Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 11:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sæt værdi til '0' i div. felter, hvis en given celle er '0'.

Hej

Jeg sidder helt fast i mit problem her :( Og en længere søgning på nettet har desværre ikke kunne afhjælpe problemmet.

Mit problem går på at jeg har et regneark hvor jeg har nogle 'On/ Off' felt(dropdown). Nu ønsker jeg hvis det overhovdet er muligt, at nogle bestemte celler skal sætte deres værdi til '0' hvis feltet ændres til 'off'(Værdi=0). Dette skal også være tilfældet hvis der er 'indtastet' en værdi tidligere.

Kort fortalt.

Cellen A1: Får indtastet værdien '100'

Cellen B1: Cellen ændres til 'off' via dropdown menu.

Cellen A1: Værdien '100' ændres automatisk til '0', da B1 er 'Off'

---
Kan dette lade sig gøre? Og er der en som har en løsning hertil?

På forhånd tak og god weekend :)
Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 11:40 #1
Info: Jeg har rodet lidt med at lave en macro. I den har jeg 'optaget' en given række hændelser hvor jeg sætter de ønskede cellers værdi til '0'.

Hvis man bare kunne lave en sætning hvor man fortæller at den skal afspilles, hvis den ønskede celle sættes til 'Off'

Ved ikke om det kunne give noget inspiration/ ide til en løsning eller om jeg er inden på et forkert spor?
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 11:57 #2
Det tror jeg godt man kan - vender tilbage efter frokost..
Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 12:38 #3
Ok, tak :)
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 13:09 #4
Hvordan har du fremstillet dropdown'en?

Du er velkommen til at sende filen - @-adresse under min profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 13:21 #5
Er noget i denne retning?

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Rem Kontroller om den/de ønskede celler er ændret til 0
    If Target.Address = "$B$1" And Target = 0 Then
        Range("A1") = 0
    End If
End Sub
Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 13:30 #6
Nej.., ved hjælp af data validation (list).
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 13:52 #7
Ok - du prøvet at indlægge VBA-koden som programkode i det pågældende ark?
Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 14:54 #8
Der blev jeg hængt af ;) Hvad mener du med VBA-koden?
Er det den du tidligere skrev?

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Rem Kontroller om den/de ønskede celler er ændret til 0
    If Target.Address = "$B$1" And Target = 0 Then
        Range("A1") = 0
    End If
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 14:57 #9
JA -
Avatar billede 29720689 Nybegynder
02. november 2012 - 16:10 #10
Ok, men hvor er det jeg skal skrive den ind henne? I cellen/ feltet eller er det noget som skal afvikles i et bagved liggende 'program'?
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2012 - 17:36 #11
Kopier VBA-koden / Højreklik på det relevante Ark / Vis programkode / Indsæt / Gem & luk VBA-vinduet

VBA-koden reagerer automatisk på ændringer i celle B1. Hvis værdien er 0 sættes A1 også til 0.
Avatar billede 29720689 Nybegynder
05. november 2012 - 09:43 #12
Hejsa...

Lyder jo som det kunne være løsningen :)
Jeg skulle meget gerne få tid til lige at teste det før eller lige efter frokost.

Vender tilbage.

- Claus
Avatar billede supertekst Ekspert
05. november 2012 - 10:00 #13
ok - vi får se..
Avatar billede 29720689 Nybegynder
05. november 2012 - 12:24 #14
Cool, det virker :)

Kræver denne løsning at man har 'macro' slåët til?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. november 2012 - 13:01 #15
Fint ..

Ja - men det har du vel også?
Avatar billede 29720689 Nybegynder
05. november 2012 - 13:21 #16
Jo, det har jeg vist ;) Mener dog der sidder en nogle brugere som har det slået fra(Default). Dvs de vel skal havde den fuktion slået til for at benytte 'løsningen'.

Du skal ha' mange tak for den fine og hurtige hjælp :) Var meget i tvivl om det kunne lade sig gøre.

Smid et svar så skal jeg sende nogle point i din retning.
Avatar billede supertekst Ekspert
05. november 2012 - 13:29 #17
Ja - det skal de..

Selv tak - skulle det være en anden gang