor drevet på den ene eller anden måde var gået i stykker, og så kopieret over på anden HDD eller USB. Ubuntu kan sagtens både læse og skrive data til NTFS-partitioner, dvs dem windows bruger som standard.
Som der bliver foreslået i #4, så hav en ekstra backup, af de data du absolut ikke må miste, på et tredje drev. Brænd evt. ud på DVD og gem et sted hvor de ikke kan få ridser eller andet der kan skade disken.
Det er korrekt at bruger du RAID1, så hvis der går noget galt på det ene drev, så påvirker det også det andet, medmindre det selvfølgelig er hardware-relateret, at den glemmer MBR eller lignende, men inden det sker, så skulle windows meget gerne fortælle dig at der er noget galt med drevet. Derfor laver jeg aldrig installation af de fysiske OS på RAID, men kun installation af VM'er på RAID.
Avatar billede bdef Novice
02. september 2012 - 15:24 #6
80Gb disken døde af at jeg (ved et stort uheld) kom til at trykke på off, mens maskinen var ved at boote. Jeg frygter lidt det også ville slå et RAID død.
Det af jeg havde kommet til at slå to drev sammen til et logisk drev hjælper næppe.

Jeg er på job nu, men glæder mig til at komme hjem og prøve ubuntu tricket. Jeg har fundet en guide som jeg har printet ud imellem mine arbejdsopgaver. (Har lige i dag et job med gør det her, vent 30-90 minutter og se resultatet og prøv så evt. noget nyt eller gå videre og vent igen. *gab*)

PS: Den nye disk jeg har smidt Win2008r2 på er på 1 Tbyte og er delt op i 100Gbyte til os og resten er uden formål. Det kunne bruges til endnu en kopi af de vigtigste filer :-)

Det virker bare ligt gak at ha' så mange kopier på sigt. Tror at jeg i fremtiden vil bruge den ene 2 TB disk til data og så natligt bruge backup9.exe til at tage ændringsbackup hver nat, over på den (nu døde) 2 tbyte disk. Og så død er den næppe. Det er nok kun nogle bits og byte der ligger forkert. Næppe noget en format ikek kan rette op på, når og først når den er tømt for vigtige filer.

Skal nok melde tilbage.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. september 2012 - 19:40 #7
Det lyder som om du godt og grundigt har lavet rod i dine partitionstabeller.

Når du afvikler Ubuntu direktet fra CD'en og dine partitioner med relevant data ikke bliver vist, bør du hive fat i programmet TestDisk.
Dette kan hurtigt og nemt hentes ned mens du afvikler Ubuntu :)

Mvh
Glenn
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. september 2012 - 19:42 #8
det er også tilrådeligt at lave et komplet billede af den "syge" disk inden du begynder med den helt store gendannelse
Avatar billede bdef Novice
02. september 2012 - 19:49 #9
Jeg har forsøgt med ubuntu'en, men den gav mig ikke helt det jeg drømte om. Kan i hjælpe mig med at tolke dette her?

Error mounting: Mount exited with exit code 12: Faild to read last sector (3907021237): Invalid argument
Hint: Either the voumen is a RAID/LDM but i wasn't setup yet,
or it was not setup korrectly
or a wrong device is tried to be mounted
or the partition table is corrupt (partition is smaler than NTFS)
or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid)
Failed to mount '/dev/sdb2/': Invalid argument
The device '/dev/sdb2/' dosen't seem to have a valid HTFS
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a partition '/dev/sda/', not '/dev/sda1/'? or the other way around?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. september 2012 - 19:57 #10
Du skal have fat i TestDisk :)
Avatar billede bdef Novice
02. september 2012 - 20:06 #11
Jeg er ved at spejle den 'halv døde' disk over på den nye disk, så jeg har to kopier af de døde data. Derpå kan jeg så gå igang. Det tager nok ca. 9 timer siger den.

Skal nok vende tilbage
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. september 2012 - 20:38 #12
Fet virker som om din gamle 80GB HDD Win2008 installation på en eller anden måde har gjort / forsøgt at gøre din 2TB disk til en del af raid systemet, hvordan ved jeg ikke.

Kan du på nogen måde få den gamle 80GB til at virke i bare 1-2 døgn, så burde den kunne tilgå din data disk 2TB
så du kunne kopiere de vigtige data til den nye 2TB
eller DVD som tidligere foreslået.

Ellers så prøv med det program du reetablerer dine data med, men prøv at filtrerer i dine data, slåfor eksempel alle cd'er og dvd'er/film fra, i første omgang.
Det vil sætte reetablerings hastigheden betydeligt i været.

Eller start med billeder og dokumenter først.
Avatar billede bdef Novice
03. september 2012 - 06:17 #13
Med en gennemsnitshastighed omkring de 65 MByte/sek (vel meget godt af en 5400rpm disk), så er der 1½ time af kopieringen tilbage og jeg glæder mig til (efter arbejde) at prøve næste eksperiment, som forhåbentlig snart er det som skal til....

Oprindelig var der to partitioner på disken: Os og data
Siden slettede jeg OS og så slog jeg de to sammen, men nåede ikke at udnytte den nyvundne plads. Derfor er det som godt nok, hvis bare den anden partition kan reetableres.

Er det, det som TestDisk kan? Jeg ved jo ikke hvor præcis de to partitioner skildes. Håber den kan lidt automatik.

Jeg tror at KrollOnTrack programmet gik kold på datamængden. Af de mange analyse former programmet tilbyder, så havde jeg valgt en som reklamerede med at gå ekstra i dybden. Den kunne også finde foldere, i modsætning til en af af de andre former. Der er jo et kæmpe arbejde tilbage igen hvis mine mange billeder ikke mere har rigtig filnavn og ikke ligger fordelt i folderstrukturen. Der er 10 års billeder :-(
Jeg synes ikke at kunne huske at den kunne lave den dybe analyse og samtidig kun koncentrere sig om bestemte billedtyper og deres foldere. Helst ville jeg jo hvis den bare kopierede de fundne filer, efterhånden som den fandt dem, frem for analyse først og så kopiering.

