Avatar billede Plydsen Praktikant
12. september 2012 - 14:34 Der er 14 kommentarer

Ny ekstern harddisk!

Hej Eksperter!
Jeg står for at skulle anskaffe mig en ekstern harddisk, og kunne derfor godt bruge lidt rådgivning.
HD'en skal rumme et lydbehandlingsprogram (SoundForge Pro 10) med div. plugins, en række mindre-/småprogrammer relevante for lydredigering, et lager med færdigbehandlede filer, samt være arbejdsplads for 2 igangværende lydfiler af op til 1GB/stk. Der vil foregå copy/paste mellem de 2 filer.
Mit spørgsmål går på arbejdshastigheden.. vil mit arbejdet gå væsentlig hurtigere, hvis jeg lagde det hele på C:drevet? Når det nu skal være et separat drev, er der da noget, jeg skal være opmærksom på? Jeg er stor tilhænger af usb 3.0 systemet.. kan det anvendes?

Med stor tak, Plydsen
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2012 - 14:47 #1
usb3 er ok - hvis du har en pc med 8gb, så kan du sætte det halve af til en ram-disk, og bruge den som arbejdslager til de to filer, og kopiere dem tilbage til usb'en når de er færdige.
Det vil gå virkeligt hurtigt, bare du husker at gemme før du slukker/booter.
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
12. september 2012 - 23:27 #2
Hi Claes57!

Mange tak for svaret..
Jeg har 8 gb i hukommelsen.
Kunne jeg så besvære dig til at fortælle mig, hvordan jeg laver set-up'et med ram'ene vil det bare være perfekt.

Bedste hilsener Plydsen
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2012 - 10:28 #3
http://www.pcworld.dk/art/219547/s-t-turbo-p-din-pc-med-dette-trick
når du vil arbejde med musikken, så kopier de to musikfiler til ramdisken - og lav al redigering der - når du er færdig, så kopier filerne tilbage på usb'en.

Jeg har ikke selv behov for den type filehåndtering, så jeg har sat min ramdisk til at være stien for windows temporære filer (så slettes de jo automatisk ned nedlukning af pc). Man kan i win7 rette det i kontrolpanel/system/avancerede systemindstillinger, fanebladet avanceret, klik på miljøvariabler. tmp og temp stier for bruger og system (dvs 4 i alt) rettes til fx g:\tmp hvor g: er din ramdisk.

Det er omvent ikke smart at flytte din browsers temporære filer til ramdisk, da evt cookies med adgangskoder osv så forsvinder ved genstart.
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
13. september 2012 - 12:26 #4
Tak for svaret claes57. Jeg regner nu mit spørgsmål som besvaret.
m.v.h. plydsen
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
19. januar 2013 - 01:03 #5
Jeg bliver ved med ikke at kunne lukke denne tråd.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
m.v.h.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2013 - 10:03 #6
du skal bare acceptere dit eget svar - jeg har ikke lagt svar, fordi jeg har point nok.
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
19. januar 2013 - 16:01 #7
svar
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
19. januar 2013 - 16:02 #8
svar
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. januar 2013 - 20:23 #9
Du skal "acceptere" dit eget svar, så lukkes tråden.
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
19. januar 2013 - 21:20 #10
Det forstår jeg.. men jeg kan ikke se, hvordan man gør det! Der er ingen "accepter" knap, el. lign
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2013 - 09:22 #11
Hvis du kigger i tråden, skulle du kunne se de boxe, du krydser af i, i højre side af de to indlæg, du lagde svar i?
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
20. januar 2013 - 19:14 #12
Hvad hedder disse bokse?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2013 - 19:16 #13
"Accepter". ;-)
Se flere detaljer på http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede julemanden2012 Nybegynder
22. januar 2013 - 10:03 #14
Okay...