Avatar billede LiseM Novice
22. september 2012 - 16:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bæser larmer - HP Pavilion dv6

Min pc larmer ad h. til efter kort tid. Den bliver også meget varm. Kører ikke helt vildt mange eller ressourcekrævende programmer, så jeg rænker, om blæseren måske trænger til rensning.

Ku' det være årsagen? Og hvis ja, hvordan gør jeg så det? Apparatet skal vel skilles ad.

Jeg har prøvet at læse svar på andre spørgsmål om blæserstøj, men jeg fatter altså ikke svarene - min fejl ;)

Håber på hjælp.
Avatar billede Mentor Juniormester
22. september 2012 - 16:17 #1
Det er et dårligt tegn, når ens HP Pavilion dv6 bliver meget varm blæseren larmer. Jeg taler her af erfaring :-(

Hvis jeg var dig, ville jeg smutte en tur forbi byggemarkedet og købe noget trykluft på dåse. Det koster ikke alverden.

Og så skal der pustet. Helst udad, men det kræver jo, at du kan skille lidt ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2012 - 16:52 #2
I første omgang havde jeg ikke skilt den ad.
Jeg hade blokeret vingen så den ikke kunne løbe rundt.
Men en støvsuger havde jeg sat den til at suge i bunden hvor blæser suger ind.
Med trykluft på dåse havde jeg samtidigt pustet der hvor blæser puster ud.
Derved skulle nullermænd blive løsnet ug suget ud af støvsugeren.
Det er ikke bare lige at skille en Hp ad.
Har prøvet, men opgav og gjorde som nævnt.
Og pc'en køer her et år efter, og temp faldt fra ca 85 grader til omkring 65 lige efter det var gjort.
Avatar billede sadolin1978 Novice
22. september 2012 - 18:04 #3
en mulig løsning, hvis du kender nogle der kan og tør så lad dem skille den af og rense blæser og ribber hvis blæseren er def. så skift den dele kan findes på www.bærbar-online.dk hvis den ikke kan findes der så prøv www.datamarked.dk
hvis du selv er frisk på det så spare du den middag eller ca 500 kr
Avatar billede Jonaslt Nybegynder
22. september 2012 - 22:28 #4
Jeg har aldrig kunne lide HP. Deres maskiner køler simpelhen ikke ordentligt!
Problemet kan være hvis du har for mange ting i gang på den hvor den simpelhen bliver for varm som simpelhen gør at den vil få blæseren til at køre hurtigere. Husk at den skal kunne trække vejret. Noget der "måske" vil kunne hjælpe kunne være sådan en her: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623856&cks=ASS&assoc=84476DCC-9330-4E27-81A8-B134E45CBAB6

Men i fremtiden vil jeg altså sige du skal gå efter asus/msi :) De er fremragende computere. Har ikke haft en eneste fra asus som ikke har været god og har haft 3 indtil vidre.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 08:27 #5
#4 Jeg er enig i at den skal kunne trække vejret, og den måde at man skal bruge en bærbar på foregår fra et fast underlag. Man bør ikke sidde med den i skødet sengen osv, da den alt for hurtigt vil blive fyldt med fnuller og snavs.
Og ja man skal selvfølgelig ikke have alt for meget kørende i baggrunden. Det kan man afhjælpe ved at installere CCLeaner (eller msconfig-start) og gå i værktøjer og deaktivere elementer i opstart.
#4 Hvor gamle har de været når du har udskiftet dem?
Jeg vil mene at med normalt brug og vedligehold, så bør en bærbar kunne omkring 4 år.
Vi har herhjemme en Acer og en Hp dv6, og med hensyn til vedligehold er Aceren klart bedre. Her kan du på under 5 minutter pille pladen af under bunden og få blæseren ud og rense heatsink.
Det kan man ikke på Hp hvor det skal skilles totalt ad.
Men renser man ikke blæser systemet så er der ikke mange bærbare der overlever de første to-tre år.
Avatar billede Mayuran3 Nybegynder
23. september 2012 - 19:37 #6
køb et andet mærke hp pavilion serien er noget billigt bras;) Mine venner har også pavilion med nøjagtig samme problem, og så er der jo selvfølgelig også problemet med deres batterier der holder i 1 sekund. Køb Asus, Macbook, samsung eller lignende, dét er kvalitet!
Avatar billede LiseM Novice
23. september 2012 - 22:59 #7
Skal lige ha' tid til at læse svarene ordentligt igennem. Har været væk i weekenden. Foreløbig tak.Vender tilbage.
Avatar billede LiseM Novice
25. september 2012 - 16:12 #8
Jeg håber, at I stadig hænger på. Fandt lige ud af, at jeg stadig har mulighed for at få support fra HP, så det prøver jeg nu. Men der er nogle bureaukratiske ting, der skal på plads først, så det tager nok nogle dage. Vender tilbage, når HP har givet et bud.

