Avatar billede nthorup Praktikant
02. oktober 2012 - 20:35 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bundkort ved at dø?

Hej alle.

Jeg har en 4-5 år gammel pc, bortset fra GPU og PSU der kun er 1 år gammelt.

Her på det seneste har jeg fået problemer med at få liv i den, og jeg skal sidde og tænde og slukke for den i ca. 20 min. førend at jeg får et skærmsignal - derfetr kører den fint.
Jeg har både prøvet at sætte min skærm til både i graffikkortet og bundkortet, med samme resultat. Jeg har også udskiftet batteriet på bundkortet. Jeg har også prøvet at sætte en anden skærm til, også samme resultat.

Jeg er selv ved at føle mig sikker på at det må være bundkortet der er ved at dø. Hvad siger i?
Avatar billede trim Praktikant
02. oktober 2012 - 21:17 #1
Jeg har haft lignende problemstilling her på det sidste, og det endte igår med at den slet ikke ville starte. jeg testede powerknappen og alt hardware incl ram uden at finde fejlen. Idag fik jeg så lækker ny maskine og en tynderne bankbog:-)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2012 - 00:42 #2
Kan det være det er din PSU der har det svært? Nogen gange kan der komme sådanne fejl når PSU'en ikke kan leverer strøm nok til bundkortet.

En anden "Desperat" ting du kan prøve at gøre hvis du alligevel vil skifte dit bundkort ud, så smid den i ovnen på 100gr i 10 min, det kan nogen gange hjælpe med at "sætte" komponenterne så hvis der er nogen dårlige lodninger eller lign, så kan det måske lige kick-starte den...

Det kan der ikke ske noget ved...
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2012 - 07:35 #3
du kan jo teste det ovenpå windows med

burn in test standard

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

far cd via hirens (hvis windows ikke virker eller efter eget ønske)

http://www.hiren.info/pages/bootcd

hentes her

næsten ned i bunden zip

http://www.hirensbootcd.org/download/

lad os høre hvad du kommer frem til

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
03. oktober 2012 - 15:05 #4
Tak for de hurtige svar!

Jeg lavede en burnIn Test med følgende resultat:

**************
RESULT SUMMARY
**************
Test Start time: Wed Oct 03 14:44:57 2012
Test Stop time: Wed Oct 03 15:00:01 2012
Test Duration: 000h 15m 04s
Temperature CPU 0 average (Min/Current/Max): 28.0C / 36.5C / 38.3C
Temperature CPU 0 core 0 (Min/Current/Max): 29.0C / 39.0C / 40.0C
Temperature CPU 0 core 1 (Min/Current/Max): 28.0C / 36.0C / 38.0C
Temperature CPU 0 core 2 (Min/Current/Max): 27.0C / 35.0C / 37.0C
Temperature CPU 0 core 3 (Min/Current/Max): 28.0C / 36.0C / 38.0C
Temperature HDD 0 (MAXTOR STM3250310AS ATA Device) (Min/Current/Max): 36.0C / 37.0C / 38.0C
Temperature HDD 1 (SAMSUNG HD103UJ ATA Device) (Min/Current/Max): 23.0C / 26.0C / 26.0C
Temperature HDD 2 (WDC WD2500JB-00GVC0 ATA Device) (Min/Current/Max): 29.0C / 31.0C / 31.0C
Temperature GPU 0 (ASUS EAH6870 Series) (Min/Current/Max): 44.0C / 56.0C / 56.0C

Test Name                  Cycles  Operations      Result Errors  Last Error
                      CPU  61      443 Billion    PASS  0        No errors
            Memory (RAM)  17      77.863 Billion  PASS  0        No errors
              2D Graphics  3        12852          PASS  0        No errors
              Temperature  -        -              PASS  0        No errors
                    Sound  9        16.813 Million  PASS  0        No errors
                Disk (C:)  2        11.466 Billion  PASS  0        No errors
                Network 1  3        142160          PASS  0        No errors
TEST RUN PASSED

Vil det så sige at bundkortet har det fint?