Jeg sætter min lid til testdisk, hvis jeg kan finde ud af at bruge det...
Avatar billede bdef Novice
03. september 2012 - 06:19 #14
PS: Det med at få 80 GByte disken til at virke igen er lidt skidt. Jeg tror den lider af det samme som min datadisk.

Jeg har aldrig før oplevet en windows installation tage så meget skade af at blive slukket på den måde.
Avatar billede bdef Novice
05. september 2012 - 21:00 #15
Så har jeg leget lidt med min problemstilling igen. Det lader til at TestDisk snilt kan finde mine partitioner, men når jeg siger at den skal skrive til min disk, når jeg ikke at blive nervøs før den siger:

partition: write error

Det er lidt øv at være så tæt på, så jeg søgte lidt på nettet og fandt følgende:

Since W2k, disk must be initalized in the Windows disk management console, that windows can handle it.

Fint nok, men kræver det ikke en formatering, som bare sender mine data længere væk?
Den ene disk (den som oprindelig har alle data) står pt. som dynamic, Foreign
Den anden (som var tom til jeg spejlede den før omtalte over på den) står til Dynamic / Offline. Hvis jeg sætter den online bliver disk manageren 'Not spsponding'

Jeg er ikke erfaren i linux, men har dog en ubunto live. Tænkte om jeg skulle starte den op og hente testdisk og kører den i håb om at den kan skrive på min disk derfra. Det dog uden at vide noget om installation og opstart på en sådan. Kan ikke forestille mig hvor ubunto vil gemme og køre den fra, når man booter fra en CD og ikke har en linux harddisk. Jeg er klart mest tryg i windows.

Er meget taknemmelig for en smule hjælp. På forhånd meget tak
Avatar billede bdef Novice
05. september 2012 - 21:08 #16
Lille opdate.

Disk 2 er nu (efter Disk manageren igen kom tilbage til livet) read only og viser mine to partitioner. Dermed også den med mine tabte data på. Stor var glæden og min undren, men kun kort for når jeg forsøger at tilgå de to drev, så foreslår windows at jeg formatere disken. Det er jo ikke lige hvad jeg har lyst til.

Hvad gør jer? Så tæt på og alligevel så langt fra...
Avatar billede bdef Novice
05. september 2012 - 21:12 #17
Forøvrigt kommer disk to op med de to partitioner, hvor af den med data står som værende RAW, Healthy. Den var altså engang formateret med NTFS

Jeg har en lang dag, så jeg går til ro nu, men tænker lidt på om Ubunto også kan se mine diske nu, hvis windows kan? Og om ubunto måske kan læse RAW disken? Er bare lidt bekymret over det der RAW.
Avatar billede bdef Novice
06. september 2012 - 21:43 #18
Så scanner testdisk og det ser sådan ud:

http://img35.imageshack.us/img35/1032/testdisk.gif

Jeg undre mig lidt over den advarsel og er seriøst begyndt at overveje at bestikke en eller anden til at redde mine data.
Avatar billede bdef Novice
06. september 2012 - 21:46 #19
PS: Ontrack® EasyRecovery får ikke min anbefaling. Det går ofte kold, trods at jeg kun scanner få procent af disken og kun efter billeder.
Avatar billede bdef Novice
07. september 2012 - 06:08 #20
TestDisk er desværre ude, efter at ha' gjort et godt job.

Med testdisks hjælp fik jeg genskabt de to partitioner som der oprindelig var på disken og endda gjort den første læsbar igen.

Så satte jeg TestDisk til at scanne dybt og den fandt sørme også kopien af den NTFS filtabel (eller hvad det nu præcis hedder) som tilhørte drevet efter at de to partitioner blev lagt sammen. Desværre kunne den så se at den passede til en større partition end den der var der nu og nægtede derfor at skrive den.

Hvad filen gør man så nu?
Avatar billede bdef Novice
07. september 2012 - 21:16 #21
Den partition som testdisk fik lavet (tiltrods for at den dels sagde at den ikke kunne skrive på  disken og dels fordi den sagde at disken var for lille så den ville somend heller ikke skrive) kan mit købte program åbenbart læse på en måde jeg prøvede i starten, men uden det lykkes: "Explorer lost partition"

Denne gang lykkes det (nok pga af testdisk) så lige nu er jeg ved at kopiere de vigtigste filer fra kopien af den døde disk (da det er den jeg kan tilgå) til en 800GByte partition (på den disk hvor OS også ligger) Stikprøver ser meget fin ud :-)

Planen er at den syge disk pliver lavet om til én partition og formateret. Derpå tømmer jeg hele den partition jeg kan tilgå, over på den nyformaterede og tester datakvaliteten.
Derpå partitionere og formatere jeg så den anden disk og kopiere tilbage igen.
På den måde skulle jeg gerne ende med de vigtige filer 3 steder og alt andet 2 steder og alle diske og partitioner tilgængelige.

Tak til alle jer der har bidraget.
Kom med svar, så jeg kan dele ud af point i taknemmelighed.
Avatar billede bdef Novice
10. september 2012 - 06:49 #22
Alle jeg som har bidraget, småt som stort, gi' lige et svar...

2 Tbyte på 23 timer. Alt er nu tilbage på diskene :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. september 2012 - 10:04 #23
Hvis du mener mine indlæg har hjulpet så accepter, hvis ikke så afvis helt OK

Men det var en rigtig god ting at du fuk reddet dine data :)