Avatar billede jakob5 Nybegynder
22. oktober 2012 - 21:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Det at lave en app

Hej eksperter,

jeg fik en god idé til en app, som jeg som et experiment gerne ville lave. Men så stødte jeg på nogle grundlæggende app spørgsmål, her er de. Hvis man ikke ville brugge sådan et
drag-and-drop program (ved ikke om de findes til app brug) til at lave ens app, så skal det jo skrives i computer kode, men hvilken computer kode bruges til apps, og er det den samme ved alle apps? Og hvilket program kan man skrive computer koden i?
Vær venlig kun at lægge positive/konstruktive svar, så udelad helst svar om hvor dum jeg er og hvor dumme mine spørgsmål er, hvis de er det.

Jakob
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2012 - 21:47 #1
Naar du skriver app mener du saa som forkortelse for applikation eller mener du specifikt applikationer til mobile telefon, som er blevet kendt som apps i brede kredse?

Jeg gaetter paa det sidste.

Til iPhone udvikler man i objective-C og til Android udvikler man i Java.

Der findes visse cross-platform development kits som kan generere til begge (PhoneGap etc.).

Du slipper naeppe for at skrive kode.

Saa du skal nok starte med at laere at programmere.
Avatar billede sinumsen Nybegynder
22. oktober 2012 - 21:48 #2
Det er skam ikke et dumt spørgsmål, men dog noget af et projekt hvis du ikke ved noget om det i forvejen.

Jeg har kun erfaring med apps til mac/iPhone, så her er mine input for disse.

Der er ingen vej uden om det gratis program fra Apple der hedder Xcode. Det kan dowloades via App Store (ikke den app store i iTunes, men det selvstændige program).

Selve programmeringssproget er ObjectC som kræver lidt studie at sætte sig ind i. Jeg er ikke selv en mester i det, men har samlet lidt viden om det via forskellige e-books om emnet samt noget video training.

Men hvis det slet ikke er til osx/ios du vil udvikle, så er min indlæg ikke meget værd - måske du også kune have været lidt mere specifik :)
Avatar billede sinumsen Nybegynder
23. oktober 2012 - 15:03 #3
På comon.dk er der en lille micro beskrivelse af forskellige værkøjer her: http://www.comon.dk/galleri/udviklingafmobilapps_comon?
Avatar billede jakob5 Nybegynder
23. oktober 2012 - 15:26 #4
Mange tak for begge indlæg, i har ret i at jeg ikke var klar nokved brug af ordet "app", men som i begge to har gættet så mener jeg app til Iphone.

Kender i nogle steder på nettet hvor man kan lære Object C?

Spørgsmål til Sinumsen: Jeg regner ikke med at man skal skrive koden på Iphone, og den eneste App Store jeg kender ligger på Iphones, så hvordan downloader man det til sin pc?

Jakob
Avatar billede sinumsen Nybegynder
23. oktober 2012 - 15:36 #5
Jeg må desværre skuffe dig med, at Apples program Xcode, som jeg foretrækker at anvende, da der er mest hjælp og info at finde om dette program, samt at mange bøger om emnet tager udgangspunkt i Xcode. MEN det kan kun køre på mac... Så hvis du er pc bruger, så må du kigge lidt på det link jeg lagde til comon og se om der er nogle af de programmer de lister der du mener kan bruges.

Der er skrevet bunker af bøger om at lære object c - prøv engang at google ebook learning object c. Du kan finde bøgerne på amazon, eller du kan lede efter nogle gratis dowload bøger om emnet.
Avatar billede MADOlsen Forsker
23. oktober 2012 - 15:37 #6
#4 Det har været sådan (har ikke hørt andet, så går ud fra, at det stadig gælder), at man skal have en Mac for kunne udvikle til iOS. Bl.a. derfor holder jeg mig til at udvikle til Android.
Avatar billede jakob5 Nybegynder
23. oktober 2012 - 17:41 #7
Mange tak for hjælpen. Arne_v og sinumsen hjalp mest, kan man dele pointene mellem jer?

Jakob
Avatar billede jakob5 Nybegynder
23. oktober 2012 - 17:45 #8
Sidste spørgsmål:
Har i nogle erfaringer med om Java eller Object C er nemest at starte med når man aldrig har programmeret før?

Jakob
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2012 - 13:39 #9
Java er meget brugt som begynder sprog.

Jeg er lidt mere skeptisk overfor objective-C til begyndere (men da jeg ikke selv programmerer i det, saa betragt ikke den mening som den endegyldige sandhed).
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2012 - 13:39 #10
man kan godt dele point, hvis begge smider et svar
Avatar billede jakob5 Nybegynder
24. oktober 2012 - 14:56 #11
ok mange tak for hjælpen, især arne_v og sinumsen, så læg et svar ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2012 - 18:46 #12
svar
Avatar billede sinumsen Nybegynder
25. oktober 2012 - 18:03 #13
Hov der kom jeg vist for sent ind på eksperten.. Alle points er jo uddelt :/
Avatar billede jakob5 Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:00 #14
jeg tror godt du kan nå det hvis du lægger et svar, ud fra hvad arne_v har skrevet, så prøv. :-)
Avatar billede sinumsen Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:07 #15
Det er ikke muligt at lægge svar længere da tråden som sådan er lukket efter at points er uddelt, men jeg overlever vel nok ;)
Avatar billede jakob5 Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:53 #16
ok, det er jeg ked af da du hjalp mig meget. Men mange tak for hjælpen.