Og hvad kan det mons tro så være?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2012 - 15:42 #5
ja som jeg ser det så er det ok - den viser jo ikke nogen fejl

det kunne så ligene en windows fejl men inden du geninstallerer den så prøv lige denne her

http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

du kan hente den her

http://majorgeeks.com/downloadget.php?id=7949&file=9&evp=945253233b1a6e169dbbff17c82f6f19

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
03. oktober 2012 - 17:31 #6
Tror der blev ramt plet der. Jeg kunne i hvert fald tænde den i første forsøg - også efter at den havde været slukket i en times tid.

Mange tak for hjælpen, det var super ikke at skulle ud og bruge en masse penge på en ny pc lige nu!
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2012 - 08:03 #7
lægger et vsar du kan acceptere

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
04. oktober 2012 - 08:18 #8
Tak.

Problemet er dog genopstået her til morgen. Så efter at computeren har været slukket hele natten, så kan den ikke tænde igen:(

Er næste skridt så at slagte den? Altså at geninstallerer windows?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2012 - 08:43 #9
det er muligvis løsningen men hvis ikke så husk at på hiresnligger et hav af programmer også til at teste hardware INDEN windows er på

http://www.makeuseof.com/tag/quickly-easily-disable-metro-user-interface-windows-8/

gå denne vej ind og fjern partition c og opret en ny på samme størrelse i et huk

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

nu bliver dit drev c auto formateret og er som nyt(-slitage)

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
04. oktober 2012 - 11:02 #10
Ok. Så vil jeg prøve at geninsatllere windows vista her i weekenden (I morgen Fredag nok).

Vender lige tilbage med resultatet Lørdag eller Søndag.
Avatar billede nthorup Praktikant
06. oktober 2012 - 06:53 #11
Så er windows geninstalleret fra ny af, men det  hjalp desværre ikke.

Jeg har tilgengæld fundet ud af at problemet kun er der når computeren er kold (har været slukket i 5+ timer). Når jeg så tænder den starter BIOS op normalt (giver et enkelt bip), men der kommer ikke noget skærmsignal og windows booter heller ikke.
Hvis jeg så bare lader pc'en står tændt i 15-20 min og så slukker og tænder den, så starter den op normalt, så det er som om at den skal varmes op førend den virker.

BurIn testen jeg lavede var imens computeren var varm - måske derfor den ikke fandt noget?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 07:27 #12
nej det er lige meget om maskinen er varm eller kold
men det kunne godt ligne et dårligt graffikkort

men ved det faktisk ikke

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
06. oktober 2012 - 08:26 #13
Ah.
Det er det samme hvis jeg bruger skærmporten på motherboardet (on-board graphic), men derfor kan det godt være GPU'en det er galt med alligevel? Eller er der så nok motherboardet?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 09:06 #14
ved det ikke men måske skal du opdatere din bios på bundkortet

så er det udelukket

hvad er det for et bundkort
kan ikke lige se det me nkan have overset det

find ud af hvad din bios hedder

denne her viser dig hvad version du har inde

http://www.filehippo.com/download_cpuz/

siw kan det også

men du fik vist ikke testet med hirens
den kan det der hvis der er fejl på graffikkort eller andet

i bunden under testing tools ligger bl.a denne her
CPU/Video/Disk Performance Test 5.7
men der er mange
CPU/Video/Disk Performance Test 5.7

http://www.hiren.info/pages/bootcd

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
06. oktober 2012 - 14:37 #15
Mit motherboard er et Gigabyte GA-G31M-S2L
BIOS'en der ligger på hedder F4 og er fra 01/02/2008.

Inde på gigabyte's hjemmeside findes der både en F9 og en F10f BIOS (F10f'en er i beta står).

Hvilken en skal man vælge?

De findes her: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2693#bios
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 15:55 #16
du skal vælge IKKE beta
beta skal man kun hente hvis man er dreven til fejlfindning med bios
der kan være mange små fejl i men man kan også være drønende heldig at den bare kører perfekt

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2693#bios

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
06. oktober 2012 - 16:30 #17
Tog F9'eren. Kan dog ikke installerer den da programmet ikke er kombatibelt med Windows 64 bit. Har heller ikke noget floppy drev til at installerer fra under start-up.

