Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 11:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Internet forbindelse kan ej etableres...

Hejsa.
I får lige histiorien fra starten så fremt der er vigtige detaljer gemt i denne;
Min datters PC (HP Pavillion G6) gik for nyligt ned med et problem hvor den mister forbindelse til hardisken. Efter lidt søgning på nettet (på min egen PC) finder jeg ud af at det åbenbart er et kendt problem som oftest afhjælpes ved at tage harddisken ud og ind igen. Det gjorde jeg så, og problemet var løst.
Dernæst satte jeg den igang med at opdatere spillet WOW, i forbindelse med den seneste opdatering, og så røg vi ud at handle. Da vi kom hjem var PC'en slukket af sig selv (på trods af at strøm var sat til og tændt). Efter at have tændt den igen, kunne jeg nu ikke længere få forbindelse til internettet (hverken trådløst eller med kabel.
Har nu siddet hele weekenden og revet håret ud med forskellige løsningsmodeller fra nettet (igen googlet på min egen PC). Og en lang historie kort fortalt, vil jeg tro at min datter igennem længere tid har forsømt at opdatere såvel windows, samt diverse adobe programmer og Java, hvilket har medført at hun har fået en virus.
Ud over at jeg ikke kan få forbindelse til internettet, er Windows Firewall også sat ud af spil (kan ikke genaktiveres).
Mit største problem lige nu er at jeg ikke kan lave en systemgenopretning da en sikkerhedskopi aldrig er blevet lavet (det lærer man så af...). Og da maskinen er købt i Elgiganten, har jeg heller ikke installations CD'erne. Og fordi maskinen ikke kan komme på nettet, kan jeg umiddelbart ikke opdatere windows heller...
Maskinen kører win7 64 bit operativsystem.
Enhedshåndtering viser et par udråbstegn ved flere poster under Netværkskort, men når jeg søger på drivere til disse (på min egen PC), ryger den i sidste ende hele tiden direkte til Windows update som kun kigger på den maskine er forbindelse med og vil gøre det hele automatisk (kan altså ikke downloade drivere til eksternt medie, og flytte dette til den dårlige maskine).
Nå, men til mine spørgsmål;
1. Er der et sted hvor man kan man downloade Microsoft drivere selvstændigt, til et eksternt medie (så jeg kan kopiere den over på den maskine som ikke vil på nettet)?
2. Hvordan genopretter man sit system uden installations CD'erne (og uden en sikkerhedskopi)? Tænker nok at jeg er nødt til at indlevere den til Elgiganten (med mange ugers ventetid som resultat)...
Hvis du har læst hertil så mange tak:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 12:07 #1
Man kan installere en pc om ved at låne en dvd med samme styresystem som din datters er installeret med. Når der spørges om nøgle bruger man bare den der står i bunden af pc.
Fordelen (som jeg ser det) ved denne metode er at man undgår de programmer som pc er født med, og kun får Windows.
Du kan hente drivere til pc ved producents hjemmeside og lægge dem på en usb pind og installere derfra.
Har du ikke denne mulighed, så skal man forsøge at få nettet til at virke og bruge et program til at finde drivere. Denne her er fin til det:
http://www.driverupdate.net/  (den gule til venstre som er gratis)
Skal registreres men er gratis.
Når drivere er fundet kan programmet også lave en backup, som man evt kan brænde på en cd bagefter til en anden gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 12:08 #2
I enhedshåndteringen kan man finde hardware id på komponenterne og den vej prøve at finde en egnet driver til netkortet.
Det gøres fra din pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 12:18 #3
#2 Finde hardware id på datters pc og søge på din pc.
http://www.youtube.com/watch?v=nAHttKEnI70
Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 12:30 #4
Mange tak for hurtigt svar:-)

Da det er begrænset havd min datter ellers har installeret, overvejer jeg kraftigt at køre en system recovery, ved opstart, og genetablere fabriksinstillingerne. Vil det mon ikke være nemmere i sidste ende?

Jeg tænker at jeg kan bruge langt tid fortsat på at få det hele til at fungere igen, selv hvis det lykkes mig at finde drivere (der er jo også problemer med firewall'en)...
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 12:40 #5
Jo det kan du sagtens hvis denne mulighed er til stede.
Husk backup af personlige filer da drevet slettes helt ved indlæsning til fabrikstilstand.
Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 12:51 #6
Har lavet backup nu og igang med system genopretning (fabriksindstillingerne). Krydser fingre:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 13:01 #7
Du melder bare tilbage når den er færdig med status om drivere osv.
Husk at besøge Windows Update rimelig hurtig, og hav dit antivirus program på med det samme. Er der et købeprogram på den, når den kommer tilbage og i ikke kan bruge det, så fjern det og installer et nyt. Mange har en removal tool til at fjerne det så det kommer helt væk.
Eksempel for Norton:
https://www-secure.symantec.com/norton-support/jsp/help-solutions.jsp?docid=kb20080710133834EN_EndUserProfile_da_dk&product=home&pvid=f-home&version=1&lg=en&ct=us
Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 13:07 #8
Oprindeligt havde den Norton, som jeg dog afinstallerede efter endt prøvetid. Herefter har jeg bare kørt med Windows standard firewall, og MS security essentials.  Gør også dette på min egen PC, men opdaterer dog jævnligt båder windows, og diverse programmer, hvilket umiddelbart fungerer fint hidtil.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 13:14 #9
Super:-)
Godt du er opmærksom på dette.
Som supplement vil jeg dog anbefale du henter Malwarebytes (bere i free udgave) og bruger den som supplement til MSE.
Opdater programmet og kør en ugentlig scanning med det:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button
Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 14:20 #10
Så kører den igen med netforbindelse og med opdateret windows og MS security essentials:-)
Avatar billede Runelarsen73 Nybegynder
30. september 2012 - 14:21 #11
Mange tak for assistance:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 15:38 #12
Velbekomme.
Lukke tråd:  http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo