Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. november 2012 - 12:44 Der er 1 løsning

UEFI mangler boot options efter restore

Jeg havde nogle problemer med at få windows til at starte op efter forsøg på lave backups af disken. Jeg læste at en af de fejl jeg fik under opstart kunne være pga. en indstilling i BIOS, og tænkte at jeg da bare vælger "restore defaults" for at sikre at alt står som det skal oprindeligt.

Efter dette forsvandt alle UEFI boot options, pånær "Windows Boot Manager".
Som sagt kan Windows ikke boote mere, og når jeg siger alle boot options gælder det også sekundær harddisk samt CD/DVD drev. Så jeg kan ikke engang starte op på en gendannelses DVD.

Har I nogen forslag ?

Da jeg oprindeligt tilføjede en ekstra harddisk blev den automatisk tilføjet under boot options, men selv om jeg fjerner den og sætter den i igen, så vises den stadig ikke som boot option.
Har prøvet at slukke computeren, tage strømmen fra, og holde start knappen nede i 10 sekunder og starte op igen efterfølgende, uden resultat.
Det er en bærbar, så kan ikke forsøge at fjerne CMOS batteriet.

Har læst mig frem til det er noget med manglende boot options i NVRAM, men kan ikke finde nogen måde at genskabe dem på. "Add boot option" kræver sti til .EFI fil, men tidligere fandt den jo altid CD/DVD Drevet, selvom der ikke var CD i, så kan jo ikke bruge en sti til at tilføje drevet.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
05. november 2012 - 22:39 #1
Fandt endelig en løsning. Jeg var rimelig sikker på at jeg havde prøvet alle mulige indstillinger i BIOS (UEFI), men det viser sig at en uheldig kombination af indstillinger var årsagen (når en indstilling var slået til, blev andre indstillinger nulstillet ved reboot).

Først slog jeg Secure Boot Control fra, og slog så "Launch CSM" og "Launch PXE OpROM" til.

Jeg har tjekket med demo-maskinen i butikken, og indstillingerne matcher. Asus boot logo'et, og alle boot options er tilbage :)