Avatar billede jarosjak Nybegynder
05. september 2012 - 07:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows fylder 13.2 gb - er det normalt?

Og hvordan mindsker jeg størrelsen af installationen, hvis det kan lade sig gøre?

Har partitioneret min harddisk i et C-drev på 20 gb til windows og lidt programmer og et d-drev på 130 gb til alt andet.

C-drevet bliver konstant fyldt ud.

er det eventuelt muligt at dirigere noget at "traffikken" videre til det andet drev?

(ny partitionering af harddisken er ikke mulig lige nu)
Avatar billede NCG Novice
05. september 2012 - 08:35 #1
Tja, min Windows (XP) fylder ca. 15
men jeg har også mange installationspakker fra windows update ($NTUninstall foldere)
Avatar billede Blandy Praktikant
05. september 2012 - 08:39 #2
Du skal tænke på at foruden selve windows installationen og programmer, så ligger der også opdateringer og en masse midlertidige data.

Så som midlertidig internetfiler, temp filer til programmer m.m

Har selve en partition med 60 Gb ssd, og den er fodt fyldt. Selvom jeg kun har windows. office photoshop på næsten. Og opdateringer. så er den fyldt.
05. september 2012 - 09:48 #3
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

---

Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
05. september 2012 - 09:49 #4
Avatar billede wickedd Juniormester
05. september 2012 - 10:26 #5
1) Deaktiver system restore (jeg har UK Windows, aner ikke hvad det hedder på dansk).
2) Deaktiver index service.
3) Fjern hiberfil.sys (google hvordan det gøres).

Nu har du ca. 5-6GB mere plads at bruge på C:
Avatar billede jarosjak Nybegynder
08. september 2012 - 17:24 #6
@alle:
temp. mapper bliver jævnligt slettet!

@Blandy

Programmer (udover Office, og andre "basisprogrammer")  er så vidt som muligt lagt på det andet drev. Men den skal ompartitioneres lige så snart specialet er afleveret!

@karise_larryy

1000 tak! Jeg prøver det af.
$nt mappen findes ikke på min windows 7 installation.

@wickedd

også 1000 tak.

Tror tråden kan lukkes.
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 14:49 #7
@karise_larry

vil du ha point?
14. september 2012 - 14:22 #8
Ping...

(Dette er så et [svar] ...)