Avatar billede exp Juniormester
29. oktober 2012 - 11:02 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

jQuery: event hvis musen forlader viewport

Hejsa eksperter,

jeg er ikke specielt stærk til jQuery, derfor spørger jeg her:

Jeg vil gerne kunne tracke (via en event) hvis:
1. en brugers mus forlader viewporten
2. viewport kommer ud af fokus (fx hvis brugeren åbner et nyt program)

Kan det lade sig gøre? Og Hvordan?
Avatar billede The_Buzz Novice
29. oktober 2012 - 11:53 #1
http://api.jquery.com/hover/

Se første example

$(selector).mouseenter(handlerIn).mouseleave(handlerOut);

kan laves som f.eks.
<div id="viewport" style="border:2px solid black; background-color:red;width:500px;height:200px;">
<script>
    $("#viewport").hover(
  function () {

  },
  function () {
    alert('Du forlod viewport');
  }
);
</script>
Se preview: http://test.modified.dk/viewport.php
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2012 - 14:26 #2
<ole>

Det er nu ikke helt så let  =)

Du skal lægge handleren på BODY elementet, men det er ikke altid, browseren fanger en mouseout/mouseleave event på BODY'en, når handlingen foretages på kanten af viewporten.

Hvis 'virker somme tider' er godt nok, kan det lade sig gøre  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
29. oktober 2012 - 20:56 #3
Ellers gemmer du selv viewpoints, og tjekke hvor musemarkøren befinder sig.
Avatar billede exp Juniormester
17. december 2012 - 22:55 #4
Undskyld, havde helt glemt dette spørgsmål.

@olebole:
"Virker somme tider" er helt acceptabelt. Det er ikke til en kritisk need-to-have funktion, men i høj grad kun nice-to-have.

@The_Buzz:
I det konkrete tilfælde er det body, det handler om. Mere konkret vil jeg åbne en modal-popup, hvis brugeren åbner en ny fane eller tab'er væk fra browseren.