Avatar billede blankigen Nybegynder
21. september 2012 - 16:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Voss ovn selvrens

Hej
Jeg har en vendinde, som har en Voss Ovn (vist nok model GLB 4111).

Hun har renset den i brun sæbe, og har renset efter med rent vand.

Efterfølgende lugter ovnen og maden smager lidt af brun sæbe.

Jeg kan se, at ovnen er at typen selvrensende, og jeg tror at dette er problemet.

Er der nogen som har lidt erfaringer med hvad man skal gøre i denne specifikke situation ?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. september 2012 - 17:12 #1
måske pga http://dengodekemi.wordpress.com/gr%C3%B8nne-husrad/
kan du påføre den et lag brun sæbe, tænde ovnen på 90°c og lade den "bage" i en halv time. Herefter afvaskes ovnen grundigt med rent vand.

Der mangler måske det med at brænde sæben af og vaske grundigt igennem med rigeligt vand.
Avatar billede thov Forsker
21. september 2012 - 17:15 #2
Det skal nok bare brændes af.
Jeg har lige gjort det samme med gas kogepladerne. Uanset hvor grundigt man skyller efter, stinker det af brun sæbe i lang tid.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. september 2012 - 17:19 #3
man kan få en aerosol med 'ovnrens' til at spraye ud som skum i ovnen - det virker og giver ikke 'eftersmag' - men er ikke grønt/økologisk.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. september 2012 - 18:02 #4
En selvrensende ovn kan rense sig selv.
Du skal bare køre den højt op i temperatur så bliver maden på vægene brændt af.
Og hvis du har putter brunsæbe på kan det nok også blive brændt af, men det jo nok ikke meningen du skal putte sæbe på der på de flader som er selvrensende.

læs i manualen, der er sikkert et mærke på temperatur måleren hvor der står R for Rens også skal lågen måske være lidt åben men det står i manualen hvordan du skal gøre.
Avatar billede blankigen Nybegynder
03. oktober 2012 - 22:00 #5
Tak for kommentarerne. Men giv nogle svar, så får I nogle points.
Avatar billede thov Forsker
04. oktober 2012 - 16:16 #6
Jeg står over, tak :-)
Avatar billede blankigen Nybegynder
12. november 2012 - 11:28 #7
.