Avatar billede grk Novice
25. oktober 2012 - 19:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af celler i Office 2010 Excel

Jeg har et spørgsmål vedrørende opsætning af en formel til alarm.

Celle kollonne B række1 skal være en tæller for alarm indput. Skal være grøn ved 0 alarm og blive rød ved første alarm.

Celler i kollonne A kan være tal eller bogstaver.

Alt startes fra række 4 for alle kollonner.

Der startes med at indskrive i celle kollonne A række 4, derefter 5, o.s.v nedefter.

Når der så i celle kollonne A fra række 4 til række 9 er indsat tal eller bogstaver, skal det udløse en alarm i celle kollonne B række 4 HVIS DER I CELLEN IKKE ER INDSKREVET TAL ELLER BOGSTAVER.

Det skal forståes således, at der i cellerne kollonne A max må være 5 celler efterfølgende med tal eller bogstastaver, den 6 celle udløser alarm.

Celle i kollonno B række 4 vil blive rød, da der ikke var indtastet noget, efter at celle i kollonne A række 9 blev indskrevet med tal eller bogstaver.

Efterfølgende vil der komme alamer hvis man ikke udfylder i kollonne B. De alarmer bliver sammen talt i celle kollonne B række 1

Denne opgave er måske meget svært at forstå, men stil endeligt spørgsmål, da jeg gerne skulle havde løst denne opgave.

Håber der er en Excel geni her til stede.
Avatar billede tbak Nybegynder
27. oktober 2012 - 15:54 #1
Det kan du løse med betinget formatering:

Stil dig på B4 (alarmcellen) og tryk på Betinget formatering
1. vælg Ny regel
2. vælg Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres
3. Indtast følgende formel: =TÆLV(A4:A100)<>5 i formelfeltet
4. Tryk på knappen [Formater]
5. vælg fanen Fyld
6. tryk på den røde farve
7. tryk på [OK]

Celle B4 vil ny være farvet rød indtil der er 5 celler og kun 5 celler i kolonne A, der er udfyldt fra række 4 og nedefter.

Håber det kan bruges

PS. Formlen checker kun de første 100 rækker, så hvis der skrives noget i række 101 sker der ikke noget, men det kan du bare ændre ved at ændre formlen i punkt 3 til at omfatte nogle flere linier f.eks. A4:A1048576
Avatar billede grk Novice
28. oktober 2012 - 10:13 #2
Hej tbak. Tak for dit gode svar, det var næsten sådan det skulle virke, men ikke helt som jeg gerne ville. Det er også svært at beskrive hvordan det skal virke. Jeg har lavet en diagram som viser hvordan jeg gerne vil havde det til at virke, men kan ikke vedhæfte noget her. Du må meget gerne sende en mail til mig, hvis du har lyst til at hjælpe med dette. Du kan sende til mig på    support(a)qxy.dk  så kan jeg sende dig diagrammet.
Avatar billede tbak Nybegynder
28. oktober 2012 - 12:14 #3
Hej grk. Tak for fremsende billede. Skal det forstås sådan at for hver gang der er en dato i kolonne B, skal der være data i de efterfølgende 5 rækker i kolonne A, ellers udløses alarmen?
Avatar billede grk Novice
28. oktober 2012 - 12:32 #4
Det skal forståes sådan her. I kolonne B3 er der indskrevet data, hvis B3 havde været tom, ville en alarm blive udløst ved indskrivning af data i A8. Der bliver indskrevet data i A9 og det udløser så en alarm i B4, da denne ikke har indskrevet data. Bliver der så igen udfyldt data i A10 vil det udløse en alarm i B5, da den overskrider de MAX 5 tomme kolonner. Disse alamer bliver ført til B1, så man kan se hvor mange alamer der er kommet. Når man så har udfyldt data i en celle som har udløst en alarm, skal alarmen forsvinde.