Foreløbig mange tak.

Og til jer, der siger nej tak til hp: det vil jeg nok også gøre fremover. Min mand har en Toshiba, som er totalt lydløs og fejlfri. Det vil jeg nok satse på, når / hvis denne hp-ting brænder sammen.

Lige nu er der kun to ting at gøre:

1. Vente på HP.
2. Tage back-up !!! HUSK DET NU, ALLESAMMEN
Avatar billede carlo57 Nybegynder
01. november 2012 - 22:43 #9
Venter spændt på HPs svar til LiseM. Fik kommenteret i en gammel tråd, så derfpor en gang til:

Jeg har en HP Probook 4525s, sku være det helt vilde. Kører også fint, men har nøjagtig samme støjproblem som f eks lennart. Ingen hjælp at hente hos HP. Min hustru har en nøjagtig magen til bare 3 mdr yngre (altså HPen:-)) - den larmer til gengæld ikke ret meget.

Når min blæser kører op i vanvittig hastighed, er det tilsyneladende tilfældigt, det sker selv om det IKKE er nogen programmer åbne og ingen uvedkommende processer der kører. Jeg må vist også bare spare sammen til en anden - og det er så også sidste gang jeg har købt en HP.
Avatar billede LiseM Novice
02. november 2012 - 17:14 #10
Jeg venter også spændt på HP's svar.

Jeg henvendte mig til deres support i slutningen af september. Det skal lige siges, at jeg har tilkøbt support. Det tog så sin tid inkl. et par fejlekspeditioner hos HP, før jeg fik et sagsnummer og kunne ringe til en supporter.

Ham, jeg talte med, foreslog mig at vende bunden i vejret, pille batteriet ud og så støvsuge køleribberne, mens jeg holdt blæseren fast med en tændstik ell. lign. Som sagt, så gjort.

Det var ikke nogen særligt god løsning, for problemet eksisterede stadig.

Derefter mailede jeg (som jeg havde fået oplyst, at jeg kunne) og bad om at blive ringet op den næste dag - havde ikke lyst til at skulle sidde stand-by i dagevis.

Ca 3 uger senere modtog en telefonsvarer besked om, at min sag stadig var åben og de ville høre til status!! FLOT, ikke? De ville ringe tilbage, hvis jeg ikke selv henvendte mig. Det er der så gået 2-3 uger med at vente på.

Så det er nok også sidste gang, jeg har købt HP. Jeg skal have fat i dem igen og vender tilbage snarest.
Avatar billede LiseM Novice
14. november 2012 - 22:50 #11
HP forsøgte at ringe til mig et par gange, hvor jeg ikke havde mulighed for at tage min telefon.

I sidste uge var min internetforbindelse nede et par dage, så jeg opdagede for sent en mail, hvor de skrev, at de nu havde forsøgt at kontakte mig telefonisk, og at hvis jeg ikke ringede tilbage senest næste dag, ville min sag blive lukket.

Som sagt, så gjort.

Så nu må jeg bare prøve at støvsuge den jævnligt og hjælpe til med noget trykluft.

zorenzen og 220661: send venligst svar!

Og Mange tik til alle.
Avatar billede LiseM Novice
25. november 2012 - 17:16 #12
Jeg har ikke fået svar fra zorenzen og 220661, så jeg lukker nu.

zorenzen og 220661: Hvis I fortryder, så giv lyd. Så finder vi ud af det.

Tak igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2012 - 17:25 #13
Velbekomme
Jeg fortryder ikke noget:-)
Har bare ikke fået mail fra din tråd på længe.
Har lige fået indlæg #7 til #12 på en gang! Sådan skal det gøres.
Det samme problem har zorensen så måske også?
Det kører bare for Eksperten ;-)
Avatar billede carlo57 Nybegynder
10. januar 2013 - 20:22 #14
Hej med jer alle

Jeg fandt aldrig en løsning på mit blæserproblem - men min HP4525 løste det selv ved, at brønde sammen - 3 mdr før de to års reklamationsret.

Få dage efter fik jeg fra forhandleren DUSTIN.DK  tilbudt en Lenovo B590 med win8. Den har jeg netop modtaget og det tegner da rigtig godt.

Så bye-bye HP for ever

Hilsen
Henry