Avatar billede javisila Nybegynder
14. september 2012 - 13:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign to områder i et regneark og returner noget fra en anden kollone

Hej

Jeg har to ark (Excel 2007), hvor der optræder nogle oplysninger der er de samme. de skal sammenlignes og hvis dataene optræder i begge ark skal den returnere hvad der står i en anden kolonne. lad mig prøve at forklare ved et eks.

I ark 1 står følgende

A    B            C
Kundenr.Navn            Køn
1    Peter Forår    mand
2    Frank Sommer    mand
3    Clara Vinter    Kvinde
4    Frede Efterår    Mand

I ark 2 står følgende

A        B
Kundenr. Kundegruppe
1        Superkunde
3        Platinkunde

Jeg vil så gerne i ark 1 i kolone D have en formel der sammenligner kundenr. i de to ark og hvis den finder nogler der passer sammen så returner den det der står i ark2 kolonne B ud for kunde nr. altså

A    B            C        D
Kundenr.Navn            Køn
1    Peter Forår    mand    Superkunde
2    Frank Sommer    mand
3    Clara Vinter    Kvinde  Platinkunde
4    Frede Efterår    Mand

Venlig hilsen

Jakob Lauritzen
Avatar billede supertekst Ekspert
14. september 2012 - 13:21 #1
Prøv med en opslagsfunktion..
Avatar billede supertekst Ekspert
14. september 2012 - 13:28 #2
En begyndelse: =LOPSLAG(A1;'Ark2'!$A$1:$B$500;2;FALSK)

indsættes i kolonne D på ark 1 og "trækkes ned"
500 kan rettes til den korekte sidste/maksimale række på ark2

Der skal tilføjes en test som der ikke meldes fejl, når der ikke findes værdi på ark2.

--

Kan også skrives som en makro..
Avatar billede javisila Nybegynder
25. september 2012 - 20:24 #3
Undskyld mit sene svar.

Tusind tak det virker fint, men hvad mener du med at der skal tilføjes en test, for ja, hvis ikke den finder en værdi skriver den #I/T, eller noget i den stil?
Avatar billede supertekst Ekspert
25. september 2012 - 21:03 #4
Det er ok - selv tak - tilføjelse: præcis det jeg mener..
Avatar billede javisila Nybegynder
22. oktober 2012 - 10:46 #5
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede supertekst Ekspert
22. oktober 2012 - 11:03 #6
Selv tak - jeg lægger et svar, hvis du vil give points..
Avatar billede supertekst Ekspert
22. oktober 2012 - 11:04 #7
PS: Svar er kun fra forslagsstiller - anvend Kommentar..
Avatar billede javisila Nybegynder
23. oktober 2012 - 10:13 #8
Håber jeg gør det rigtigt for selvfølgelig skal du have point
Avatar billede supertekst Ekspert
23. oktober 2012 - 10:58 #9
Svar anvendes KUN af forslagsstiller når der foreligger en sandsynlig løsning på det stillede spørgsmål. Spørgsmålstiller anvender Kommentar og foreliggerder et Svar - anvendes Afvis eller Accepter.

Så jeg lægger et svar, du afviser dine egne svar og accepterer mit..
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 09:13 #10
Tak - alt ok..