Avatar billede pva Nybegynder
20. september 2012 - 16:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Harddisk - GPT-beskyttelsespartition

Har en harddisk med en GPT-partition som stammer fra en WD book. Dog er selve WD boksen gået i stykker og jeg kan ikke få fat i mine data.
Jeg har prøvet at tage harddisken ud og putte i en XP maskine, denne kan se det er en GPT, men ikke andet. Jeg har læst mig frem til at XP(32) ikke kan læse GPT.
Så har jeg prøvet at sætte den over i en Windows 7 maskine, som jeg har læst mig til godt kan læse GPT.

Men...

Når jeg sætter harddisken til finder den fint nok partitionerne, der er to, men kan ikke læse fra dem - der kommer bare formatteringsboksen op.

Så er spørgsmålet hvad jeg kan forvente af W7, vil den kunne læse fra GPT'en og se data? eller vil den kun kunne se partitionerne og ikke data, eller er der gået noget helt galt med det hele og partitionerne er "blanke"?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2012 - 16:16 #1
Man kunne prøve med en live cd.
Jeg har Ubunto hentet ned og brændt som den som bootbar.
Sætter jeg disken i under pc start kan jeg få lov til at prøve linux.
Og den burde kunne se indholdet.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2012 - 16:17 #2
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 16:31 #3
Windows 7 kan både skabe og læse en GPT partition. Jeg har selv haft en HDD med GPT.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 16:42 #4
Ps. GOT diske er formateret på samme måde som MBR.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 16:43 #5
GOT=GPT.
Avatar billede pva Nybegynder
21. september 2012 - 08:49 #6
Okay, jeg prøver lige at hente Ubuntu.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2012 - 08:52 #7
Du skal bare vælge at prøve ubunto. Det hele køres direkte fra cd.
Avatar billede pva Nybegynder
21. september 2012 - 17:45 #8
Nå nu fik jeg prøvet i Ubuntu... Men den er ikke glad for at læse disken. Når jeg forsøger at tilgå den skrives:
"Unable to mount 2.0 TB filesystem.
Error mounting: Mont: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdc4,
Missing codepage or helper program, or other error..."

Øv, tror i så at alle chancer er væk for at komme til den disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2012 - 18:09 #9
Du kender ikke en med en Win 7 maskine du kunne afprøve med?
Som #3 skriver burde den kunne læse filerne.
Avatar billede pva Nybegynder
21. september 2012 - 19:45 #10
Jeg har haft prøvet med en Windows 7 maskine.
Men desværre kan den hellere ikke. Jeg beskrev det lidt tidligere.
Har du andre forslag?
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2012 - 20:00 #11
Prøvede du også med en Live-CD?
Nu skriver du "Harddisk - GPT-beskyttelsespartition" men det er der ikke noget som hedder. GPT ( GUID Partition Table) er noget man bruger til harddiske over 2TB, fordi MGR ikke kan læse dem størrer.
En GPT disk bliver partitioneret ganske almindelig med f.eks. NTFS, så derfor kan den læses helt normalt på win7, hvis den ellers er i orden, hvad din disk så åbenbart ikke er.
Du tager vel ikke fejl af "EISA" partition? Den er beskyttet fordi, den indeholder en gendannelse af den windows, som computeren blev købt med. Hvis selvfølgelig den er købt med windows.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2012 - 11:46 #12
Dropper overvågning af spørgsmålet.
Avatar billede pva Nybegynder
12. september 2013 - 11:53 #13
Jeg fik desværre aldrig løst problemet. Men for jeres må i meget gerne dele point'ne. bare læg et svar.
Avatar billede pva Nybegynder
31. januar 2015 - 22:15 #14
lukker