Så det er noget æv....Nogen idéer?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 19:52 #18
du skal lave en usb pen bootable og lægge bios ind den vej hvis du kan

eller gør man det ved at lave en cd bootable med bios på og så gøre det den vej
det vil jeg ikke kunne gøre online

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
17. oktober 2012 - 13:40 #19
Så lykkedes det at få opdaret BIOS til den nyeste (F9).

Jeg fik også lavet en BurnIn test hvor grafikkortet fik en større tur:

**************
RESULT SUMMARY
**************
Test Start time: Tue Oct 16 21:52:13 2012
Test Stop time: Tue Oct 16 22:07:15 2012
Test Duration: 000h 15m 02s
Temperature CPU 0 average (Min/Current/Max): 28.8C / 38.3C / 40.8C
Temperature CPU 0 core 0 (Min/Current/Max): 30.0C / 40.0C / 44.0C
Temperature CPU 0 core 1 (Min/Current/Max): 29.0C / 37.0C / 40.0C
Temperature CPU 0 core 2 (Min/Current/Max): 27.0C / 38.0C / 40.0C
Temperature CPU 0 core 3 (Min/Current/Max): 29.0C / 38.0C / 39.0C
Temperature HDD 0 (MAXTOR STM3250310AS ATA Device) (Min/Current/Max): 37.0C / 37.0C / 37.0C
Temperature HDD 1 (SAMSUNG HD103UJ ATA Device) (Min/Current/Max): 26.0C / 26.0C / 26.0C
Temperature HDD 2 (WDC WD2500JB-00GVC0 ATA Device) (Min/Current/Max): 31.0C / 31.0C / 31.0C
Temperature GPU 0 (ASUS EAH6870 Series) (Min/Current/Max): 45.0C / 57.0C / 58.0C

Test Name                  Cycles  Operations      Result Errors  Last Error
                      CPU  62      381 Billion    PASS  0        No errors
            Memory (RAM)  18      73.989 Billion  PASS  0        No errors
              2D Graphics  2        10467          PASS  0        No errors
              3D Graphics  2        89535          PASS  0        No errors
              Temperature  -        -              PASS  0        No errors
          Video Playback  62      787            PASS  0        No errors
                Disk (C:)  1        9.499 Billion  PASS  0        No errors
TEST RUN PASSED

Det har desværre ikke løst problemet og det tager stadig 30-40 min. tænd/sluk førend at jeg får skærmsignal.....

Noget andet man kan prøve?
Avatar billede nthorup Praktikant
26. oktober 2012 - 11:16 #20
Nu har jeg prøvet at tage mit grafikkort fra, og nu vil pc'en boote helt normalt!

Så det må vel være graffikkortet eller PSU'en? Og hvordan udelukker jeg det ene eller det andet?

Mit graffikort et ASUS EAH6870: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-eah6870-dc-2di2s-1gd5-1-gb-id-4606699.aspx

Min PSU er en Corsair TX Series V2 650W: http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx650-v2-id-6876638.aspx
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 14:16 #21
ja se det tror jeg ikke du kan

graffikkortet laver jo billede for dig

strømforsyningen kan man jo heller ikke undlade
Avatar billede nthorup Praktikant
26. oktober 2012 - 14:50 #22
Nej det giver jo god mening.

Nu har jeg sendt graffikkortet ind som en rma sag da det kun er 14 mdr gammelt og der så stadig er garanti på, så nu får vi at se:)

Vender tilbage så snart jeg hører fra dem.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 15:16 #23
ok held og lykke

m.v.h
Avatar billede nthorup Praktikant
08. november 2012 - 17:13 #24
Problemet er nu løst!

Det var hverken grafikkort, strømforsyning, eller bundkort. Men derimod min skærm der er i stykker......

Det havde jeg godt nok ikke regnet med, men dejligt kun at skulle købe ny skærm i stedet for hel ny pc.