Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. oktober 2012 - 11:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Problem med form validering

Jeg har denne form hvor jeg bruger jQuery til validering og css til bedre brugervenlighed. Den virker mere eller mindre som forventet, men der er et problem med selectboksene.

Problemet kan ses ved at loade siden med formen og klikke Send uden at fylde nogen felter. Alle felter vil give fejl. Dernæst prøv at vælge noget i de tre selectbokse. Klik send. De tre selectbokse med rigtige valg vil stadig være røde. Hvordan får jeg valideret selectboksene - dvs. fjernet class .error, når der er valgt en værdi som ikke er "Select..."?

Håber det giver mening.
Avatar billede olebole Juniormester
13. oktober 2012 - 16:36 #1
<ole>

Det valideringsscript, du har fundet, er ikke kompatibel med nogen af de HTML-versioner, vi hidtil har set. Der findes ikke en valid attribut med navnet controlid.

Endvidere bremser det i hvertfald min udfyldelse, når jeg ved allerførste første ciffer i telefonnummeret får at vide, jeg har lavet en alvorlig fejl. Alvorlig må den formodes at være, når feltets omgivelser farves rødt - og jeg får banket et blodrødt udråbstegn i ansigtet.

Det hjælper mig ikke - det gør min udfyldelse unødigt besværlig. Scriptet virker ved første øjekast ganske 'funky', men det er nok ikke særlig hensigtsmæssigt, hvis formålet er at lette brugerens udfyldelse af formularen.

Selvom den efterhånden har nogle år på bagen, er denne artikel om formvalidering i et psykologisk lys absolut anbefalelsesværdig  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
15. oktober 2012 - 11:10 #2
Hmm ok, jeg prøver forfra. Jeg lukker spørgsmålet.