Avatar billede JTPUK Nybegynder
13. oktober 2012 - 11:06 Der er 16 kommentarer

Afkrydsning

Hej

Jeg har på en database en masse varer, og når disse er solgt klikker jeg i et afkrydsningsfelt, når dette er gjort vil jeg gerne kunne genbruge varernr. hvordan gør jeg det???
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 11:21 #1
"når dette er gjort vil jeg gerne kunne genbruge varernr. hvordan gør jeg det??? "

Hvordan vil du gøre det? Hvis det er et autonummerfelt, kan det ikke lad sig gøre. Hvis ikke kan du lade varenr tilgå i en variabel, åbne f.eks. en ny form og overføre variablen til varenummer feltet. Men som sagt lidt mere info.
Avatar billede JTPUK Nybegynder
13. oktober 2012 - 11:29 #2
Jeg har i min database: Varenr. / billede / pris / solgt (hvor jeg kan afkrydse)
Varenr er tal.
Jeg sætter selv nummeret ind, da jeg allerede har varenr på selve varen.
Men når jeg så krydser min vare af i databasen at den er solgt så vil jeg gerne kunne genbruge varenr. til nye varer.

Var det en bedre forklaring?
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 11:52 #3
Er dit varenr et autonummerfelt? Det er afgørende for at kunne genbruge varenr. Hvis varenr er indekseret uden dubletter kan du heller ikke genbruge det.

Arbejdet du i en formular?
Avatar billede JTPUK Nybegynder
13. oktober 2012 - 12:06 #4
Nej jeg ved faktisk ikke så meget om database...
Men jeg tror det er nemmere hvis jeg bare sletter varen når den er solgt.
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 12:21 #5
Du skal ind i tabeldesign for at afgøre felttypen. Hvis du har mange data om varen vil det da være nemmere at gemme data istedet for at alette dem og indtaste dem igen.
Avatar billede JTPUK Nybegynder
13. oktober 2012 - 12:51 #6
Hvor henne i tabeldesign? for når jeg trykker derinde så sker der ingen ting...
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 13:00 #7
Du skal åbne tabellen i designvisning og sætte markøren i det relevante felt. Så bør du kunne aflæse feltets egenskaber.
Avatar billede JTPUK Nybegynder
13. oktober 2012 - 13:05 #8
Ok. fandt den, men hvordan "fortæller" jeg databasen at jeg vil gemme mine solgte varer og genbruge varernr.?
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 13:22 #9
Når du har afkrydset varenr som solgt, vil data jo blive gemt og markeret som solgt.

Når du vio genbruge varenr, må du jo lade databasen søge efter det pågældende varenr. Det er en relativ simpel kode, men du er nødt til at fortælle mig, om de arbejder i en formular, for du kan ikke gøre det på tabelniveau.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 21:27 #10
Jeg tror din tabel opbygning er sat lidt forkert sammen. Normalt vil  man kun gøre, som du gør hvis et varenr udgår.

I store træk skal du have en varetabel og en salgstabel resten gøres med forespørgsler.

Hvis du sender din db til spg.eksperten@gmail.com så skal jeg prøve at give dig et skub i den rigtige retning!~)
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 21:35 #11
spg > Jeg tror du har helt ret i din betragtning. Jeg tror også det er et spørgsmål om grundlæggende forståelse af relationsdatabaser.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 21:52 #12
Ja, der går lidt før man helt forstår en relationsdatabase!~)

mugs>ka' du få tiden til at gå?
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 22:06 #13
Jeg gik på pension for snart 2 år siden, og det har jeg ikke vænnet mig til endnu. Men jeg mangler stadig en del i haven inden den kan lukkes ned. Så jeg har da lidt at lave endnu. Men da jeg arbejdede, havde jeg med databaser at gøre, og nu er det udelukkende spørgsmål herinde der holder mig igang indenfor disciplinen, så jeg er ved at blive noget rusten.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 22:17 #14
har du ikke nogle access projekter til at holde dig kørende?
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2012 - 22:26 #15
Jo  Jeg har da lidt privat arbejde. Men da jeg arbejdede, stillere arbejdsgiveren officepakken til rådighed til privat brug. Så jeg måtte ud og købe den privat i 2010, og må indrømme, at mine små private projekter ikke har ansporet mig synderligt til at lære 2010 at kende, men jeg har da planer om at gå igang, men først skal haven være færdig, derefter huset males overalt, så indtil videre er der egntlig nok at lave når jeg tænker mig om.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 22:27 #16
Godt ord igen!~)